آمریکا چگونه بر مشکل کم آبی غلبه می‌کند؟

در سال جاری کشورهای غربی از جمله آمریکا و به ویژه شهر کالیفرنیا با مشکلات زیرساختی مربوط به تامین آب آشامیدنی تمیز و البته احیای آبخیزداری مواجه هستند

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحث در مورد مسائل مربوط به آب همچون میزان بارش باران، مقدار آب باران و چگونگی تاثیر دما بر منابع آبی در کشور آمریکا همواره به عنوان یک دغدغه محسوب می‌شود. برای مثال در آغاز سال ۲۰۱۸ میزان کل آب رودخانه "کلرادو" ۵۴ درصد از میانگین آب این رودخانه در سالهای قبل از آن بود و در حال حاضر میزان آب "آبشار اورگان" با وضعیتی مشابه تقریبا نصف است و البته "سیرا نوادا" نیز یک چهارم از میزان طبیعی آب خود در این زمان از سال را دارد.

 ولی برای نتیجه گیری درباره وضعیت آب‌های این کشور و احتمال خشکسالی آن هنوز زود است چرا که برای مثال در سال گذشته وضعیت کالیفرنیا به سرعت از یک خشکسالی شدید به سیل تغییر پیدا کرد. این ایالت با داشتن سال‌های بسیار خشک یا بسیار مرطوب نیازمند توجه برای سرعت بخشیدن به مدیریت صحیح و به کارگیری سیاست‌های لازم برای مدیریت هوشمند آب است. در این راستا، در سال گذشته فرماندار کالیفرنیا طرحی برای انتقال آب در اطراف دلتای "ساکرامنتو سان جویکین" ارائه داد که احتمالا یکی از مهمترین طرح‌های سال جاری کالیفرنیا خواهد بود.

همچنین کمیسیون آب کالیفرنیا تصمیم دارد ۲/۷ میلیارد دلار از بودجه خود را به پروژه‌های جدید ذخیره سازی آب اختصاص دهد، بدین معنا که این کشور اجرای طرح نخستین سد بزرگ خود در چند دهه اخیر را آغاز خواهد کرد. علاوه بر آن، پروژه‌های کوچکتری همچون ذخیره سازی منابع زیرزمینی نیز در آینده نزدیک انجام خواهد گرفت. پروژه‌های زیربنایی آب شامل انتقال و ذخیره‌سازی علاوه بر این که با یکدیگر همپوشانی دارند، با روند پیچیده برنامه‌های کنترل کیفیت آب رودخانه‌های "ساکرامنتو"، "سان جویکین" و شاخه‌های آن‌ها نیز مرتبط هستند. آمریکا در راستای پروژه‌های زیربنایی آب طرح‌هایی از جمله طرح ۱۴۰ مایلی خطوط لوله آب از بستر آب دریاچه "پائول" به "سنت جورج" و "یوتا" و نیز گسترش سد رودخانه سبز "وایومینگ" به منظور هدایت آب بیشتر از منطقه رودخانه "کلرادو" را در برنامه دارد.

 در سال جاری نیز به احتمال زیاد مذاکرات کلیدی در رابطه با مسائل حوزه آب در کشور آمریکا انجام خواهد گرفت و انتظار می‌رود در پی این مذاکرات، کالیفرنیا، آریزونا و نوادا اقدامات مرتبط با برنامه احتمالی خشکسالی در پی کاهش سطح آب در دریاچه "مید" را ادامه دهند.  علاوه بر این کالیفرنیا بر موضوع سرمایه‌گذاری در بخش تامین مالی آب آشامیدنی سالم برای جوامع کم درآمد که در معرض خطر آلودگی آب قرار دارند، متمرکز است. این ایالت با دادن رای مثبت به گزاره سوم نیز گامی در راستای حل بحران آب برداشته است. گزاره سوم، قانون تأمین و کیفیت آب، یک قرارداد ابتکاری شهروندی کالیفرنیا است که در ۲۵ آوریل وزیر امور خارجه کالیفرنیا اعلام کرد رأی گیری آن به اندازه کافی مورد استقبال قرار گرفته است.

 این قرارداد الزام آور با ارزشی معادل ۸/۸۷۷ میلیارد دلار بر زیرساخت‌های آبی کالیفرنیا شامل آب آشامیدنی سالم، اجرای مدیریت آب‌های زیرزمینی پایدار(SGMA)، ترمیم آبخیزها، حفاظت از زیستگاه‌های ماهی‌ها و حیات وحش، تعمیر زیرساخت‌ها و بسیاری از برنامه‌های مدیریت آب مهم دیگر سرمایه‌گذاری کرده است. این قرارداد که برای منفعت مصرف کنندگان آب و در حمایت از محیط زیست و کشاورزی نوشته شده و از سوی سازمان‌های حفاظت، کشاورزی، عدالت اجتماعی، آب و سازمان‌های مدنی آمریکا پشتیبانی می‌شود، فراهم آورنده سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز برای آینده آبی پایدار کالیفرنیا است.

گزارش از: مریم زمانی خبرنگار ایمنا

کد خبر 354490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.