رفع مشکلات صنف کامیونداران به یک تصمیم جهادی نیاز دارد

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان و کشور گفت: برای حل مشکلات صنف کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین، باید مسئولان یک تصمیم جهادی گرفته و اقدام اساسی انجام دهند.

احمد کریمی در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: اول خردادماه امسال، پیشنهاد ما به دولت این بود که در این زمان لاستیک های مورد نیاز خریداری شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و آن زمان این بهترین روش بود.

توقف کار برخی از کامیوندارن به معنای اعتصاب نیست

وی گفت: البته برخی از کامیونداران به دلیل نبود لاستیک و قطعات زمین گیر شده اند که نمی توان اسم این موضوع را اعتصاب گذاشت، برخی هم به طور کامل در حال فعالیت هستند اما نمی توان منکر شد که برخی کامیونداران به دلیل کم توجهی ها به ویژه از دوره قبل، از کار دست برداشته و کار نمی کنند.

کریمی افزود: با توجه به آمار صدور بارنامه در چند روز گذشته در استان اصفهان و شهرستان ها می توان گفت که کامیونداران در حال کار و فعالیت هستند، زمانی می توان از اعتصاب سخن به میان آورد که فعالیت ها کاملا متوقف شود، فعالیت ها انجام می شود اما به کندی.

تحقق وعده های چند ماه گذشته برای کامیونداران محسوس نبوده است

وی خاطرنشان کرد: اگر به عنوان یک کارشناس بگوییم که چقدر از وعده هایی که به این صنف داده شد به مرحله اجرا رسید می توان گفت که بخشی از آن به طور نسبی تحقق پیدا کرده است ولی اقدامی که اثر آن برای راننده و کامیوندار محسوس باشد، انجام نشده است.

کریمی افزود: به عنوان مثال موضوع تعیین کرایه حمل بر اساس تُن بر کیلومتر که حدود ۱۴ جلسه مورد بحث و نظر کارشناسی قرار گرفت هنوز توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب نرسیده و اجرا نشده است.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان و کشور اضافه کرد: در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این وزارتخانه مکلف شد که حداقل تا یک ماه آینده این دستورالعمل را ابلاغ کند.

وی ادامه داد: در رابطه با بیمه تکمیلی به رغم اینکه از شکل و محتوای آن گلایه داریم اما تا کنون برای رانندگان و همسرانشان انجام شده و مسئولان برای اجرای بیمه فرزندان این افراد نیز قول مساعد داده اند.

برای تامین لاستیک اقداماتی در حال انجام است

کریمی با اعلام اینکه عمده مشکلات این صنف مربوط به تامین لاستیک، روغن و قطعات است، افزود: البته اقداماتی نیز در این زمینه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ارز لازم برای خرید ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک کامیون سنگین تامین و تعیین تکلیف وزارت صمت برای اقدام سریع در مورد واردات این کالاها انجام شده است.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان و کشور ادامه داد: کاهش تعرفه گمرک برای واردات لاستیک به حداقل میزان و پنج درصد رسیده است؛ همچنین با تعیین وضعیت لاستیک های گمرک، ترخیص آنها در سه روز آینده و توزیع بی واسطه بین رانندگان بخش کالا و مسافر و کامیونداران از دیگر اقداماتی است که در این حوزه در حال انجام است.

وی گفت: حدود ۱۶ هزار حلقه لاستیک سنگین نیز که در سازمان اموال تملیکی موجود بود با پرداخت هزینه آن توسط سازمان راهداری تا هفته آینده توزیع می شود، سهم استان اصفهان نیز بی شک ۱۰ درصد از این تعداد خواهد بود.

کریمی تصریح کرد: در بحث توزیع لاستیک با توجه به توزیع حداقلی لاستیک در شش ماهه اول سال تمام ناوگان نیازمند لاستیک های جدید هستند اما مقدور نیست ک همه لاستیک های کامیونداران جایگزین شود بلکه به هر کامیونی دو حلقه لاستیک داده می شود.

وی افزود: بعضی عنوان می کنند که دو حلقه لاستیک مشکلی از آنها حل نمی کند و حداقل به چهار حلقه لاستیک نیاز دارند

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان و کشور در مورد مشکلات تامین روغن گفت: متاسفانه بر قیمت و نحوه توزیع روغن های تولید داخل کنترل و نظارت نمی شود که این هم در افزایش بازار سیاه و مسائل و مشکلات این صنف تاثیر دارد.

رانندگان کامیون روحیه ایثار و فداکاری دارند

کریمی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در این بین عمومیت داشتن برخی مشکلات است اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، همه مردم کم و بیش درگیر مشکلات تامین معیشت خود و تحت فشار هستند.

وی افزود: بی شک راننده ها و کامیونداران با روحیه ایثار و گذشت که دارا هستند، راضی نخواهد بود که در اثر عدم فعالیت آنها خسارتی به عنوان مثال به کشاورزانی که یکسال برای محصولشان زحمت کشیده اند، وارد شود و مایحتاج عمومی و ضروری مردم به دلیل عدم انجام حمل و نقل، تامین نشود.

بی توجهی شود امکان دارد باز هم شاهد بروز اینگونه مشکلات باشیم.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران استان اصفهان و کشور اظهار کرد: مسئولان نیز باید بدانند اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند و بی توجهی ها رفع نشود بی شک در آینده ای نه چندان دور باز هم اینگونه مسائل و مشکلات را خواهیم داشت.

کریمی گفت: در این شرایط پلیس راهور بنابر وظیفه خود کامیون های با لاستیک کم باد را جریمه و اعمال قانون می کند که این مساله هم باعث یک مشکل اضافی برای کامیونداران است، همچنین در فرآیند معاینه فنی، کامیونی که وضعیت لاستیکش قابل قبول نباشد با مشکل عدم تایید مواجه می شود و مجموع این شرایط دلیل برای عدم فعالیت برخی رانندگان است.

کد خبر 354471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.