۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
تا ابد سربلند

شهرضا – نگاه نافذشان هنوز بعد از حدود ۳۵ سال انسان را به سوی خود جذب می‌کند، انگار ما و آن‌ها از دو دنیای متفاوت هستیم، اما حقیقت چیز دیگری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، قلم همیشه مقدس بوده است، نه به این خاطر که می‌نویسد، برای اینکه پشت هر کلمه‌ای که جوهرش ثبت می‌کند، یک اندیشه نهفته است، پس ارزش قلم‌ها به اندازه اندیشه نویسندگان است.

اشک‌ها و لبخندها می‌گذرد، اما ثبت نگاره‌ها با ابزار قلم لحظات فنا شدنی را ابدی می‌کند؛ خاطراتی که سوار بر موج زمان می‌گذرد، به یاری اندیشه و قلم ثبت می‌شود؛ شاید امروز من و تو ارزش آنچه می‌گذرد را ندانیم و گاه از ته دل آرزو کنیم که کاش این روزها زودتر می‌گذشت، ولی وقتی ذهنی خلاق از لا به لای همه جنجال‌ها، خاطراتی می‌نگارد، در آینده تدبیر او را می‌ستایند، چون او همانند دیگران درگیر روزمرگی نشده است.

روزگاری ملت ایران سرمست از جشن ظفر در انقلابی بزرگ بودند که لشکر بعث عراق همچون دیوی سیاه، بر بزم آنان رشک برد. دیو سیاه با کمک دوستان خود، یکصدا بر شهرهای زیبای آذین بسته از جشن، یورش برد.

اما جشن ظفر، مردم ایران را غفلت زده نکرده بود، امام(ره) که پیر مراد جمع بود به میدان آمد و همگان را به مصاف دیوان فراخواند و اینگونه شد که آوردگاهی از عشق، میعادگاه مردان و زنانی از جنس نور شد؛ مردان و زنانی که با ترس بیگانه و چون آب روان، پاک بودند و با اراده‌ای پولادین، توانستند شهرها را یکی پس از دیگری از چنگال خصم برهانند و آرامش را بازگردانند.

به عکس‌هایشان که می‌نگری، نگاه نافذشان هنوز بعد از ۳۵ سال انسان را به سوی خود جذب می‌کند، انگار ما و آن‌ها از دو دنیای متفاوت هستیم، اما حقیقت چیز دیگری است؛ حقیقت آن است که گُل وجود آنان برای حفظ همین دنیای که ما اکنون آرام و راحت در آن نفس می‌کشیم، پرپر شد.

حالا پس از گذشت قریب ۴۰ سال، گروهی قلم بر دست گرفته‌اند، تا خاطرات روزگار خون و آتش و موشک را ثبت کنند، این گروه ذهن سیال را در خدمت آرمانی مقدس گرفتند تا خاطرات خاکریزهای عشق و مردان و زنانی تا ابد سربلند را بر سینه سفید کاغذ، جاودانه کنند.

دومین نشست کتابخوان ویژه دفاع مقدس در شهرضا با عنوان «تا ابد سربلند»، فرصتی شد تا از سه دست نوشته مربوط به دوران جنگ در این شهرستان، رونمایی شود. ‌

فاطمه پورخاقان، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرضا در گفت و گو با ایمنا، می‌گوید: ثبت تاریخ دوران جنگ در قالب کتاب‌های خاطرات رزمندگان، یکی از مهمترین خدمات فرهنگی در راستای پاسداشت میراث آنان است.

وی با اشاره به نقش سازنده رزمندگان و فرماندهان شهرستان شهرضا در دوران دفاع مقدس، تصریح می‌کند: از حدود ۳۸ هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا، ۴۵۹ اثر مربوط به نویسندگان شهرضایی است که از این تعداد ۱۵ اثر از ۹ نویسنده مربوط به دفاع مقدس است.

تا ابد سربلند

«تا ابد سربلند» یکی از آثاری است که در دومین نشست کتابخوان دفاع مقدس شهرضا رونمایی شد؛ این اثر با موضوع خاطرات رزمندگان شهرضا در دوران دفاع مقدس تدوین شده است.

مرتضی صدری، مسئول کمیته ثبت و ضبط خاطرات شهدای شهرستان شهرضا و یکی از دو نویسنده این کتاب می‌گوید: جمع آوری آثار رزمندگان دوران دفاع مقدس بسیار سخت است، زیرا یا بسیاری از آن‌ها فراموش شده یا راویان اصلی آن‌ها شهید شدند.

وی ادامه می‌دهد: پس از نزدیک به چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی، ثبت هر واقعه‌ای از آن دوران بسیار ارزشمند است، زیرا از فراموشی بخش مهمی از تاریخ کشور جلوگیری می‌کند.

مسئول کمیته ثبت و ضبط خاطرات شهدای شهرستان شهرضا تصریح می‌کند: این کتاب را من و خانم «فهیمه قبادی» نوشته‌ایم، اما جمعی از رزمندگان نیز به شیوه‌های مختلف با ما همکاری کردند.

صدری در حالی که سعی می‌کند جلو گریه خود را بگیرد، می‌گوید: رزمندگان دوران دفاع مقدس با صداقت و اخلاص بی‌نظیری در همه بخش‌ها تلاش می‌کردند و هیچ کتاب و اثری نمی‌تواند، روحیات والای آن‌ها را به تصویر بکشد، فقط کسی که در آن موقعیت بوده می‌تواند این مسئله را درک کند.

تسخیر خاکریزهای عشق

«تسخیر خاکریزهای عشق» نیز عنوان اثر دیگری است با موضوع خاطرات رزمندگان شهرضا در دوران دفاع مقدس که به قلم «فهیمه قبادی» به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده این اثر می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند حال رزمنده‌ مجروحی که با تشنگی، آخرین لحظات حیات را می‌گذراند درک کند یا هیچ کس نمی‌تواند بفهمد اسارت در چنگال دشمن، چه روزهای سختی است، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که حق رزمندگان را ادا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: امنیت و آرامش امروز ما مرهون خون و ایثار رزمندگانی است که جان خود را سپر بلای مردم کردند و با فتح خاکریزهای عشق، جاودانه شدند.

هابیلیان

«هابیلیان» نام اثری است متفاوت از دیگر آثار که بیشتر به رویدادهای پشت جبهه و آنچه در شهر واقع شده پرداخته است.

محمدرضا بهرامی، نویسنده این کتاب می‌گوید: این اثر مربوط به شهدای ترور سازمان مجاهدین خلق در شهرضاست و تلاش شده تا با نگاهی گذرا بر زندگینامه و شرایط اجتماعی آنان، اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار دهیم.

وی اضافه می‌کند: «محمدعلی شهری»، «محمد حسن ملجایی» و «کمیل فرزانگان» سه تن از شهدای ترور سازمان منافقین در شهرضا هستند که در این کتاب به بررسی زندگی و وصیت‌نامه آنان پرداخته شده است.

نویسند کتاب هابیلیان تصریح می‌کند: در این کتاب سلسله مراتب و اعضای سازمان مجاهدین خلق در شهرضا و زندگینامه جانبازان حملات تروریستی آنان نیز بررسی شده است.

بهرامی می‌گوید: خواندن این کتاب از آن نظر اهمیت دارد که خواننده بداند، زمانی که رزمندگان برای دفاع از کشور در مناطق مرزی مجاهدت می‌کردند، گروهی از هموطنانمان نیز به دست منافقان در داخل کشور، کشته و مجروح می‌شدند.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 354465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.