عبور شهرداری زرین شهر از چالش بدهی ها

لنجان-شهردار زرین شهر گفت: اولویت نخست شهرداری در دوره پنجم پرداخت بدهی های جاری و سپس پرداخت بدهی های عمرانی قرار گرفت که این دو مسئله در کنار دیگر انجام شد و امروز باید گفت طی ۱۱ ماه گذشته موفق شدیم ۱۸ میلیارد تومان از بدهی های شهرداری زرین شهر را پرداخت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، میثم محمدی در نشست با اصحاب رسانه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری زرین شهر را بودجه ای استراتژی دانست و اظهار کرد: بودجه شهرداری زرین شهر در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که از این میزان بودجه ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به هزینه‌های جاری شهرداری و ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به هزینه‌های عمرانی اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از سیاست های کلی که طی یکسال گذشته از سوی شورای اسلامی زرین شهر برای شهرداری تبیین شده و جزء برنامه های مدیریت شهری نیز بوهد خروج از بحران بدهی های جاری و عمرانی شهرداری است.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: میزان بدهی های شهرداری زرین شهر که در زمان تغییر مدیریت ثبت و سند شده است، حدود ۴۰ میلیارد تومان بود که طی سال های گذشته انباشته گردیده و از این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بدهی جاری شامل مطالبات پرسنلی، مطالبات بیمه تامین اجتماعی، مالیات، رفاهیات و... بوده و ۲۵ میلیارد تومان بدهی های عمرانی نیز شامل بدهی ها به پیمانکارن پروژه های شهرداری است.

وی ادامه داد: اولویت نخست شهرداری در دوره پنجم پرداخت بدهی های جاری و سپس پرداخت بدهی های عمرانی قرار گرفت که این دو مسئله در کنار دیگر انجام شد و امروز باید گفت طی ۱۱ ماه گذشته موفق شدیم ۱۸ میلیارد تومان از بدهی های شهرداری زرین شهر را پرداخت کنیم و شاید کسی پیش بینی چنین مسئله ای را نداشت و انتظار می رفت بدهی ۴۰ میلیاردی شهرداری حداقل طی چهار سال پرداخت شود.

محمدی اضافه کرد: در حوزه جاری نیز خوشبختانه شهرداری زرین شهر بدهی به پرسنل خود نداشته و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر شهرداری ها شاهد افزایش رضایتمندی پرسنل شهرداری هستیم از سوی دیگر بدهی بیمه ای شهرداری نیز در حد قابل قبولی تسویه شده و مابقی بدهی های جاری همچون مزایا، صندوق قرض الحسنه و... نیز به روز هستیم که این مسئله نیز جای خوشحالی دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه پیمانکاری شاهد پرداخت وجه نقد، اوراق خزانه و تهاتر زمین بوده ایم تا بدین شکل بخش قابل توجهی از بدهی های شهرداری طی مدت ۱۱ ماه پرداخت شود.

شهردار زرین شهر یادآور شد: بودجه سال جاری شهرداری زرین شهر بر اساس درآمدهای پایدار شهری تهیه و تدوین شد و بر همین اساس تلاش بسیاری برای تحقق کدهای درآمدی شهرداری انجام گرفت و تحقق صد در صدی برخی از این کدها نشان از وجود ظرفیت و پتانسیل‌هایی بالا و خوب در شهر را دارد که با پیگیری مجدانه آنها می‌توان بودجه سال ۹۷ را محقق ساخت.

وی خاطرنشان کرد: بودجه شش ماهه اول شهرداری ها نسبت به شش ماهه دوم سال کمتر بوده و معمولا در شش ماهه دوم شاهد افزایش درآمد شهرداری ها هستیم و برهمین اساس بودجه شش ماه نخست سال شهرداری زرین شهر را بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم و بر همین اساس شاهد وصولی ۱۵.۶ میلیارد تومانی بودجه شش ماهه نخست سال بودیم که نسبت به شش ماه مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد درآمدی و ۲۶ درصد صرفه جویی در هزینه های جاری را نشان می دهد.

محمدی کارکرد عمرانی شهرداری زرین در شش ماهه نخست سال را ۸.۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم کاهش ۲۹ درصدی را نسبت به بودجه نشان می دهد اما نباید فراموش کرد با توجه به عدم تحقق صد در صدی بودجه این کاهش در حوزه عمرانی رقم خورده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته گزارش حسابرسی سال ۱۳۹۵ به جهت انتخابات و تغییر مدیریت انجام نشده بود و بر همین اساس طی یکسال گذشته دو تفریق بودجه و دو گزارش حسابرسی تهیه شد.

شهردار زرین شهر ادامه داد: در گزارش حسابرسی شش ماهه اول خوشبختانه حسابرس گزارش مالی را مطلوب ارزیابی کرده بود و عملکرد شهرداری در حوزه های مختلف مورد تایید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های کلی شهرداری زرین شهر در حوزه درآمدی کسب درآمدهای پایدار بوده و نباید فراموش کرد تحقق حداکثری درآمد امروز شهرداری از وضعیت درآمدهای شهری و همچنین تبدیل حوزه های مختلف درآمدی از شهر و اماکن شهرداری امکان پذیر بوده و برهمین اساس این مهم در راس امور قرار داشته است.

محمدی عنوان کرد: افزایش درآمدی شهرداری نیز نشان از توجه به اماکن شهرداری همچون استخر، کشتارگاه و... و همچنین توجه ویژه به درآمدهای خفته در کمیسیون ماده صد و... دارد که باعث شده است درآمد شهرداری طی این مدت رقم قابل توجهی باشد.

وی با اشاره به تورم بالای کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده پرداخت ۲۲ میلیارد تومان بدهی شهرداری زرین شهر به عنوان یک چالش مهم برای مدیریت شهری به شمار می آید و با توجه به کاهش ارزش پول پیمانکاران شاهد افزایش فشار پیمانکاران هستیم و این مهم کلیه برنامه ریزی های شهرداری را نیز به مشکل مواجه کرده است.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری زرین شهر هیچ اعتقادی به تعطیلی پروژه‌های نیمه‌تمام وجود نداشت و بر همین اساس سعی شهرداری زرین شهر بر تغییر رویه و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام بنا نهاده شد از این رو در تلاش شد کلنگی بر زمین نخورده و پروژه تازه ای را در تعریف نکنیم.

وی در ادامه با اشاره به روند پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر گفت: بیش از ۱۵ سال از عمر پروژه شهرک حمل‌ونقل می‌گذرد که در این مدت شاهد تغییر و تحول‌های بزرگی در حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور  بوده ایم.

محمدی تصریح کرد: پروژه شهرک حمل و نقل با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز شد و پروژه از نظر پیشرفت فیزیکی در زمان خود پیشرفت خوبی داشت اما متاسفانه طی ۴ سال شاهد توقف پروژه بودیم و این توقف آثار بسیار سویی را از نظر اقتصادی و اجتماعی به همراه داشت از این رو عزم شهرداری اتمام پروژه به نحو احسن و با نظارت شورای شهر، سیستم نظارتی و تعامل با سرمایه گذار بود.

وی یادآور شد: طولانی شدن روند تکمیل این پروژه به‌هیچ‌وجه به نفع طرفین نبود، چراکه با گذر زمان این پروژه دیگر هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو در گام نخست مدیریت شهری زرین شهر تلاش کرد در فضایی آرام و با برگزاری جلسات مختلف با استانداری، مراجع نظارتی، فرماندار، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی مشکلات پروژه مذتفع و به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

شهردار زرین شهر متذکر شد: خوشبختانه اقدامات انجام شده سبب شد پرونده مسیر عقلای خود را سپری کند و با توافق طرفین و کسب امتیازهایی برای شهر و شهرداری امروز شاهد آغاز بکار پروژه شهرک حمل ونقل کالای زرین شهر باشیم.

کد خبر 354429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.