مشتریان پوشاک در بازار پرسه می زنند

گرانی پوشاک در بازارها و گلایه فروشندگان از نبود مشتری و خریدار گویای این واقعیت است؛ افرادی که در بازار دیده می شوند، مشتریان با نیازهای بالقوه هستند که توان خرید ندارند و در حالیکه از قیمت ها تعجب کرده اند فقط به پرسه زدن در بازار بسنده می کنند.

به گزارش ایمنا، این روزها کم نیست مغازه هایی که اطلاعیه حراج کالا و پوشاک به دلیل تغییر شغل زده اند، فروشگاه هایی که دیگر تمایلی به ادامه کار ندارند، تولیدکنندگانی که به قول خودشان دیگر تولید پوشاک برایشان نمی صرفد و برندهایی که با ظاهرهای لوکس و زیبا در جای جای شهر جا خوش کرده بودند اما به دلیل صعود نرخ ارز و نزول خریداران بالفعل و متقاضیان از ادامه کار خود ناامید شده اند.  

حال وهوای بازار پوشاک اصفهان خوش نیست

حال وهوای بازار پوشاک اصفهان خوش نیست و با گشت‌ و گذاری در بازار شهر و مشاهده قیمت کالاهای گوناگون در چندماهه اخیر شاهد سیر صعودی قیمت این اجناس هستیم. باوجوداینکه به گفته مسئولان کمبودی در بازار وجود ندارد، اما شواهد نشان‌دهنده گرانی‌های بی‌حد و حصر بوده و اگر کالایی هم موجود است، توان مالی مردم ، اجازه خرید به آن‌ها نمی‌دهد.

چنین شرایطی نه‌تنها باعث نارضایتی خریداران پوشاک شده بلکه جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را به‌شدت کاهش داده است ضمن آنکه فروشندگان اجناس خارجی هم به بهانه نوسانات ارز، قیمت انواع پوشاک وارداتی را افزایش داده‌ به‌گونه‌ای که مشتری از گرانی کالای ایرانی و خارجی درامان نیست و اغلب از خرید منصرف می‌شوند.

در این راستا رییس اتحادیه پوشاک اصفهان در گفتگو با ایمنا با تایید رکود بازار پوشاک در اصفهان، بیان کرد: باوجود افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است و اگر افزایشی هم بوده به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید از جمله افزایش نرخ دستمزد، مالیات، حامل‌های انرژی و قیمت پارچه است.

ابراهیم خطابخش اعلام کرد: قیمت‌ها تا ۳۰ درصد افزایش داشته‌اند ولی اغلب مغازه‌داران به دلیل شدت رکود بازار بیش از ۲۰ درصد افزایش نرخ، اعمال نکرده‌اند البته همچنان رکود و نبود مشتری بالفعل در بازار وجود دارد به‌نحوی‌که بسیاری از فعالان این عرصه از تولیدکننده گرفته تا فروشنده تغییر شغل داده‌اند.

وی در مورد دلیل گرانی پوشاک داخلی نیز گفت: افزایش هزینه‌های تولید باعث گرانی نرخ نهایی تولیدات داخلی می‌شود و از این بین، بالا بودن مالیات تعیین‌شده برای تولیدکنندگان صنعت پوشاک یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت تمام‌شده کالا در کشور است.

خطابخش تأکید کرد: باید مالیات تعیین‌شده با درآمد فعالان این صنعت تناسب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مالیات باید پس از بررسی کارشناسی و همچنین مشورت با اتحادیه‌های مربوطه تعیین شود نه آنکه در برابر اعتراض فعالان سخن از تعطیل کردن و خاموشی دستگاه‌ها زده شود.

صادرات و صنعت پوشاک داخلی

رکود بازار پوشاک در شرایط گرانی ارز از موضوعاتی است که برخی کارشناسان درمان آن را صادرات پوشاک می‌دانند. چه‌بسا در این شرایط گرانی ارز با صادرات پوشاک تولید داخل بتوان گره‌ای از مشکلات این بازار گشود اما بنا به گفته تولیدکنندگان صنعت پوشاک، دلایلی چون بالا بودن هزینه تأمین مالی، عدم تنوع در پوشاک داخل و مطابق نبودن تولیدات با سلایق بازارهای خارجی، مالیات بی‌حد و اندازه، بالا بودن تعرفه‌های واردات ماشین‌آلات ازجمله موانعی هستند که در برابر صادرات پوشاک ایران به کشورهای خارجی وجود دارد و به عبارتی دروازه ورود این پوشاک به بازارهای هدف را بسته‌اند.

صادقی که یکی از فعالان این صنعت است در گفتگو با خبرنگار ایمنا بیان کرد: پوشاک داخلی دارای کیفیت مناسب و تنوع قابل قبولی است اما نرخ بالای آن منجر به عدم استقبال کشورهای دیگر می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که اجناس چین، هند و پاکستانی ارزان‌قیمت ، بازارهای جهانی و حتی بازار کشور خودمان را تصرف کرده‌است چه نیازی به پوشاک گران‌قیمت ایرانی است؟

 وی بالا بودن هزینه تأمین مواد اولیه، تولید و نرخ مالیات را از عوامل مهم برای افزایش قیمت تمام‌شده پوشاک در داخل دانست و گفت: بنابراین زمانی که هزینه تأمین مالی برای یک واحد تولیدی تا این میزان زیاد است چگونه می‌توان دراندیشه رقابت تولیدکنندگان با سایر کشورها و به دنبال مشتریان خارجی برای اجناس خود باشیم؟

قاچاق کالا نیز زخمی دیگر بر تن این بازار است

در این میان فعالانی نیز هستند که براین باورند؛ مهم‌ترین عامل برای کسادی بازار پوشاک در سال‌های اخیر واردات غیررسمی اجناس بی‌کیفیت خارجی بوده و قاچاق بلای جان این بازار شده است.

یعقوبی که از فعالان و تولیدکنندگان پوشاک در استان اصفهان است در گفتگو با خبرنگار ایمنا قاچاق را یکی از چالش‌های مهم در صنعت پوشاک عنوان کرد و افزود: باعرضه بدون نظارت کالاها و پوشاک خارجی دربازار، عرصه رقابت برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ‌شده و حتی از بین رفته است.

وی بیان کرد: بی شک قاچاق سوددهی فراوانی برای عده‌ای خاص دارد که اگر اینطور نبود چگونه با بازرسی‌های پی‌درپی نمی‌توان متوجه یک کانتینر لباس قاچاق شد، شاید نتوان مانع قاچاق‌های چمدانی شد که چندان تأثیری در بازار ندارند اما می‌شود از قاچاق در مقادیر بالا با کنترل بیشترممانعت کرد.

به گفته این فعال صنعت پوشاک موضوع نگران‌کننده دیگر آن است که علاوه بر کالای قاچاق، مجوز واردات از مبادی رسمی نیز صادر می‌شود و این خود کمک بسیاری به تصاحب بازار داخل توسط دیگر کشورها کرده است، بویژه اجناس چینی که خریداران بیشتری به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر کالاها دارد.

کد خبر 354378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.