دستورالعمل«خرید اکسیژن» در حال تدوین است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: دستورالعمل «خرید اکسیژن» به منظور حفظ باغات داخل محدوده شهر در حال تدوین است.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: طرح حفظ باغات یکی از موارد پیشنهادی دستورالعمل خرید اکسیژن است به این صورت که بعد از ارزیابی باغ بر اساس نوع گونه گیاهی، وضعیت شادابی باغ و ...، باغ‌داران از بسته‌های حمایتی شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی برخوردار و برای حفظ باغ خود ترغیب خواهد شد.

وی افزود: مهندسان مشاور پیشنهادات دیگری نیز مطرح کرده‌اند از جمله اینکه باغات بیش از دو هزار مترمربع، سازه‌های سبک و کوچک داشته باشند و مکان را به باغات تفرجگاهی تبدیل کنند و پروانه سبز برای آنها صادر شود؛ البته این موضوع هنوز مورد تایید سازمان پارک‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر توانستیم با کشاورزان ناژوان توافق دو سویه داشته باشیم و در شرایط کم‌آبی چنان‌چه مشکلی در حفظ باغات این بیشه‌زار طبیعی وجود داشته باشد، شهرداری به آنها کمک کند.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی باید در شهر برنامه‌ریزی شود و شورای شهر و در نهایت از طریق شهرداری با همکاری سازمان جهاد کشاورزی دنبال شود، گفت: البته برای باغات در حریم شهر بسته پیشنهادی آماده می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه مطلوبی برسیم، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در تلاش است تا عرصههای فضای سبز باغی موجود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه اصفهان ۴۰ سال پیش ۱۲ هزار هکتار فضای سبز، باغ و بوستان داشته، اما در شرایط فعلی تنها سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ و فضای سبز دارد، افزود: این ۱۲ هزار هکتار فضای عمومی باغات و بوستان‌های شهر بوده که به تدریج باغات تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به ساختمان شده که نمونه بارز آن را می‌توان در بیشه حبیب مشاهده کرد و اینکه چند باغ آن تبدیل به ساختمان شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فضاهای سبز شهر به بخش‌های «در اختیار» که مورد استفاده عمومی شهروندان است و «غیر در اختیار» که محصور شده در دستگاه‌های اجرایی، منازل و باغات، تقسیم شده است، تصریح کرد: البته بیشتر  فضاهای سبز اصفهان باغ‌های واقع شده در حریم شهر بوده و تحت نظارت سازمان جهادکشاورزی است،  به عنوان مثال بخشی از ناژوان در حریم شهر اصفهان است، اما عمده آن که ریه تنفسی شهر نیز به شمار می رود، در خارج از محدوده شهر و در اختیار باغداران است.

وی یکی از رسالت های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز را احیاء باغات و حفظ آنها دانست و گفت: طبق قانون باغاتی که در محدوده شهر واقع شده تحت کنترل شهرداری است و طبق قانون اگر قرار است تغییراتی در آنها ایجاد شود، باید در معاونت شهرسازی که نمایندگان شورای شهر و دستگاه‌های اجرایی حضور دارند، تصمیم‌گیری شود و تغییر کاربری صورت گیرد.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: باغات منطقه ۹ شهرداری اصفهان به خوبی حفظ شده است.

کد خبر 354374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.