خیران عامل موفقیت نهضت مدرسه سازی

لنجان-مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: امسال از ۸۱ پروژه افتتاح شده در آموزش و پرورش بیش از ۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان توسط خیران و یا مشارکت آنان احداث شده است.

محمدحسین سجاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی آموزش و پرورش این شهرستان اظهار کرد: در مهر امسال شاهد بهره برداری از ۸۱ پروژه با ۹۵ کلاس با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان بودیم که به آموزش و پرورش تحویل داده شد.

وی افزود: نکته مهم و قابل توجه که امسال با آن مواجه بوده ایم آن است که از ۸۱ پروژه افتتاح شده بیش از ۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان توسط خیران و یا مشارکت آنان احداث شده این آمار نشان دهنده این است که ۹۰ درصد پروژه های امسال خیرساز و با مشارکت خیران بود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان تصریح کرد: از پروژه های افتتاح شده، ۶۰ واحد مدرسه بوده است که از این تعداد ۱۰ پروژه جایگزین مدارس تخریبی و ۵۰ مدرسه نیز جزء مدارس تازه تاسیس به شمار می آیند که عمده آنها در مناطق نیازمند احداث شده است.

وی ادامه داد: از مجموعه پروژه های تحویلی ۲۱ واحد به فضاهای غیر آموزشی از جمله ۱۰ سالن ورزشی، هفت نمازخانه، دو پایگاه سلامت و دیگر کاربری های غیر آموزشی اختصاص یافته است.

سجاد با اشاره به برنامه های اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان برای ایمن سازی مدارس به سیستم های گرمایشی استاندارد، گفت: تهیه و تأمین و بهره وری از سیستم های گرمایشی از جمله اقدامات مهم در مدارس به شمار می آید و باید توجه داشت با اختصاص اعتبارات لازم ۶۵.۲ درصد مدارس استان اصفهان از سیستم گرمایشی شوفاژ بهره مند هستند.

بیش از ۹ هزار کلاس در مدارس استان همچنان از سیستم گرمایشی بخاری استفاده می کنند

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۱۷۵ کلاس در مدارس استان همچنان از سیستم گرمایشی بخاری استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به بحث مهم ایمن سازی مدارس و جلوگیری از وقوع آتش سوزی که در چند سال اخیر مشکلات عدیده ای را برای دانش آموزان ایجاد کرده است، طبق برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تمامی مدارس استان اصفهان ایمن سازی و استاندارد سازی ‌شوند البته باید به این مهم توجه داشت که بخاری هایی که در مدارس استان اصفهان مورد استفاده قرار گرفته اند از استاندارهای لازم برخوردار هستند که به شیوه صحیح نصب شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا روند اجرای طرح تجاری سازی در مدارس کند است؟، گفت: یکی از ظرفیت‌های خوبی که قانون برنامه بودجه سال ۹۶ آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده بند «ه» تبصره ۹  است که به آموزش و پرورش اجازه داده از لبه‌های تجاری با فرآیند تصویب در شورای آموزش و پرورش، کمیسیون ماده پنج و ... تغییر کاربری دهد و از این اماکن بدون پرداخت عوارض به نفع آموزش و پرورش استفاده کند

وی تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند طی پروسه قانونی و انجام کار کارشناسی شده است که کدام محل برای اجرای این طرح مناسب بوده از سوی دیگر در مرحله بعد باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این تجاری سازی نباید مانع مساحت مورد نیاز فعالیت دانش آموزان شود چراکه اصل فعالیت آموزش و پرورش بر این اصل است که مدرسه از وسعت کافی برای فعالیت های فیزیکی دانش آموزان برخوردار باشد.

سجاد ادامه داد: پروسه قانون تغییر کاربری و اخذ مجوزهای لازم نیز زمان بر است، هرچند مجوزها رایگان بوده، البته آمادگی کامل وجود دارد که به محض اخذ مجوز شرایط لازم را برای ساخت واحدهای تجاری فراهم کنیم.

وی یادآور شد: نکته ای که مورد توجه آموزش و پرورش قرار دارد آن است که نباید مجتمع های تجاری پیرامون مدارس مستقر شوند که به لحاظ تربیتی مخل تعلیم و تربیت باشد که در بهره برداری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 354290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.