اکولوژیست ها با طرح بازچرخانی آب در زاینده رود موافق نیستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان به بیان دیدگاه کلی و مشترک اکولوژیست ها پرداخت و گفت: این طرح هنوز نتوانسته به پرسش هایی که در ذهن صاحب نظران بوم شناس هست، پاسخ دهد.

مسعود برهانی در گفتگو با خبرنگارایمنا، اظهار کرد: این کارشناسان به دلیل مشخص نبودن ابعاد، اثرات و تبعات زیست محیطی این طرح و بی پاسخ ماندن پرسش های آنها از جمله پرسش های پیرامون مسائل زیست محیطی، وضعیت آب های زیرزمینی، مسائل بهداشتی و غیره با اجرای آن موافق نبوده و مخالف هستند.

وی اعلام کرد: مهمترین دلیل مخالفان طرح بازچرخانی آب در زاینده رود این است؛ رودخانه اکوسیستمی است که باید پیوسته باشد و این پیوستگی باعث می شود موجودات مختلف اعم از زنده یا غیره زنده در این محیط، پایدار بوده و حیات داشته باشند؛ اما این طرح باعث می شود که این اکوسیستم چندپاره شده و پایداری لازم ایجاد نشود.

این اکولوژیست و کارشناس منابع طبیعی در پاسخ به این سوال که طرح مخالفان و موافقان زیادی دارد، نظر شما درباره ارائه دیدگاه های مختلف چیست، بیان کرد: به دلیل مشکلات کم آبی، برخی کارشناسان با دیدگاه های بخشی و مقطعی به این موضوع نگاه کرده وبا آن موافقت می کنند در حالیکه این موضوع یک جنبه و یک بخش ندارد و زمانش به حال نیز ختم نمی شود بلکه بحث از یک مجموعه کامل در دل زمان است.

برهانی افزود: اجرای طرح بازچرخانی آب در زاینده رود آغاز شده؛ با این وجود به دنبال برگزاری جلسات کارشناسی برای تبیین ابعاد و تبعات اجرای آن در اصفهان هستیم زیرا ما در بحث اجرای آن نقشی نداریم اما در زمینه ارزیابی و بررسی این طرح می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش ایمنا، محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان هفته گذشته در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با برنامه ریزی و طراحی های صورت گرفته، با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری، آب در رودخانه زاینده رود جاری می شود.

وی افزود: نحوه انتقال آب از حوضه های مختلف و میزان این آب برای اینکه بتوانیم در ۳۰ سال آینده حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز زاینده رود داشته باشیم از مواردی است که در این طرح پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار این طرح از سوی استانداری تامین می شود، اضافه کرد: طرح پیش بینی شده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مدت حدود یکسال اجرا خواهد شد و شامل بخش های مختلف از قبیل ۴۰ کیلومتر لوله گذاری خارج از شهر اصفهان، لوله گذاری های مربوط به شهر اصفهان، افزایش کیفیت پساب های تصفیه شده و جمع آوری و سیرکوله کردن و هدایت آب به کشاورزان شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی است که حداکثر از ابتدای مهر ماه سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مهرعلیزاده با اشاره به میزان آب موجود در سد زاینده رود، گفت: به نظر می رسد که در سال آبی پیش رو با میزان بارش های پیش بینی شده حداکثر تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز وجود داشته باشد که باید برای سهمیه بندی و مصرف این میزان آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و باغداری برنامه ریزی دقیق انجام شود.

استاندار اصفهان گفت: شرایطی فراهم خواهد شد که حداقل آبی که در مسیر زاینده رود قرار می گیرد در سد آبشار جمع آوری شود و در زمان نیاز با گردش آب بتوانیم جریان آب را در زاینده رود برقرار کنیم.

وی افزود: این سیستم برای حفظ روحیه و نشاط مردم، گردشگری و حفظ آثار تاریخی موجود در مسیر رودخانه اجرا خواهد شد.

کد خبر 354265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.