ثبت ملی آیین نخل گردانی در کهن باغشهر ایران

کاشان - سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نیاسر از ثبت آیین نخل گردانی در روز ششم امام حسین(ع) کهن باغشهر ایران شهر نیاسر خبر داد.

علی ابوالفضلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آیین نخل گردانی در روز شانزدهم محرم با حضور پرشور مردم نیاسر برگزار می شود، این مراسم از با شکوه ترین آیین های مذهبی بوده که هرساله با اقبال خیل عظیمی از عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) به این مراسم همراه است.

وی افزود: در این آیین اهالی شهر  با اتحاد و همدلی و بر طبق رسمی کهن پنج نخل که در واقع هر یک تابوت واره هایی منسوب به شهدای دشت کربلا است را در قالب تشییع جنازه باشکوه و با رعایت نظم و مراعات منزلت نخل ها در مسیرهای قدیمی مشخص در  شهر نیاسر می گردانند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نیاسر افزود: عزاداران ابتدا تعداد چهار نخل را که در طول مسیر منتهی به مسجد جامع نیاسر به یکدیگر ملحق شده اند را به ترتیب به طرف مسجد جامع حرکت داده و پس از برگزاری نماز باشکوه ظهر و صرف ناهار به صورت هماهنگ و متحد نخل ها را پس از گذراندن از کوچه پس کوچه های قدیمی شهر به  میدان چالوجه می برند و بعد از سلام دادن نخل ها با نخل موجود در میدان که تابوت واره امام حسین(ع) است در این مکان نوحه سرایی و سینه زنی و زنجیر زنی می کنند.

وی ادامه داد: سپس نخل ها را بنابر روال معمول و با رعایت مرتبه و منزلت و به ترتیب نخل امام حسین(ع)، نخل حضرت ابوالفضل(ع)، نخل حضرت علی اکبر(ع)، نخل حضرت قاسم(ع) و نخل حضرت علی اصغر(ع) از مسیری قدیمی به طرف محله چالقاب حرکت می دهند.

ابوالفضلی تاکید کرد: یکی از حزن انگیز ترین بخش های این مراسم خداحافظی نخل ها با همدیگر است، بدین ترتیب که نخل کشان به نشان احترام، قسمت جلوی هر نخلی که در مسیر جدا می شود و به مکان اصلی خود برده می شود را در مقابل تک تک نخل های دیگر چند بار به زمین نزدیک می کنند و بلند می شوند و سلام می دهند و در همین حال ذکر زیر را می خوانند:

            ای همسفر زینب رفتی و خداحافظ                               ای تاج سر زینب رفتی و خداحافظ                                 ای نور دل زینب رفتی و خداحافظ

و نخل کشان با تکان دادن دست از هم خداحافظی می کنند و به این ترتیب در طول مسیر  و در محل های مشخص نخل ها جدا شده و  به مکان نگهداری آن برده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع آنچه این آیین را شاخص می کند احترام، انضباط اجتماعی، اتحاد و همدلی، مذهب و معنویّت است که در عمق روح و جان و با باورها و اعتقادات اهالی نیاسر در آمیخته است و از سویی سبب ایجاد نوعی جاذبه قوی تاریخی – مذهبی شده به طوری که به عنوان میراث معنوی ارزشمند هرساله مشتاقان زیادی از اطراف و اکناف و حتی شهرهای دیگر به سوی نیاسر روانه می شوند.

به گزارش ایمنا، این رویداد فرهنگی در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ به شماره ۱۵۲۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 354261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.