سرکشی از ویژگی‌های دوران نوجوانی است

مشاور و کارشناس خانواده گفت: سرکشی یکی از ویژگی های دوره نوجوانی است و والدین باید دقت کنند به دلیل اینکه نوجوان قرار است که از پوسته کودکی خود در بیاید و نقش منحصر به فردی را به عهده بگیرد، از این رو دچار تغییرات رفتاری فراوانی می‌شود.

رضا شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت آمادگی نوجوان برای ورود به یک زندگی شاد و موفق اظهار کرد: شاد بودن یکی از معیارهایی است که موجب رضایت نوجوانان در زندگی می شود. همچنین انتخاب افراد موفقی که در زندگی  رشد پیدا کرده اند به عنوان الگوی زندگی نوجوانان در افزایش شادی آنها حایز اهمیت است. همین امر موجب تجربه شادی بیشتر شده و تغییر بزرگ به همراه کسب رضایت در زندگی را برای نوجوانان به ارمغان می آورد.

وی اضافه کرد: موفقیت بدان معنا است که هر فردی انتخاب های خاص زندگی خودش را بکند. مهم ترین  نقش خانواده ها در رشد فرزندان کمک به رشد و آمادگی فرزندان برای داشتن یک زندگی شاد و موفق است. والدین با فراهم کردن شرایط این امکان را به فرزندان می دهند.  باید فرزندان این شایستگی را داشته که بتوانند به موقعیت های شادی و موفقیت دست پیدا بکنند.

مشاور و کارشناس خانواده با بیان اینکه تغییرات رشدی فرزندان از تغیرات جسمانی شروع می شود، افزود: این تغییرات بسیار آشکار بوده و در دوران  نوجوانی این تغییرات با تحولات اخلاقی و معنوی کامل می شود.

وی با تاکید به اینکه والدین نقش مهمی در سرنوشت فرزندان دارند و باید آگاهی، مهارت و آمادگی کافی را برای ایفای این نقش داشته باشند، افزود: رشد فرزندان دارای مراحل مختلفی است  و در هر مرحله تغییراتی رخ  می دهد،  ضروری است که  والدین در هر مرحله وظایف خودشان را به خوبی انجام دهند.

شریفی، نوجوانی را مهم ترین دوران رشد دانست و افزود: سرکشی یکی از ویژگی های دوره نوجوانی است و والدین باید دقت کنند به دلیل اینکه نوجوان قرار است که از پوسته کودکی خود در بیاید و نقش منحصر به فردی را به عهده بگیرد به طور طبیعی مواردی را که در دوران کودکی به آسانی می پذیرفت در این دوران نپذیرد و دلیل هر رفتاری را جستجو می کند.

وی با بیان اینکه پایبندی به اصول و اهداف زندگی و هدف گذاری برای زندگی موفق و شاد از تکالیف دوره نوجوانی است، ادامه داد: در واقع  مسئولیت‌پذیر بودن و آمادگی نوجوان برای پذیرش نقش ها و متعهد شدن به انجام امور،  زندگی موفق وشادی را برای او  رقم می‌زند.

این مشاور و کارشناس خانواده تصریح کرد: نوجوانی دوره ارزشمندی است که می تواند لذت بخش و خاطره انگیز و دوره سرنوشت سازی باشد و این تغییرات به کمک والدین و به وسیله نوجوان  اتفاق می افتد. باید والدین در این سن به فرزند کمک بکنند که خودش را بپذیرد، پذیرفتن خود به معنای درک نقاط ضعف، قوت و استعداد و یژگی های نوجوانی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نوجوانان آرمان گرا هستند و اهداف بلندی دارند،  گفت: از سویی سرعت تغییرات در زندگی های امروزی نیز  بالا  است،  لازم است که والدین با در نظر گرفتن  تغییرات زندگی امروزی و شرایط خاص این دوره سنی ویژگی‌های نوجوانان را در نظر بگیرند و با کمک گرفتن از روانشناس  پل ارتباطی با فرزندان ایجاد کنند و تعادل این دوران حساس و درک واقعیت‌های زندگی را تقویت کنند.

شریفی خاطر نشان کرد: در دوران نوجوانی عملکرد افراد در حوزه فردی، رشد تحصیلی و مهارت ها باید مطلوب باشد و در این زمینه باید از همه ظرفیت‌های موجود درجامعه بهره ببرد.

کد خبر 354255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.