آهنگی با طعم شکلات میان هنرمندان خوانده شد

با نگاه به کافه‌ای که میزبان یاد و خاطره هنرمندی بود که آهنگی نوشت با طعم شکلات، حلقه پیشکسوتان هنر اصفهان را می توان دید که رفته رفته بزرگتر می‌شود، هنرمندان قدیمی اصفهان گرد هم آمده‌اند تا یاد رادی را زنده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنرمندان اصفهان شامگاه دوشنبه_ دوم مهر_ گرد هم آمدند تا از اکبر رادی نمایشنامه نویس و داستان نویس معاصر یاد کنند. در این مراسم که با حضور پیشکسوتان تئاتر اصفهان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، رادمهر کشانی، کارگردان تئاتر، مونولوگ‌هایی را از آثار اکبر رادی خواند و دیگر هنرمندان نیز به معرفی نمایشنامه‌های رادی و یادآوری خاطراتشان با وی پرداختند.

در این برنامه ناصر کوشان، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری چنین برنامه‌هایی اظهار کرد: تئاتر، جهان اندیشه است و هر چه در زمینه تئاتر بیشتر فعالیت کنیم، به سطح فکری جامعه هم کمک می‌شود.

کوشان در حالی صحبت‌های خود را ادامه می‌داد که در یک اتفاق خوشایند سالن برگزاری نشست مملو از جمعیت جوانان مشتاق در زمینه هنر بود. همه صندلی‌های سالن اشغال شده بودند و دیگران نیز، ایستاده به صحبت‌های هنرمندان و اهالی فرهنگ گوش می‌دادند.

رادی، شکسپیر متاثر از بکت

این نمایشنامه‌نویس، دید رادی را عمدتاً معطوف به نیچه و کتاب "چنین گفت زرتشت" وی دانست و افزود: پس از آن می‌توان رادی را متاثر از ساموئل بکت و کتاب "در انتظار گودو" دانست که به همین دلیل او به تئاتر ابزورد روی می‌آورد.

وی با یادآوری آثاری چون "مرگ در پاییز" و "در مه بخوان" گفت: حتی تیتر و عنوان آثار رادی هم هر کدام معانی مهمی دارند که باید آن‌ها را درک کرد. بسیاری از این تیترها درباره آنچه در جامعه اتفاق می‌افتاد نگارش شدند.

کوشان در پایان با بیان اینکه سوالات زیادی پیرامون رادی مطرح است، اضافه کرد: مثلا این سوال هست که آیا اکبر رادی از غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی پیروی کرده یا تفکر و دیدگاه خاص خود را داشته است؟ البته که خود بیضایی، از رادی به عنوان "شکسپیر ایران" یاد می‌کند.

در ادامه این نشست، جهانبخش سلطانی، بازیگر تئاتر و سینما، رادی را دارای پایگاه فرهنگی حتی بزرگتر از پایگاه فرهنگی بیضایی توصیف کرد و از زبان اکبر رادی گفت: رسالت یک هنرمند آن است که زیبا ببیند و زیبا بیافریند.

این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه رادی الگوی نسل جوان در نویسندگی بوده و هست، اظهار کرد: این بسیار مهم است که ما دور هم جمع شویم و از ادبیات، معرفت، فرهنگ و آرمان صحبت کنیم.

وی افزود: او باور داشت که "نباید اجازه داد عشق به خشم و محبت به کینه تبدیل شود" و این وظیفه اهل قلم است.

آخرین اثر رادی به روی صحنه می‌رود

به گزارش ایمنا، در این مراسم، با حضور رادمهر کشانی، حسن اکلیلی، جهانبخش سلطانی، اسماعیل موحدی، رضا کشانی، محمدرضا آریانفر، محمدرضا رهبری، ناصر کوشان و همچنین مهدی مقدری سخنگوی شورای شهر اصفهان، از پوستر نمایش "آهنگ‌های شکلاتی" رونمایی شد. این نمایشنامه آخرین اثر اکبر رادی بوده که نمایش آن توسط گروه پژوهش مهر به کارگردانی رادمهر کشانی از دهم مهرماه در تالار هنر روی صحنه می رود. 

کد خبر 354251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم اژئیان IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    4 2
    من هم درین نشست هنری شرکت داشتم و بسیار لذت بردم بخاطر بزرگداشت یاد اکبررادی
  • حسین RO ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 0
    یاد و نام بزرگترین نمایشنامه نویس معاصر ایران ، اکبر رادی ، گرامی باد. او هیچگاه چنان که باید ، قدر ندید و آثارش چنانکه درخور جایگاه اوست به صحنه نرفت. ایکاش جوانان و هنردوستان با آثار او از طریق مطالعه بیشتر آشنا شوند و زندگی سراسر شرافتمندانه او را بشناسند.