برندهای معروف دنیا در شرایط بحران اقتصادی بوجود آمده است

رییس مرکز شتاب دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته (فناد) گفت: شاید بیان این مطالب در شرایط بحران اقتصادی نوعی اعراب تلقی شود اما بسیاری از برندهای معروف دنیا در شرایط بحران اقتصادی به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی جانقربان شامگاه دوشنبه در سالن همایش های اتاق بازرگانی و در مراسم معرفی اولین پارک فناوری و نوآوری صنعت ساختمان و صنایع وابسته، با اشاره به دهه های ۵۰ و ۷۰ میلادی و بحران اقتصادی آن دوران، اظهار کرد: این شرکت ها در دوران رکود که پردازش، بررسی و جذب ایده ها در این دوران ممکن شد، شکل گرفته اند.

وی افزود: دوره ای که اقتصاد پایدار و مقاومی حاکم باشد در این صورت بازار اشباعی به وجود می آید و در این شرایط چندان به سراغ ایده ها نمی روند.

جانقربان گفت: در دنیا برای پر کردن خلاء میان فناوری و صنعت شرکت های vc تعریف کرده اند؛ شرکت هایی که بنگاه های خطر پذیر و جسورانه هستند،  شتاب دهنده ها موتور محرک ایده ها هستند زیرا زمانی که یک ایده را جذب می کنند رابطه ارزشی با بازار کار و منابع و مبادی تولیدی را ایجاد کرده و به سرعت ایده مورد نظر را بالنده و تجاری سازی می کنند بنابراین شرکت ارائه دهنده ایده بعد از مدتی به یک شرکت مشهور تبدیل می شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ استارت آپ ها در این شرکت ها، افزود: به عنوان مثال ایده ای تحت عنوان نانو پوشش نما که از جذب غبار بر روی سطح نماها با بهره از تابش نور خورشید جلوگیری می کند از جمله ایده های مطرح در شهری مانند اصفهان با غبار فراوان بوده که به وسیله یکی از استارت آپ ها در این شرکت شتاب دهنده مطرح شد.

اقتصاد صاحب ایده، ارزش افزوده حاصل می کند

 جانقربان گفت: کشوری مواد اولیه را تولید می کند، کشور دیگر مونتاژ را انجام می دهد؛ اما کشوری که صاحب ایده است و نوآورانه برخورد می کند ارزش افزوده می آفریند.

وی تاکید کرد برندهای بزرگ دنیا همه بر این اساس ایجاد شده اند که از آن جمله می توان به شرکت اپل و سامسونگ اشاره کرد.

رییس مجموعه شتاب دهنده فناد افزود: شرکت اپل یک شرکت نوآورانه است ؛ درآمد این شرکت معادل ۵۲ سال فروش متوسط نفت ایران است بنابراین یک اقتصاد نوآورانه اقتصاد عامل محور را که مبتنی بر منابع بوده پشت سر می گذارد.

حوزه ساخت و ساز همچنان سنتی مانده است

رئیس مجموعه شتاب دهنده فناد گفت: دغدغه ای که امروز مطرح است پیشرفت در بیشتر حوزه ها به جز در حوزه ساخت و ساز است که متاسفانه این حوزه همچنان سنتی مانده است در نتیجه این مسائل و مشکلات ما را بر آن داشت در کنار این مجتمع ها و ساخت و سازها یک فرآیند علمی و تحقیقاتی نوآورانه و فناورانه ایجاد کنیم.

 جانقربان افزود: ساخت و ساز چند صد هزار متر مربع در شهر با هزینه ای افزون بر یکهزار میلیارد تومان برای همه ممکن نبود و فلسفه وجودی پارک فناوری در کنار پروژه های اجرایی  نیز به دلیل تامین خواسته و پر شدن این خلاء انجام گرفته است.

فضای کسب و کار در ایران با این رویه، به رشد اقتصادی نمی انجامد

 وی اضافه کرد: فضای کسب و کار در ایران به نحوی نیست که ما را به یک رشد اقتصادی برساند بنابراین مراکز علمی و شهرک هایی که باید به پرورش ایده و فکر کمک کنند معمولا بالقوه و سرشاراز ایده های نوآورانه هستند، در این بین بخش صنعت نیز می تواند به ابتکار عمل و پیاده سازی این ایده ها کمک کند اما حلقه مفقوده ای میان این دو بخش وجود دارد که نیازمند یک میانجی بسیار نیرومند است .

رییس مجموعه شتاب دهنده فناد افزود: فکر و عمل باید با یکدیگر همراه باشد تا این چرخه معیوب اصلاح شود و حاصلی مطلوب و موثر داشته باشد.

جانقربان با انتقاد از بروکراسی اداری گفت: این موضوع چنان بخش خصوصی را احاطه کرده است که اگر نوآوران بخواهند برای پیاده سازی ایده خود تلاش کنند، در این بروکراسی ها متوقف می شوند به طور مثال برخی اوقات برخوردهایی در پروسه های دولتی ایجاد می شود که گویی بخش خصوصی به یک دوئل دعوت می شود و بنابراین نتیجه مطلوب از بخش خصوصی حاصل نخواهد شد.

کد خبر 354248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.