روز شمار هفته نخست جنگ تحمیلی (روز چهارم)

به مناسبت هجوم وحشیانه ارتش بعثی عراق به خاک میهنمان به بررسی تحولات روزهای آغازین جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت.

به گزارش ایمنا،  پس از ماه‌ها ماجراجویی رژیم عراق و درگیری‌های مرزی، تجاوز این کشور به ایران در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ با بمباران فرودگاه‌های ۱۹ شهر آغاز شد. دوره‌ای هشت‌ساله که پس از جنگ ویتنام، طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم محسوب می‌شد.

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۵۹ برابر با ۱۵ ذی القعده ۱۴۰۰ و مصادف با ۲۵ سپتامر ۱۹۸۰ چهارمین روز حمله رژیم بعثی عراق به ایران بود.

در ادامه به بررسی تحولات روز چهارم جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت:

در جبهه جنوبی پیشروی عراق ادامه دارد. با روشنایی هوا، ۵۰ تانک تا ۷ کلیومتری خرمشهر جلو آمدند ودر حوالی ظهر به پلیس راه خرمشهر می رسند اکثر مردم خرمشهر مجبور به تخلیه شهر شده اند  ولی نیروهای مردمی و نظامی به مقاومت ادامه می دهند.  سپاه پاسداران در ساعت ۱۰ شب گزارش می دهد:وضعیت خرمشهر خوب نیست. به توپخانه و زرهی نیاز شدید است.

خرمشهر از دو طرف در محاصره نیروها ی بعثی است. آن ها از راه شلمچه تا ۴۰ کیلومتری آمده است. از راه شمال هم به ۴-۵ کیلومتری رسیده اند، نیاز به کمک فوری است.

تعداد شهدای روز گذشته آبادان ۲۰۰ نفر و تعداد مجروحین بسیار زیاد اعلام می شود، آب و برق شهر قطع شده و آن هایی که هنوز از شهر خارج نشده اند در وضع بدی به سر می برند.

طبق خبرهای دیگر شهر بستان در حال سقوط است.

در جبهه میانی، در محور مهران، ارتش ۴۰ کیلومتر به طرف دهلران عقب نشسته است. مردم ایلام بسیج شده اند و در کوه های اطراف مشغول سنگربندی هستند.

شهر قصر شیرین در محاصره کامل است. مسوولین و فرماندهان نظامی مکرراً سقوط قصر شیرین را هشدار داده و تقاضای کمک می کنند.

 سپاه غرب کشور اعلام کرد:

نیروهای مهاجم در ساعت ۶ بعد از ظهر وارد قصر شیرین شده اند و مقر سپاه و رادیو تلویزیون را تصرف کرده اند. هم چنین امروز شهرهای  بوشهر، امیدیه، آغاجاری، آبادان، اهواز، مسجد سلیمان، دزفول، کرمانشاه، ارومیه و تبریز مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت. رادیو لندن به نقل از خبرنگار خود از بغداد گزارش داد: در سحرگاه امروز هواپیماهای ایران به بغداد حمله کردند و ساعتی بعد موج حمله دیگری آغاز شد و هواپیمای ایران در ارتفاع کم بر فراز شهر پرواز کردند. عراق مدعی است صبح امروز سه فانتوم ایران را سرنگون کرده و لی کارمندان سفارت انگلیس در بغداد که شاهد جریان  بودند، می گویند عراقی ها نتوانستند هواپیماها را سرنگون کنند.

طارق عزیز معاون رییس جمهور عراق در پاریس گفت:ایران مواد قرارداد الجزایر را که به نفع عراق بود، نقض کرده و حقوق مشروع عراق را نادیده گرفته است، بنابر این ما مجبور شدیم سرزمین های خود را با قدرت آزاد و حاکمیت کامل عراق را بر شط العرب بر قرار و قرارداد ۱۹۷۵ را لغو کنیم. ما به شرطی آماده مذاکره هستیم که دولت ایران به حاکمیت ما بر شط العرب و سرزمین هایی را که چند روز پیش آزاد ساخته ایم، احترام بگذارد.

کد خبر 354245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.