بی‌نظیرترین تونل جهان در کشور همسایه

استانبول به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود دارای سیستم‌های متنوع حمل و نقل نظیر سیستم حمل و نقل دریایی، اتوبوس، بی آر تی، تراموا و مترو است که تمام این سیستم‌ها مانند یک شبکه به یکدیگر متصل هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه و البته مرکز فرهنگی و اقتصادی این شهر محسوب می‌شود. از آنجا که این شهر در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد، یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای جهان بوده و گردشگران می‌توانند از وسایل حمل و نقل متنوعی برای گردش در اطراف شهر استفاده کنند. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که تراموا، محبوب‌ترین وسیله حمل و نقل از دیدگاه گردشگران شناخته شده است، زیرا از وسط خیابان‌های شهر می‌گذرد و به افراد این امکان را می‌دهد تا مناطق زیبای شهر را نظاره کنند. اتوبوس‌های استانبول از مسیرهای مختلفی عبور می‌کنند و از نقاطی می‌گذرند که با تراموا و مترو قابل دسترسی نیستند اما این اتوبوس‌ها سرعت بالایی ندارند و در خیابان های شلوغ استانبول گیر می کنند. همچنین به دلیل اینکه شهر استانبول، توسط آبراه به دو قسمت تقسیم شده است، استفاده از اسکله برای دیدن مناطق مختلف شهر و رفت و آمد معمولی یکی دیگر از گزینه های پیش رو برای گردشگران است.

متروی استانبول، دومین سیستم حمل و نقل زیر زمینی در جهان

عملیات ساخت و ساز برای ایجاد خط زیرزمینی متروی استانبول در سال ۱۸۷۱ آغاز شد و در سال ۱۸۷۴ به پایان رسید. بنابراین متروی استانبول بعد از سیستم حمل و نقل زیرزمینی لندن که در سال ۱۸۶۳ افتتاح شد، دومین سیستم حمل و نقل زیر زمینی مسافران در سطح جهان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که اولین خط متروی استانبول که در هفدهم ژانویه ۱۸۷۵ افتتاح شد، ۵۷۳ متر طول دارد و  مسافران آن می‌توانند در عرض ۹۰ ثانیه مسافت بین محله "گالاتا" تا "بی‌اوغلو" را طی کنند. فعالیت‌های نوین برای ایجاد خطوط جدید مترو در استانبول نیز از ۱۹ اوت ۱۹۹۲ آغاز شد و در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۴ تونل های "تاکسیم" به "شیشلی" به هم متصل شد. همچنین در ۲۵ مارس ۱۹۹۹ استانبول شاهد اولین سفر آزمایشی ترن از خط مترو بود و در نهایت خطوط متروی استانبول در ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰  گشایش رسمی شد.

متروی زیر دریایی استانبول، بی نظیرترین تونل جهان

تونل ریلی زیر دریایی موسوم به "مارمارای"، یک پروژه ریلی بسیار بلندپروازانه است که دو بخش آسیایی و اروپایی کلان‌شهر استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند. این تونل٬ سال ۲۰۱۵ مورد استفاده ۶۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۳۱ مسافر قرار گرفت که این آمار بیش از چهار برابر جمعیت استانبول است. عملیات اجرایی این خط ریلی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. پروژه "مارمارای" دو قاره آسیا و اروپا را از زیر دریا به یکدیگر متصل می‌کند که از آن برای انتقال خودرو بین دو قاره و دوسوی استانبول و همچنین حمل و نقل مسافر استفاده می‌شود.

این تونل که در نودمین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه در سال ۲۰۱۳ افتتاح و به بهره برداری رسید٬ از نظر فناوری زیرساخت٬ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دنیا محسوب می‌شود. هزینه ساخت این تونل بیش از سه میلیارد یورو بوده‌است و به لحاظ طول و البته اتصال دو قاره اروپا و آسیا، یکی از کم‌نظیرترین و از لحاظ عمق به عنوان بی‌نظیرترین تونل جهان به شمار می‌رود.

کد خبر 354228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.