جنگ تعرفه ای با چین به محبوبیت کوتاه مدت ترامپ کمک می کند

یک تحلیل گر روابط بین الملل گفت: اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای چینی در کوتاه مدت باعث می شود چرخه تولید آمریکا و در نتیجه رونق اقتصادی و اشتغال زایی افزایش یابد؛ این مسأله هم باعث رضایت نسبی مردم از دولت ترامپ در کوتاه مدت خواهد شد.

علی امیدیدر مورد جنگ تعرفه‌ها بین چین و آمریکا که در ماههای اخیر به سرخط خبرهای مهم رسانه ها تبدیل شده و در سخنرانی روسای جمهور دو کشور در سازمان ملل هم به آن اشاره شد به خبرنگار ایمنا گفت: جنگ تجاری ترامپ با چین و ادامه تعرفه های جدید آمریکا بر کالاهای چینی در کوتاه مدت به نفع آمریکا و در بلند مدت به ضرر این کشور خواهد بود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشترین رابطه تجاری بین چین و آمریکا برقرار و این رابطه حتی نسبت به تراز تجاری با اروپا بیشتر بوده؛ هر چند در سال ۲۰۱۸ میلادی تراز تجاری آمریکا با اکثر کشورها منفی است.

این تحلیل گر مسائل بین المللی تصریح کرد: تراز و رابطه تجاری آمریکا باچند کشور انگلوساکسون، مانند انگلیس، کانادا، استرالیا و چند کشور عربی ازجمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت مثبت، اما با سایر کشورها منفی بوده و رابطه تجاری بین آمریکا و چین با نسبت بسیار زیادی منفی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۷ میلادی چین و آمریکا در حدود ۶۳۵ میلیارد دلار رابطه تجاری داشته اند؛ این رابطه و تراز تجاری برای آمریکا ۳۷۵ میلیارد دلار منفی بوده؛ یعنی آمریکا ۳۷۵ میلیارد دلار به چینی ها پول نقد داده و از آنها کالا خریداری کرده، اما نتوانسته در ازای آن کالا هایش را به چین صادر کند.

ایراد از اقتصاد آمریکا است، تبانی در کار نیست

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: به نظر دولت ترامپ این رابطه تجاری عادلانه نیست که آمریکا بزرگترین شریک تجاری چین باشد و تراز تجاری منفی ۳۷۵ میلیارد دلاری را تجربه کند. وی معتقد است که چینی ها از راه‌های مختلف سعی دارند تراز تجاری مثبتی داشته باشند و صادرات آمریکا به بازار چین پایگاه محکمی برای این امر مهم است.

امیدی تصریح کرد: البته در سال ۲۰۱۷، از بین ۳۰ کشوری که جزو بزرگترین شرکای تجاری آمریکا محسوب می شوند، تراز تجاری این کشور تنها با ۳ کشور مثبت و با سایرکشورها منفی بوده است؛ چنین رابطه ای این مفهوم را القا می کند که اقتصاد آمریکا مشکل دارد؛ نه اینکه سایر کشورهای جهان در حال تبانی کردن بر ضد اقتصاد آمریکا هستند.

این تحلیل گر مسائل بین الملل افزود: از سوی دیگر تراز تجاری منفی آمریکا با سایر کشورها نشان دهنده این است که صادرات آمریکا برای کشورهای مصرف کننده به صرفه نیست؛ هزینه های تولید کالا در آمریکا بسیار بالاست و این برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه نیست که کالاهای آمریکایی را خریداری و مصرف کنند.

کاهش ۳ درصدی صادرات چین به آمریکا به برکت جنگ تعرفه ای

امیدی گفت: بنابراین دولت ترامپ به جای طرح و بررسی مشکلات عدیده اقتصاد آمریکا در تریبون‌های رسمی، فقط تلاش می کند  در دوره ریاست جمهوری اش تغییراتی ایجاد کند و یکی از حربه هایی که برای این تصمیم دارد این است که اعلام کند شرکای تجاری آمریکا رابطه منصفانه ای با این کشور ندارند؛ چراکه اجازه نمی‌دهند بازارهایشان بر روی کالاهای آمریکایی گشوده شود، چنین رویکردی مانند این است که ترامپ بخواهد با جنگ تعرفه ای شرکای آمریکا را تنبیه کند.

این استاد دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: با آغاز جنگ تجاری و تعرفه ای آمریکا به دنبال این است که تراز تجاری خود را تعدیل کرده و کشورش را از تراز منفی شدید خصوصاً با چین نجات دهد. اگرچه این کار در ماه‌های اخیر میلادی تا حدی جواب داده  وتوانسته  ۳ درصد ازصادرات چین به آمریکا راکمتر کند، اما این رویه در دراز مدت جواب نخواهد داد.

وی توضیح داد: باتوجه به مزیت‌ نسبی کالاهای چینی برای مصرف کنندگان،  مصرف این کالاها بیشتر به سود مصرف کنندگان آمریکایی است و در دراز مدت، اقتصادهایی که جنگ تعرفه‌ای را به دیگر کشورها تحمیل می‌کنند، خود بیشتر ضرر خواهند کرد. در این مورد خاص نیز اگرچه در کوتاه مدت چینی ها متضرر شده اند، اما در بلندمدت این کار به نفع آمریکا نیست.

این استاد روابط بین الملل افزود: البته باید تاکید کرد که صنایع آمریکا، صنایع بسیار ریشه دار و تاریخی است و می‌تواند کالاهایی با کیفیتی  تولیدکند که قابل رقابت در بازارهای بین المللی است، کمپانی‌های مثل اپل، تسلا و بوئینگ شرکت‌های بی‌نظیری هستند. از این رو در کوتاه مدت اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای چینی باعث می شود چرخه تولید آمریکا و در نتیجه رونق اقتصادی آن افزایش یابد و شاهد اشتغال زایی بیشتری نیز خواهیم بود. این مسأله هم باعث رضایت نسبی مردم از دولت ترامپ در کوتاه مدت است؛ همانطور که در حال حاضر شاهد هستیم دراین دوره رشد اقتصادی آمریکا نزدیک به ۳ درصد افزایش یافته است.

جنگ تعرفه ای در کوتاه مدت به چینی ها و در بلندمدت به آمریکایی ها لطمه می زند

امیدی تاکید کرد: بنابراین کاهش آمار بیکاری و رونق چرخه اقتصادی از آثار جنگ تعرفه ای در کوتاه مدت است و کشورهای دیگری هم که شرایط آمریکا را داشته باشند، می‌توانند با دیوارهای تعرفه ای اقتصاد خود را رونق ببخشند. با این وجود اقتصاددانان معتقدند در بلندمدت جنگهای تعرفه‌ای و تجاری به ضرر همه اقتصادها از جمله اقتصادهایی که آغازگر این گونه جنگها هستند خواهد بود؛ چون مهمترین انحرافی که صورت می گیرد عدم تخصیص  بهینه منابع است که در بلند مدت به ضرر اعمال کننده‌های تعرفه ها خواهد بود.

امیدی یادآور شد: پیش بینی می شود اگر درکوتاه مدت برای اقتصاد آمریکا چنین رونقی ایجاد شود، این کار به ضرر چین است؛ چین با افزایش تعرفه هابر کالاهایش تعداد زیادی از مصرف کنندگان خود را در داخل آمریکا از دست خواهد داد، اما باید خاطر نشان کرد که چین کشور کوچکی نیست؛ این کشور در ۲۰۰ کشور جهان بازار دارد؛ هر چند جایگزین کردن بازار ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا که جامعه مصرفی است برای آنها خیلی سخت خواهد بود، پس باید اینطور گفت که چینی ها از این جنگ تعرفه ای در کوتاه مدت و آمریکایی ها در بلندمدت متضرر خواهند شد.

استفاده ترامپ از حربه های اقتصادی برای پیروزی در دور دوم

وی تاکیدکرد: به راه انداختن جنگ تعرفه ها توسط آمریکا بر خلاف مقررات بین المللی است؛ مخصوصا مقرراتی که با توافق آمریکا و چین در سازمان تجارت جهانی بدست آمده است. متأسفانه دولت ترامپ به قراردادهای بین المللی اهمیت نمی دهد و شاید به همین دلیل است که برای حفظ محبوبیت خود و ساکت وخامو ش  کردن مخالفان، می کوشد بااین حربه های اقتصادی در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا موفق شود.

این تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: جنگ تعرفه ها کاملا بر خلاف مصوبات سازمان تجارت جهانی است که آمریکا خود از بنیانگذاران آن است. واقعیت این است که آمریکا در گذشته منافع خود را در حذف تعرفه های تجاری می دید، اما در این دوره منافع خود را در ایجاد تعرفه های تجاری با کشورهای مثل چین و اتحادیه اروپا می بیند.

کد خبر 354210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.