از چه نقطه نظری به سینما نگاه می کنیم؟

استاد جامعه شناس دانشگاه اصفهان گفت: ارتباط جامعه روشن‌فکری به ویژه در ایران، با مردم قطع شده است و روشنفکران صرفا با حرف‌های سنگین مفاهیمی را بیان می‌کنند که تنها خودشان متوجه آن می شوند و مردم عادی منظور آن‌ها را دریافت نمی‌کنند.

احسان آقابابایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دیدگاههای متفاوت در حوزه سینما، اظهار کرد: ابتدا باید مشخص کنیم که چگونه به سینما نگاه میکنیم. ممکن است رویکرد ما انتقادی باشد و بگوییم این فیلمها اکثرا سطحی و سرشار از بیهودگی هستند و سینما به مسئولیتهای دیگرش چون آگاهی سازی و رهایی بخشی عمل نمیکند. همانطور که بسیاری درباره سینمای هالیوود چنین نظری دارند.

استاد جامعه شناسی هنر دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه مردم در درجه اول برای سرگرم شدن به سینما میروند، افزود: در واقع از همان ابتدا سینما هدف والایی نداشته و بعدا به خدمت اقتصاد، سیاست و امثال آن در آمد و حتی به صنعت تبدیل شد تا از سینما گردش مالی ایجاد شود.

وی با تاکید بر این که سینما ابزاری برای پولسازی است، گفت: سینما موجب ایجاد اشتغال میشود؛ مثلا افرادی فیلم میسازند، عدهای در آن فیلمها بازی میکنند و بعدا فیلم در جایی نمایش داده میشود و در همان محیط نمایش کسانی بابت فروش بلیت، کار در بوفه، کنترل صندلی و سایر موارد پول در می آورند.

آقابابایی ادامه داد: سینما گاهی کارکرد اجتماعی دارد که باید دید هر فیلم چقدر به واقعیت نزدیک است و حتی گاهی سینما در خدمت سیاست است. پس باید مشخص کرد که از چه نقطه نظری به سینما نگاه میکنیم.

این استاد جامعهشناسی با اشاره به اینکه سینما تفریح ارزان تری نسبت به سرگرمی های دیگر است، اظهار کرد: زمانی که میگوییم یکی از کاربردهای سینما سرگرمی است، نباید برچسب بیهودگی و بی محتوایی بر آثار کمدی زد، بلکه این آثار نیز بخشی از نیاز مخاطبان را برطرف میکنند. به علاوه اینکه بسیاری از فیلمهای کمدی آثار خوبی هستند و در عین حال که کاربرد سرگرمی دارند، وجه انتقادی-اجتماعی نیز دارند.

وی تصریح کرد: ارتباط جامعه روشنفکری، خصوصا در ایران، با مردم قطع شده است و روشنفکران صرفا با حرفهای سنگین مفاهیمی را بیان میکنند که تنها خودشان متوجه آن میشوند و مردم عادی منظور آنها را دریافت نمیکنند.

آقابابایی ادامه داد: روشنفکران باید این فاصله ایجاد شده را با روزنامهنگاری، سخنرانیهای ساده، فیلمنامهنویسی و موارد مشابه پر کنند و چیزی را به مردم بگویند که به زبان ساده باشد و در عین حال به رشد و تعالی جامعه نیز کمک کند. این که روشنفکران تنها از بیرون اظهار نظر کنند، دغدغهمندی نیست بلکه باید خودشان وارد عمل شوند.

این جامعه شناس با بیان اینکه افرادی چون اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی، نمونه هایی از جامعه روشنفکری هستند که فیلمهای مهم و قابل فهم می سازند، گفت: در هر دورهای مردم انتظار متفاوتی از سینما دارند و برای همین یک زمانی "کلاه قرمزی" پرفروش میشود و زمانی دیگر مردم از "چهارراه حوادث" که یک فیلم جنایی است استقبال زیادی میکنند.

وی با اشاره به رابطه تعداد مخاطب فیلمهای کمدی با اوضاع اجتماعی افزود: هر چه شرایط اقتصادی-اجتماعی بی ثباتتر باشد، مردم نگرانیها و ناراحتیهای بیشتری دارند پس سینما جایی میشود برای این که آنها دو ساعت از این دنیا فاصله بگیرند و در نتیجه مردم فیلمهایی را تماشا خواهند کرد که آنها را بخنداند و از نظر روحی تخلیه کند.

کد خبر 354195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.