طالبی: قوانین مربوط به جانبازان مغفول مانده است

مشاور شهردار اصفهان در امور ایثارگران و جانبازان گفت: ایثارگران و جانبازان جایگاهی با ارزش و قابل احترام در بین مردم دارند، مسئولان استان و کشور نیز باید به این عزیزان احترام بگذارند و به امور آن‌ها طبق قانون رسیدگی کنند، اما متاسفانه به بسیاری از قوانین جانبازان عمل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید طالبی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در میزگرد "جانبازان پس از جنگ" که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: طبق تعریفی که در قانون آمده، جانباز کسی است که سلامتی خود را در راه دفاع و اعتلای جمهوری اسلامی و استقلال و تمامیت ارضی کشور از دست داده است.

وی افزود: ایثارگران و جانبازان جزئی از جامعه هستند و جایگاهی با ارزش و قابل احترام در بین مردم دارند، مسئولان استان و کشور نیز باید به این عزیزان احترام بگذارند و به امور آن‌ها طبق قانون رسیدگی کنند، اما متاسفانه به بسیاری از قوانین جانبازان عمل نمی‌شود و امور آن‌ها مغفول مانده است.

مشاور شهردار اصفهان در امور ایثارگران و جانبازان ادامه داد: در شهرداری تلاش کردیم، قوانین مربوط به جامعه ایثارگری در بدنه شهرداری و سازمان‌های مرتبط با این نهاد بررسی و به درستی رسیدگی شود.

طالبی در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری گفت: برای حضور جانبازان و معلولان در شهر باید حمل و نقل مناسب سازی شود و با استفاده از کارت جانبازی رایگان باشد. دولت موظف است در این زمینه اعتبارات لازم را فراهم کند، اما این اقدام هنوز انجام نشده است.

وی  گفت: سیستم حمل و نقل شهری برای جانبازان و معلولان به دلیل بار مالی در شهر اصفهان اجرا نشده است، در این زمینه با شهردار اصفهان صحبت هایی انجام شده است  که بر این اساس لایحه ای به شورای شهر ارجاع شده تا مجوز لازم در این زمینه صادر شود و حمل و نقل رایگان برای جانبازان و ایثارگران  به عنوان یک دستاورد در هفته دفاع مقدس معرفی شود. 

وی با بیان اینکه خدمات رایگان صدور پروانه برای جانبازان در قانون پیش بینی شده است،  گفت: برای یک بار صدور پروانه ساختمان عوارض شهری و نصب کنتور برق ، فاضلاب و آب به صورت رایگان است، اما برای مرتبه دوم این تسهیلات به جانبازان داده نمی شود، البته این مورد در قانون پیش بینی شده، اما به دلیل بار مالی اجرا نمی شود.  
طالبی افزود:  در حدود هفت سال است که شورای شهر مصوبه ای را ارائه داده که بر مبنای آن شش میلیون سقف تخصیص برای جانبازان ، ایثارگران و آزادگان برای صدور پروانه ساختمانی در نظر گرفته شده و ممکن است از این سقف جانباز پنج درصد یا 10 درصد کمتر استفاده کند، بنابراین در حال حاضر به جای اجرای قانون  به دلیل محدودیت مالی مصوبه شورا در حال اجرا است.

مشاور شهردار اصفهان در امور ایثارگران و جانبازان با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی برای تردد آسان جانبازان ویلچرنشین در شهر تدوین و تصویب شده است، گفت: به منظور مناسب سازی فضاهای شهری برای تردد روان جانبازان و معلولان ۳۹ هزار میلیارد ریال افزایش بودجه داشته‌ایم، اما امسال با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

طالبی خاطرنشان کرد: ستاد مناسب سازی شهر با مشاوری مخصوص که خود یک جانباز ویلچرنشین است در شهرداری تشکیل شده تا معابر شهر با توجه به شرایط جانبازان و معلولان به خوبی مناسب سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه تکریم جانبازان وظیفه تک تک ما است، اظهار امیدواری کرد: در راه خدمت به جانبازان قدمی صادقانه برداشته شود؛ مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای مناسب سازی شهر و تردد آسان معلولان به کار گرفته؛ شهردار اصفهان نیز خود جانباز است و همواره با روی گشاده از تلاش‌ها برای اصلاح امور جانبازان استقبال می‌کند.



 

 

کد خبر 354163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.