وکیلی: مسئولان ارایه خدمات به جانبازان را تسهیل کنند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان گفت: بعضی از قوانین جامع ایثارگران همچون هزینه تحصیل جانبازان زیر ۲۵ درصد اجرا نمی شود، البته محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نیز می تواند از جمله عوامل اجرا نشدن این قوانین باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش وکیلی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در میزگرد "جانبازان پس از جنگ" که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، با بیان اینکه در استان اصفهان ۵۰ هزار جانباز سرافراز وجود دارد، اظهار کرد: جانباز به کسی گفته می‌شود که در راه ارزش های والای دفاع مقدس جان خود را به خطر انداخته و در این راه نقش آفرینی کرده باشند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان با بیان اینکه مسئولان ارایه خدمات به جانبازان را تسهیل کنند، تصریح کرد: بنیاد شهید نه تنها با جانبازان در تضاد نیست بلکه خدمت گزار و پاسخگوی نیازهای آنها است.

وی افزود: بعضی از قوانین جامع ایثارگران همچون هزینه تحصیل جانبازان زیر ۲۵ درصد اجرا نمی شود، البته محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نیز می تواند از جمله عوامل اجرا نشدن این قوانین باشد.

وکیلی ادامه داد: در قوانین آمده است که ایثارگران و جانبازانی که مدرک لیسانس دارند و از سنوات خود استفاده نکرده‌اند، می‌توانند تا ۲۵ سال مشغول به کار شوند، اما در این زمینه با دستگاه‌های دیگر کم و بیش در کنش هستیم.

وی با اشاره به ارایه خدمات درمانی به جانبازان گفت: اولویت ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای خدمات رسانی به جانبازان، درمان آنها است که در تلاش هستیم با فراهم کردن شرایط، جانبازان از خدمات بیمه و بیمه تکمیلی بهره مند شوند.

وکیلی با بیان اینکه بیمه تکمیلی ایثارگران سطح گسترده‌ای را پوشش می‌دهد به طوری که ۳۰۰ هزار نفر ایثارگر تحت پوشش بیمه‌ قرار دارند، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران از اعتبارات خود برای ارائه خدمات بیمه نیز استفاده کرده و به جانبازان خدمت‌رسانی می‌کند و اگر برای ایثارگران و جانبازان، بیمه تکمیلی در دسترس نباشد، بنیاد هزینه این کار را تقبل می‌کند.

وی ادامه داد: جانبازان می‌توانند برای دریافت داروی خارجی و خاص خود به مراکز مربوطه مراجعه کنند و از تسهیلات برخوردار شوند؛ اما در زمینه اجرای قانونی مبنی بر پرداخت صد در صد هزینه‌های درمانی جانبازان توسط بیمه باید گفت که این موضوع تنها یک قانون است، اما در عمل چیز دیگری اجرا می شود، مثلا در زمینه دندان‌پزشکی به دلیل هزینه‌های بسیار بالا بنیاد شهید با محدودیت منابع مالی روبه رو است و هزینه‌ها به طور کامل پرداخت نمی‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان با اشاره به ارائه خدمات درمانی به جانبازان اعصاب و روان گفت: همسران جانبازان اعصاب و روان بسیار زحمت می‌کشند و باید گفت زندگی با این جانبازان سخت است و اگر داروی آنها به موقع تأمین نشود آرامش از جانباز و خانواده وی سلب می شود به همین دلیل تأمین آرامش آنها اهمیت زیادی دارد.

وکیلی افزود: طرح پایش سلامت جانبازان اعصاب و روان، در شمال کشور انجام می‌شود و برای خانواده‌های آنها اردوهای یک روزه مددکاران و طرح سپاس برای حمایت از خود جانبازان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به قطع شدن ارتباط مددکاران با خانواده ایثارگران گفت: تاکنون این ارتباط قطع نشده؛ البته بودجه و اعتبار خوبی وجود دارد و اگر مددکاری اظهار کرده که به خاطر بودجه کم نمی‌تواند به دیدار خانواده ایثارگران برود، اتفاقی نادر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان با بیان اینکه سه نوع خدمات درمانی برای جانبازان وجود دارد؛ گفت: این سه دسته شامل مراجعه جانباز بیمار با دفترچه بیمه، خدمات مکملی که در کنار خدمات دفترچه بیمه قرار می‌گیرد و خدماتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه می‌کند مثل تجهیزات پزشکی که در این دو نوع بیمه وجود ندارد و بنیاد هزینه‌های آن را تأمین خواهد کرد.

وکیلی با بیان اینکه تأمین هزینه‌های درمانی ایثارگران نیروهای مسلح به عهده خود این سازمان است؛ اظهار کرد: برخی ایثارگران به دلیل ناآگاهی از خدمات بیمه بهره‌مند نمی‌شوند در حالی که بسیاری از بیمارستان‌های شهر و داروخانه‌ها خدمات خود را به ایثارگران بر اساس بیمه آنها ارائه می‌کنند؛ و امروز می‌توان حداقل ۲۰ داروخانه را نام برد که با بنیاد جانبازان قرارداد دارند.

وی در رابطه با پراکندگی مراکز خدمات درمانی به جانبازان در شهر گفت: مراکز خدمات درمانی جانبازان به خوبی در شهر جانمایی شده و جانبازان می توانند به این مراکز مراجعه کنند و هزینه پرداخت شده را به بیمه مورد نظر مانند بیمه دی ارجاع دهند؛ به عنوان نمونه جانبازان می‌توانند برای دریافت دارو به داروخانه‌های طرف قرارداد بنیاد شهید، مراجعه و سپس فاکتور هزینه پرداختی را به بیمه دی ارسال کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان در خصوص ارتباط سپاه و بنیاد شهید در ارائه خدمات به جانبازان گفت: بنیاد شهید و سپاه هم‌افزایی دارند و هیچ تفاوتی میان بنیاد و سپاه نیست.

وی در رابطه با اختصاص درصد جانبازی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم آمده که با تأیید یگان اعزام کننده برای هر جانبازی دست‌کم پنج درصد جانبازی در نظر گرفته شود حتی اگر مدارک بالینی نداشته باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان در رابطه با خدمات بنیاد شهید به جانبازان و ایثارگران گفت: خدمت‌رسانی بنیاد به جانبازان در همه شهرهای کشور یکسان است و در این مورد میان جامعه ایثارگری تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان و شهرهای دیگر کشور هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگران و جانبازان سریع‌تر صورت گیرد، البته از همه درخواست داریم اگر در جایی بی‌توفیق بوده‌ایم و غفلت کرده‌ایم همه کمک کنند تا مشکلات را رفع کنیم.

کد خبر 354159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.