چگونه مانع ایجاد زخم پای دیابت شویم؟

متخصص کودکان و بزرگسالان گفت: بیمار مبتلا به دیابت می‌تواند با رعایت سبک زندگی سالم، کنترل قند خون، مصرف مناسب داروها، رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت های بدنی از بروز عارضه زخم پای دیابت در بدن جلوگیری کند.

علی محمد خدایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا  با اشاره به مشکلات بیماران دیابتی و بروز زخم پا در این گروه از  بیماران بر اثر کنترل نکردن بیماری دیابت، اظهار کرد: بیماری دیابت نوع یک زمینه ارثی دارد و نوع دوم دیابت وابسته به سبک زندگی اشخاص و رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و موارد دیگر است.

وی با تاکید به اینکه رعایت سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری های غیر واگیر دارد، افزود: در واقع امروزه این موارد اثبات شده و عدم رعایت این موارد بخشی عمده ای از علت بیماری ها را در تمام دنیا و ایران تشکیل می دهد.

این متخصص کودکان و بزرگسالان با بیان اینکه دیابت به خودی خود یک بیماری است که می توان با کنترل مناسب قند این بیماری را کنترل کرد، ادامه داد: در واقع شخص می‌تواند با کنترل قند مصرفی خود، عمر و زندگی طبیعی داشته باشد. اما زمانی که بیمار کنترل قند نداشته و رژیم غذایی مناسبی را هم در برنامه غذایی نداشته باشد، انواع مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه اش مصرف می کند. این مواد غذایی شامل شکر و ترکیبات قندی است که به مرور زمان موجب بالا رفتن قند خون فرد می شود و به همه بدن و عروق آسیب خواهد زد.

وی یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین این عوارض را  زخم دیابت دانست و افزود: بیمار می تواند با کنترل قند خون و مصرف مناسب داروها و رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت های بدنی از بروز این عارضه در بدن جلوگیری کند و یا زمان ایجاد عارضه زخم پای دیابت را تا مدت ها به تاخیر بیندازد. به جز کنترل قند خون بدن یکی از اقدامات ثابت شده  برای کاهش زخم پای دیابت رعایت سبک زندگی سالم است.

خدایی معاینه به موقع پاها را یکی از اقدامات بهداشتی برای کنترل دیابت دانست و گفت:  پا قلب دوم بدن است و افراد جامعه کمتر به پاهای خود اهمیت می دهند. ضروری است که با انتخاب کفش چرمی مناسب و سازگار با پوست پا و تعریق مناسب از رسیدن  حرارت زیاد به پاها جلوگیری کرده و تعادل هوایی را برقرار کنیم.

این متخصص ادامه داد: علاوه بر این شستشوی پاها با آب و صابون و چک و خشک کردن لای انگشتان وا ستفاده از پماد مرطوب کننده برای ترک پاها می‌تواند از بروز قارچ و  تبدیل آن به زخم پا پیشگیری کند.

خدایی با تاکید به اینکه استرس می تواند در پیشرفت بیماری موثر باشد، افزود: با رفع استرس  زخم پای بیماران دیابتی سریع خوب می شود و علاوه بر این داشتن خواب منظم نیز به طور غیر مستقیم  موجب تنظیم سیستم ایمنی و قند خون شده و در این زمینه بسیار کمک کننده است.

وی با اشاره به اینکه عوارض دیابت به دو دسته کلی تقسیم می شود، گفت: عوارض دیابت عروقی و عصبی هستند و در معده، سیستم گوارش، سیستم عصبی مرکزی مغز و هر جایی از بدن که حس وجود داشته باشد اثر گذار بوده و تحریک پذیرتر است.

خدایی تاکید کرد: بی حس شدن پا در بیماری دیابت خطرناک است، دیابت و سیستم عصبی رابطه ای دو طرفه دارند. هر چه بیمار افسره تر و عصبی تر باشد بیماری او تشدید می شود.

کد خبر 354124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.