بهشتی: آرزوی دیرینه مان تعبیر شد

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: شهرداری اصفهان عزم کرده که چهارباغ را به وضعیت اصیلش برگرداند و بر این اساس امیدواریم روزگاری برسد که بتوانیم با خیال راحت در چهارباغی قدم بزنیم که تقلبی نیست و آرزوی چند نسل از متخصصان یعنی بازگرداندن این محور به اصالت واقعی خود، محقق شود.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید محمد بهشتی پس از دیدار با شهردار اصفهان و بازدید از پروژه احیای چهارباغ، روند پروژه پیاده راه سازی چهارباغ را امیدوارکننده دانست و اظهار کرد: متأسفانه برخی مدیران شهری در کشور، وجود آثار تاریخی را مخل توسعه می‌ دانند در حالی که دنیا مدت ها است این دیدگاه را ترک کرده است، اما مدیران اجرایی ما هنوز مبتلا هستند. اما آرام آرام می بینیم که در بین مدیران اجرایی کسانی پیدا شده‌اند که اهمیت و ارزش این آثار را متوجه می شوند و این اتفاق در اصفهان افتاده است. امروز ما در میان مدیران اجرایی اصفهان یارانی پیدا کرده ایم که از ارزش های تاریخی چهارباغ پشتیبانی می‌کنند.  

این کارشناس ارشد معماری افزود: در بین همه چهارباغ‌هایی که در ایران داریم، چهارباغ اصفهان پادشاه است. در بین خیابان های تاریخی چهارباغ اصفهان مهمترین خیابان خاورمیانه است. اما در دوره معاصر اتفاقات خوبی برای این خیابان رخ نداد. چهارباغ اصفهان را در دوره پهلوی اول به یک خیابان مدرن تقلیل دادیم و شماری از شواهد تاریخی را از بین بردیم. طوری که برای اهالی اصفهان سخت بود تصور کنند که اینجا، زمانی چهارباغ با آن مختصات تاریخی بوده است.   

سید محمد بهشتی، با اشاره به این که روزگار چهارباغ دوره معاصر آن قدر بد بود که نمی‌شد چهارباغ تاریخی را باز شناخت، اضافه کرد: از زمانی که رسیدگی به ارزش های تاریخی اصفهان آغاز شد، یعنی تقریبا از اوایل دهه ۴۰، رویای بازگرداندن چهارباغ به اصالت خود در میان متخصصان اصفهانی، ایرانی و حتی خارجی شکل گرفت اما یا عزم و یا باور این موضوع وجود نداشت و در طول همه این سالها اقدام جدی در این زمینه نشدهاست.

بهشتی ادامه داد: اخیرا شاهد این هستیم که شهرداری اصفهان عزم کرده که چهارباغ را به وضعیت اصیل خود برگرداند و این فقط در گرو پیاده‌راه شدن چهارباغ نیست بلکه باید روزگاری برسد که بتوانیم با خیال راحت در چهارباغی قدم بزنیم که تقلبی نیست و آرزوی چند نسل از متخصصین که بازگرداندن این محور به اصالتش بود، محقق شود.  

 زخم های چهارباغ در مسیر بهبودی است

احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران پس از بازدید از پروژه احیای چهارباغ و پیاده راه سازی آن اظهار کرد: وضعیت چهارباغ آئینه تمام‌نمای رفتارهای سال‌های گذشته در اصفهان است. چهارباغی که دیدم مجروح زخم خورده‌ای بود که حالا در مسیر بهبودی قرار گرفته است. برخی از اتفاقاتی که نتایج آن امروز به وضوح مشخص است، هیچ وقت نباید در چهارباغ اتفاق می‌افتاد. اما بعضی از دردها را می‎شود التیام بخشید و می توان چهارباغ را به هویت اصلی‌اش بازگرداند.  

وی که به همراه رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به بازدید از چهارباغ پرداخت، این خیابان را نماد اصلی شهر اصفهان دانست و تصریح کرد: اصفهان بناهای مختلفی از جمله کاخ‌ها، میدان‌ها، خانه‌های تاریخی و ... دارد اما چهارباغ بیشترین پیوند را با مردم دارد. 

طبابایی با تاکید بر اهمیت احیای میراث برجای‌مانده چهارباغ، افزود: حفظ حیات تاریخی چهارباغ یک اولویت است و باید تلاش کرد که چهارباغ به وضعیت اصیلش بازگردد. چهارباغ باید شاهد رفتارهای نوآورانه باشد، اما نوآوری‌هایی که تمام و کمال ریشه در حیات تاریخی این بستر دارند و به داشته‌ها و ارزش‌های چهارباغ بی‌احترامی نمی‌کنند. حیات جدید چهارباغ باید با هدف حفظ هویت و تعریف رفتاری که فرزند زمانه خویش است، توأم باشد و به این معنا، دیگر کپی و گرته‌برداری‌های بی‌ریشه یا رفتارهای شتابزده معنایی نخواهد داشت.   

کد خبر 354033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.