روز شمار هفته نخست جنگ تحمیلی (روز دوم)

به مناسبت هجوم وحشیانه ارتش بعثی عراق به خاک میهنمان به بررسی تحولات روزهای آغازین جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت.

به گزارش ایمنا،  پس از ماه‌ها ماجراجویی رژیم عراق و درگیری‌های مرزی، تجاوز این کشور به ایران در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ با بمباران فرودگاه‌های ۱۹ شهر آغاز شد. دوره‌ای هشت‌ساله که پس از جنگ ویتنام، طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم محسوب می‌شد.

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۵۹ برابر با ۱۳ ذی القعده ۱۴۰۰ و مصادف با ۲۳ سپتامر ۱۹۸۰ دومین روز حمله رژیم بعثی عراق به ایران بود.

در ادامه به بررسی تحولات روز دوم جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت:

در پی حمله هوایی دشمن در ۳۱ شهریور، نیروی هوایی ایران بزرگ ترین عملیات هوایی خود را علیه عراق انجام داد. آیت الله خامنه ای، نماینده امام در شورای عالی دفاع، صبح این روز ضمن گزارشی به مجلس اظهار داشت نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح حدود پانزده مرکز مهم نظامی عراق، از جمله جنوب بغداد و شهر موصل را هدف قرار داد.

 در این عملیات ۱۴۰ هواپیما مأموریت داشتند که تقریباً همگی به سلامت بر گشته اند و از چند فروند اطلاعی در دست نیست. از بعد از ظهر ۳۱ شهریور که حملات هوایی عراق شروع شد تا نیمه شب ۱۰ میگ عراقی سرنگون شد و یک فانتوم از ایران آسیب دید و برنگشت. یکی، دو ساعت بعد از حمله عراقی ها،   حملات هوایی ایران شروع شد. در دومین روز حمله، دشمن پیشروی در خاک ایران را آغاز کرد. لشگر ۹۲ زرهی اهواز گزارش داد: حدود ۲۰۰ تانک عراقی از شلمچه عبور کرد و  به ۶ کیلومتری خرمشهر رسید. شهر زیر آتش شدید قراردارد، به طوری که حدود ۱۰۰ نفر شهید و مجروح شده اند.

استاندار ایلام و سپاه غرب کشور نیز گزارش دادند: درگیری هایی که از ۶ صبح در طول مرز موسیان تا دهلران و مهران آغاز شده، ادامه دارد و دشمن با واحدهای زرهی و پشتیبانی هوایی، مواضعِ ایران را گلوله باران می کند.

 پاسگاه های محور موسیان و پاسگاه های بهرام آباد، گمرک، فرخ آباد، و آب زیادی در محاصره قرار گرفته که امکان سقوط آن ها می رود. ساعت ۴۵/۷ دقیقه صبح فرمانده گروهان ژاندارمری سومار اعلام می کند که بخش سومار و گروهان ژاندارمری در محاصره دشمن است. در ساعت ۱۰ صبح سقوط سومار توسط سپاه غرب کشور تأیید می شود.

حدود ظهر همین روز دشمن تلاش خود را برای تصرف نفت شهر تشدید می کند و با تصرف پاسگاه گمرک نو، تانک هایش از روی جاده به سمت شهر حرکت می دهد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به کلیه کشتی های تجاری در اروندرود و آب های مجاور که دشمن از آن ها به عنوان استتار و حفاظ استفاده می کند، اعلام می گردد که بلافاصله منطقه را ترک نمایند. کشتی هایی که در منطقه غیر ممنوعه خلیج فارس و دریای عمان تردد می نمایند موظفند بر مبنای موازین بین المللی پرچم ملیت خود را برافرازند و به سئوالات یگان های دریای جمهوری اسلامی ایران پاسخ صحیح دهند. چنانچه محموله های متعلق به عراق از هر بندری در خلیج فارس حمل شود، ایران مسوولیتی در قبال کشتی و بندر مربوطه نخواهد داشت.

ارتش عراق در بیانیه شماره ۸ خود اعلام کرد: نیروهای مسلح ما در این روز تسلط بر محدوده سومار، سقوط بخش سومار و شهر قصرشیرین را مژده می دهند. ارتش ما از هر طرف این مناطق را در محاصره دارد. شهر محمره (خرمشهر) و آبادان را از یکدیگر جدا ساخته و واحدهای ایرانی در محاصره هستند.

امام خمینی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید طی سخنانی اعلام کرد: گمان نکند ملت ما، که دولت ایران و ارتش ایران عاجز از این است که جواب به این ها (عراقی ها) بدهد. هر وقت مقتضی بشود من پیامی به ملت خواهم داد و به صدام حسین و امثال او نشان خواهم داد که این ها این اذناب آمریکا قابل ذکر نیستند –  ملت ما نباید خیال بکند که جنگی شروع شده است و حالا فرض کنید که دست و پای خود را گم کنیم، نه، این حرف ها نیست، یک چیزی آوردند و یک بمبی این جا انداختند و فرار کردند، رفتند، یک دزدی آمده سنگی انداخته و فرار کرده است.

کد خبر 354031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.