حمله تروریستی اهواز در رسانه‌های غربی و عربی

حمله تروریستی روز شنبه – ۳۱ شهریور – به مراسم رژه در اهواز هرچند بازتاب خبری گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشت، اما اغلب از آن به عنوان حادثه تروریستی نام برده نشد و مورد تحلیل چندانی قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از رسانه‌های مهم بریتانیایی و آمریکایی از قبیل «سی‌ان‌ان» «گاردین» «ایندیپندنت» و خبرگزاری‌های «رویترز» و «آسوشیدتدپرس» از به کار بردن کلمه «تروریستی» در توصیف حادثه اهواز خودداری کرده‌اند. در رسانه‌های نوشتاری و دیداری غربی و به خصوص در عناوین خبری مرتبط با این رویداد، تنها از «حمله» و «حمله در رژه نظامی» استفاده شده‌ و فقط هنگام نقل قول از مقامات نظامی و دولتی در توصیف این حادثه از کلمه «تروریستی» استفاده شده است. این در حالی است که در حوادث مشابه در نقاط دیگر دنیا و به خصوص در کشورهای غربی از ابتدای پوشش خبری حادثه، آن را تروریستی خوانده و اسلام‌گرایان تندرو «القاعده» و «داعش» از همان ابتدا «پیکارجویان تروریست» ذکر می‌شوند.

این استاندارد و برخورد دوگانه در مواجهه با امری مشابه و یکسان (حادثه تروریستی و به قتل رسیدن افراد غیر نظامی و بی‌گناه توسط تروریست‌ها) به نظر نمی‌رسد اتفاقی باشد و نشان از روندی هدفمند و از پیش تعیین شده در خط مشی رسانه‌های غربی در قبال ایران دارد.

در واکنش مقامات کشور به حملات تروریستی اهواز، از جمله وزیر امور خارجه از «بعضی از کشورهای عربی» به عنوان پایگاه آموزشی و تأمین کننده مالی و تسلیحاتی تروریست‌های عامل حمله نام برده شد؛ از این جهت بررسی واکنش کشورهای عربی منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به روشن شدن بیشتر زوایای این حادثه کمک شایانی کند.

تنها عمان، عراق و سوریه حملات اهواز را محکوم کردند

از میان کشورهای عرب منطقه تا این لحظه تنها مقامات رسمی عمان، عراق و سوریه صراحتاً حملات اهواز را محکوم کرده و دیگر کشورهای عربی سکوت اختیار کرده‌اند. از میان این کشورها مواضع عربستان و امارات متحده از اهمیت بیشتری برخوردار است. ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، سال گذشته ایران را به «کشاندن جنگ و ویرانی به داخل مرزها» تهدید کرده بود. امارات نیز در ماه‌های گذشته آشکارا از ایجاد بحران اقتصادی و بروز هرج و مرج در ایران حمایت کرده است. از این رو به نظر می‌رسد خطاب دولتمردان بیشتر به سمت این دو کشور منطقه باشد.

مشاور پر نفوذ حاکم ابوظبی و از نزدیکان «انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجه، «عبدالخالق عبدالله» در صفحه توئیتر رسمی خود اندک زمانی پس از حمله تروریستی اهواز از تروریست‌ها با عنوان گروه « مبارزان عرب برای آزادی احواز (اهواز)» یاد کرده و همگی ۲۴  شهید این حادثه را از افراد سپاه پاسداران دانسته است. در حالی که به اذعان همه اخبار بسیاری از شهدا و مجروحان این حادثه از هم‌وطنان غیرنظامی و حتی کودک بوده و شهدای نظامی این حادثه نیز از سربازان وظیفه و جانبازان غیرمسلح دفاع مقدس بوده‌اند.

موضع گیری مغرضانه این مشاور مورد اعتماد دستگاه حکومتی امارات در حالی مطرح می‌شود که هیچ یک از مقامات رسمی این کشور هنوز نسبت به حادثه تروریستی اهواز اظهارنظری نکرده‌اند.

روزنامه «الاشرق الاوسط» که به اتخاذ مواضع نزدیک به حکومت سعودی عربستان مشهور است، در دو گزارش جداگانه که از حادثه اهواز در وب‌گاه انگلیسی خود منتشر کرده، از تروریست‌ها با عنوان «مردان مسلح» یاد کرده و در هیچ جای این دو گزارش نه تنها از این حادثه به عنوان واقعه‌ای تروریستی یاد نکرده، بلکه تنها گروه مسئول این حمله را «داعش» دانسته است. این در حالی است که گروه جدایی طلب «الاحوازیه» رسماً مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده گرفته است. مشخص نیست این روزنامه نزدیک به مقامات سعودی چرا و با لحاظ کردن کدام اولویت‌ها ترجیح داده که از این گروه جدایی طلب و تروریستی نامی نبرد.

بیشتر رسانه‌های کشورهای عرب منطقه به سیاق حاکمان خود ترجیح داده‌اند نسبت به این حمله تروریستی سکوت اختیار کرده و یا حداکثر به پوشش خبری محدود از حادثه مزبور، آن هم بدون هیچگونه تحلیلی بسنده کنند. حال باید دید در روزهای آینده و با روشن شدن زوایای دیگری از این حمله تروریستی، بازخورد هیئت‌های حاکمه و رسانه‌های کشورهای عرب همسایه به کدام سو سوق پیدا خواهد کرد.

گردآوری و تنظیم از: احمدرضا مجد-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 354025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.