عربستان در صدر کشورهای آلوده جهان!

آخرین آمارها نشان می‌دهد که شاخص آلودگی ذرات PM۲.۵ در شهر ریاض، پایتخت عربستان ۱۵۶ است که این موضوع سلامت افراد را به طور جدی در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۱۴، ریاض آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است، اما این شهر همچنان در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارد. بنابر گزارش پایگاه "arabianbusiness"، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که عمر ساکنان عربستان در اثر آلودگی هوا ۱.۵ سال کاهش می‌یابد.

ذرات PM۲.۵ از طریق کارخانه‌ها، ماشین‌ها و کامیون‌ها، آتش سوزی، کشاورزی و دیگر انتشارات صنعتی به هوا راه یافته و سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. در واقع ذرات ریز کوچکتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه‌های ساکنان عربستان شده خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری های تنفسی و سرطان را در افراد افزایش می دهد. ذرات PM۲.۵ ذرات ریزی هستند که اندازه آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر یا میکرون است و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستد. ذرات PM۲.۵ که قطر آنها ۲.۵ میکرون یا کمتر (۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موی انسان) است می‌توانند حتی به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند.

 علاوه بر ریزگردها ٬ دود حاصل از دودکش خودروهای گازوئیلی و فرسوده شدن چرخ خودروها و گازها و دود حاصل از کارخانه‌ها و ایستگاه‌های تولید برق نیز نقش مهمی در  آلودگی هوای عربستان دارند. بر اساس آخرین آمار "numbeo" که بزرگترین سایت اطلاع‌رسانی در مورد شهرها و کشورهای جهان محسوب می‌شود، شاخص آلودگی ذرات PM۲.۵ در شهر ریاض، پایتخت عربستان ۱۵۶ است و میزان آلودگی ناشی از ذرات بزرگتر PM۱۰ بسیار زیاد و حدود ۳۶۸ است.

در دیگر کشورهای آلوده جهان نیز تاثیر ذرات معلق در هوا PM۲.۵، که باید کمتر از ۲.۵ میکروگرم در هر متر مکعب هوا باشد، منجر به کاهش طول عمر افراد می‌شود. برای مثال در کشور بنگلادش عمر افراد (۱.۸۷ سال)، مصر (۱.۸۵ سال)، پاکستان (۱.۵۶ سال)، هند (۱.۵۳ سال) عربستان سعودی (۱.۴۸ سال) ، نیجریه (۱.۲۸ سال) و چین (۱.۲۵ سال) کاهش یافته است.

آلودگی هوا در کشورهای مصر و کویت

 آلودگی هوا در کشور مصر، آنقدر بالا است که بر اساس آمارها یک شهروند قاهره‌ای، با نفس کشیدن‌های روزانه، دودی معادل کشیدن یک بسته سیگار را وارد ریه‌های خویش می‌کند. کویت نیز از دیگر کشورهای آلوده جهان است که علت این آلودگی به دلیل وجود نیروگاه‌های نفت و گاز بزرگ و همچنین تردد بیش از اندازه خودروها باز می گردد.

نقش سوزاندن زباله در آلودگی هوای نیجریه

در کشور نیجریه برای پخت غذا از سوزاندن چوب و نفت استفاده می‌شود و نور اکثر خانه‌ها هنگام شب با روشن کردن فانوس‌های نفتی تامین می‌شود. در این کشور به دلیل عدم وجود سرویس‌های جمع‌آوری زباله در قالب مناطق، مردم مجبور به سوزاندن زباله‌های خود هستند. اگرچه نیجریه در لیست آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارد، اما برخلاف دیگر کشورهای آلوده، کارخانه‌جات نقشی در آلودگی هوای این کشور ندارند. 

کد خبر 353995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.