تقاضای کاذب بیش از مشکلات دیگر در بازار اختلال ایجاد می کند

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: برخی سودجویان با ایجاد تنش و فضای روانی در مورد کمبود یا افزایش قیمت برخی کالاها باعث ایجاد تقاضای کاذب در مصرف کنندگان شده و تعادل بازار را بر هم می زنند.

رسول جهانگیری در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اعلام اینکه ذخایر کالاهای اساسی حداقل تا یک سال آینده برای تامین بازار، موجود است، اظهار کرد: مردم نباید تحت تاثیر فضاهای روانی که دشمنان و برخی سودجویان ایجاد می کنند، قرار گرفته و با افزایش خرید خود بدون توجه به نیاز واقعیشان به مشکلات اقتصادی جامعه دامن بزنند.

وی افزود: در مورد پوشک یا دستمال کاغذی نیز به دلیل فضای روانی و هیجانی ایجاد شده شاهد تقاضای کاذب برای این محصولات بودیم.

جهانگیری در پاسخ به اینکه برنامه ها و اقدامات اتاق اصناف اصفهان در شرایط اقتصادی حال حاضر و در زمان وضع تحریم ها در آبان ماه چیست، گفت: خط قرمز اصناف پیگیری مطالبات مردم برای کالاهای اساسی است و توصیه ما نیز به مردم این است که ایجاد تقاضای کاذب نکنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند که ذخایر کالاهای اساسی حداقل برای یک سال در انبارها موجود است پس برای تامین آن تا این مدت مشکلی وجود ندارد، اعلام کرد: اصناف هم در زمان لازم، برای ارائه بسته‌های حمایتی که قرار است دولت به قشر آسیب پذیر و بعضی از دهک های جامعه یا به کل دهک ها تخصیص دهد، کمک های لازم را انجام می دهد.

رییس اتاق اصناف اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مدیریت داخلی اقتصاد در کشور به طور صحیح و به دور از فضاسازی و ایجاد جَو روانی انجام شود، بیشتر مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، وجود نداشت زیرا بیشتر رفتارهای اقتصادی مردم (تولیدکننده، فروشنده و خریدار) برگرفته از فضاسازی ها است.

وی افزود: در صورتیکه در سایه تدبیر و مدیریت کلان اقتصادی، مردم به آگاهی و اعتماد برسند تا از بروز رفتارهای هیجانی جلوگیری شود، حتماً بازار آرامی را خواهیم داشت.

تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی مشکل آفزین است

جهانگیری با بیان اینکه تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی مشکل آفرین است، گفت: به عنوان مثال در صنف کفش فقط با گران شدن اجناس مواجه نیستیم مشکل دیگر عدم ارائه این کالا به ویژه مواد اولیه آن در بازار است و نکته قابل توجه ارائه نشدن مواد اولیه و کفش هایی است که کاملا تولید داخلی دارد البته این مشکل را در قطعه سازی ها نیز داریم.

وی از مسئولان خواستار شد: راه حلی در نظر بگیرند تا مواد اولیه ای که تولید داخل است بدون واسطه و دست به دست شدن به تولیدکننده اصلی برسد، این کار می تواند از کانال اتحادیه و به صورت توزیع بدون واسطه انجام شود به این ترتیب می توان از بسیاری از گرانی های کاذب جلوگیری کرد.

جهانگیری افزود: در رابطه با کالاهای اساسی نیز اگر نیاز است برای کالایی ارز دولتی در نظر گرفته شود بهتر است پیش از تمام شدن ذخایر آن کالا باشد به عنوان مثال لاستیک که در حال حاضر جز اقلام اساسی  است باید برای وارداتش باتوجه به نیاز سنجی که در سطح بازار انجام شده  به سرعت اقدام شود.

وی تاکید کرد: وجود ارز دو نرخی و چند نرخی، رانت ایجاد می کند، ارزی که روی کالای اساسی بیاید متأسفانه با شرکت هایی که یک شبه تشکیل می شود در قسمتی از کالای اساسی می آید و در لوای آن کارهای دیگر انجام می شود.

سیاست های ارزی ثانویه تکمیل کننده نبود

رییس اتاق اصفهان یادآور شد: اعلام در مورد تحریم ها، سیاستهای ارزی که دولت با روش آزمون و خطا در ابتدای سال در پیش گرفت و شرایط اقتصادی که اخیرا شاهد آن هستیم، به خودی خود تا حدودی باعث بر هم خوردن وضعیت اقتصادی بازار شد.

وی افزود: سیاست های ارزی تا حدودی در مرحله اول توانست جلوی نوسانات هیجانی بازار ارز و طلا را بگیرد، اما این اقدام صدرصد تکمیل کننده و یا اصلاح کننده سیاست های مرحله اول سال جاری که در زمینه ارز اتخاذ شد، نبود.

جهانگیری اضافه کرد: به عنوان مثال در موضوع تخصیص ارز واجرای سیاست های ارزی، بخش خصوصی در نظر گرفته نشد زیرا پس از تخصیص ارز به یکباره ورود ۳۹۰ کالا ممنوع شد، از جمله این کالاهای ورود ممنوع، مواد اولیه ای بود که در کارگاه‌ها و شرکت های داخلی برای تولید استفاده می شد.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه دولت تصدی همه امور اقتصادی را در دست دارد عملا نمی توانیم به نتیجه درستی برسیم، افزود: دولت باید نرخ ارز را آزد اعلام کند اما برای کالاهای اساسی اولویت بندی انجام داده و برای آنها سوبسید یا یارانه در نظر بگیرد.

کد خبر 353951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.