۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
 چگونه فضای سبز شهر را نجات دهیم؟

یک فعال محیط زیست گفت: با مدیریت صحیح آب می‌توان فضای سبز شهر را از بحران کم آبی در امان نگه داشت.

مهدی بصیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: طی یک‌سال گذشته به لحاظ زیست‌محیطی و منابع آبی، شهر اصفهان همچون سایر شهرهای کشور در شرایط خاصی قرار داشت و نمی‌توان عملکرد یک سال گذشته شهرداری را با سال‌های قبل از آن در این راستا مقایسه کرد.

این کارشناس اکولوژی (بوم شناسی) با اشاره به نیاز بالای چمن‌ها به آب، تصریح کرد: شهرداری اصفهان می‌تواند چمن‌های مقاوم به شرایط خشکی و با نیاز آبی کم را جایگزین چمن‌های کاشته شده که نیاز آبی بالایی دارد، کند تا برای آبیاری درختان با مشکل کم آبی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه چمن‌ها را به هیچ عنوان نباید به صورت روزانه آبیاری کرد، افزود: آبیاری روزانه تاثیر چندانی بر چمن‌ها ندارد چرا که تنها ۲۰ درصد آب به چمن‌ها می‌رسد، زمان مناسب آبیاری چمن‌ها شب هنگام است تا میزان تبخیر آب کاهش یابد.

این فعال محیط زیست با تاکید بر آبیاری درست درختان شهر، گفت: آب باید به عمق ریشه درختان نفوذ کند، اما اکنون به دلیل کمبود منابع آبی، آبیاری‌ها در چال گودهای درختان به خوبی انجام نمی‌شود و به همین دلیل ریشه درختان سیراب نشده و خیلی زود باز هم نیاز به آبیاری خواهد داشت این در حالی است که با آبیاری مناسب می‌توان فاصله بین آبیاری را افزایش داد و در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

بصیری با بیان اینکه درختان به خصوص چنارها در حال خشکیدن است، افزود: خسارت دیگر درختان در ظاهر مشخص نیست، اما ممکن است در معرض هجوم آفات قرار گرفته باشند، بنابراین باید سیستمی در نظر گرفته شود تا آب به تدریج در محدوده ریشه درختان نفوذ کند و از آبیاری سطحی به درختان حتی‌الامکان پرهیز شود.

این کارشناس اکولوژی (بوم شناسی) با اشاره به اجاره چاه‌های آب و استفاده از تانکرهای آبرسانی برای آبیاری درختان اظهارکرد: این اقدامات موقتی بوده و در طولانی مدت نمی‌تواند مشکلی را رفع کند چرا که برای آینده باید از گیاهانی بومی یا غیربومی با نیاز آبی کم استفاده کرد.

کد خبر 353944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.