۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
تکالیف گران مدرسه

لوازم التحریر نیز قربانی تلاطم‌های اقتصادی کشور شده است به گونه‌ای که افزایش ۱۰۰ درصدی این اقلام و نایاب شدن بخشی از آن خانواده‌ها را با چالش‌های جدی رو به رو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله همزمان با بازگشایی مدارس، خانواده‌ها همواره دغدغه تامین مایحتاج تحصیل فرزندانشان را دارند، مایحتاجی که گویا این روزها با هزینه ثبت‌نام و خرید فرم مدرسه هم برابری می‌کند، اما شلوغی مراکز عرضه لوازم‌التحریر بیانگر این امر است که راهکاری  برای فرار از پرداخت هزینه‌های گزاف تهیه نیاز دانش آموازن برای تحصیل نیست.

کودکان زیادی این روزها بیشترین زمان خود را در فروشگاه‌های عرصه لوازم التحریر و بین اجناس رنگارنگ سپری می کنند. والدین بیشتر آنها یارای خرید آنچه کودکانشان می پسندند را ندارند و با ترفندهای مختلف سعی در خرید جنسی با هزینه کمتر و البته جلب رضایت فرزندشان را دارند. اما در این بین خانواده‌هایی نیز هستند که قدرت خرید مدادرنگی با نرخ ۱۶۰ هزار تومان را نداشته و دست خالی به مغازه‌ای دیگر حرکت می‌کنند و همچنان ناتوان از خرید به خانه باز می‌گردند...

البته نباید از یاد  ببریم که افزایش قیمت کالا در هر بازه زمانی مطابق با نرخ تورم امری عادی است اما امسال گویا نوسانی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود و روند صعودی قیمت‌ها در بازار ملموس تر است.

حذف نمایشگاه پاییزه لوازم التحریر در اصفهان!

حذف برگزاری نمایشگاه پاییزه برای عرضه لوازم التحریر و اقلام مورد نیاز برای بازگشایی مدارس با قیمت مناسب برای خانواده‌های طبقه متوسط و رو به پایین نیز نمکی بر زخم گرانی لوازم التحریر در سال جاری بود که در سکوت خبری شرایط را برای اقشار متوسط بغرنج‌تر کرد.

فائزه مقدسی، مادر دانش آموزی است که به گفته خودش از ۱۵ شهریور تاکنون چهار بار برای خرید لوازم التحریر به بازار مراجعه کرده است. او که دخترش دانش آموز هنرستانی است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت لوازم التحریر دانش آموزان هنرستانی بسیار بیشتر از دانش آموزان دبیرستانی است ضمن اینکه بنا بر اظهارات فروشندگان لوازم التحریر هنرستانی ها اغلب وارداتی بوده و در حال حاضر کمبود جدی در این زمینه در بازار وجود دارد.

دریافت وام برای خرید لوازم التحریر

همچنین نرجس اکبری نیز که مادر دانش آموزی دیگر است این میزان گرانی لوازم التحریر را غیر قابل باور می داند و اظهار می‌کند: برای خرید این لوازم برای هر سه فرزندم مجبور به دریافت وام شدم.

احسان کریمی، یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در اصفهان از افزایش سرسام آور قیمت لوازم التحریر در این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: تهیه لوازم التحریر دغدغه‌ای نو برای خانواده‌ها نیست اما امسال کمی اوضاع فرق می‌کند؛ قیمت لوزام التحریر تولید داخل ۸۰ درصد و اقلام خارجی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

او که افزایش قیمت لوازم التحریر را به ظاهر ساده اما دغدغه‌ای بزرگ می‌داند، ادامه می‌هد: باید توجه داشت که در کنار افزایش نرخ نایاب شدن لوازم التحریر گروه های آموزشی هنری، دردی مازاد برای تهیه این اقلام برای این دسته از دانش‌آموزان شده است.

این فروشنده لوازم التحریر در اصفهان اضافه می‌کند: در سال جاری به حدی نرخ فروش لوازم التحریر بالا است که کسی نسبت به دغدغه هایش در خصوص اسلامی و غیر اسلامی بودن تصاویر به کار رفته در این اقلام واکنشی نشان نداده است.

چالش فروش لوازم التحریر در مدارس

همچنین اکبر چیت‌ساز، رییس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان در خصوص چرایی افزایش قیمت لوازم التحریر در اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در خصوص گرانی لوازم‌التحریر عدد و رقم خاصی نمی‌توان داد اما می‌توان گفت این افزایش در حد افزایش قیمت برنج یا سایر اقلام بوده است.

وی چالش پیش روی واحدهای صنفی فروش  لوازم التحریر در اصفهان را فروش این اقلام در مدارس اعلام می‌کند و ادامه می‌هد: این اقدام غیر اخلاقی است و از مسئولان مربوطه درخواست داریم نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشند.

چیت‌ساز در خصوص چرایی برگزار نشدن نمایشگاه پاییزه عرضه لوازم التحریر نیز اضافه می‌کند: نمایشگاه همان طور که از نام آن مشخص است جای نمایش است نه فروش به همین دلیل ترجیح دادیم فروش ما در سطح فروشگاه ها باشد نه نمایشگاه.

او تصریح می‌کند: مردم راهی جز  خرید ندارند و لوازم التحریر جزءنیازهای اصلی همه دانش‌آموزان است.

کد خبر 353937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.