اندازه‌گیری فشار خون به کمک امواج فراصوت

محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی شیوه جدیدی برای اندازه‌گیری فشار خون ابداع کرده‌اند که مشکلات قلبی عروقی را با دقت بالا شناسایی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران با استفاده از نوعی گچ مخصوص انعطاف‌پذیر (flexible plaster) که با امواج فراصوت کار می‌کند، می‌توانند تغییرات فشار خون بیمارانی را که دارای امراض جدی هستند، به طور دائم ارزیابی کنند.  

در این روش غیر تهاجمی، فشار خون افراد از طریق شریان‌هایی که در نقاط استراتژیک بدن انسان قرار دارد کنترل می‌شود. این گچ از یک ورقه نازک "silicone elastome" تشکیل شده که در واقع یک شبکه کوچک الکترونیکی، شامل الکترودها و دستگاه‌های کوچکی با نام "مبدل‌های پیزوالکتریک" است.  این مبدل‌ها با عبور جریان الکتریسیته، امواج فراصوت تولید می‌کنند.

دستگاه‌های الکترونیکی از طریق یک شبکه سیم مسی به یکدیگر متصل می‌شوند و قابلیت خم شدن و کشش را برای مطابقت با بافت و انحنای پوست انسان دارند. امواج فراصوت به درون بدن انسان نفوذ کرده، فشار خون بیماران را تا عمق چهار سانتی متری لایه بیرونی پوست انسان ثبت کرده و سپس آن را به شکل امواج نشان می‌دهد.

به گفته محققان نقطه اوج و فرود هر یک از شکاف‌ها و همچنین شکل کلی امواج در تصویر، نشان دهنده یک فعالیت یا رویداد خاص در قلب است. این سیگنال‌ها اطلاعات زیادی را در مورد ارزیابی سلامت قلب و عروق بیماران در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. آزمایش های متعدد نشان داده‌ که اندازه گیری فشار خون به کمک ابزار جدید مانند شیوه‌های بالینی کنونی کارآمد است.

تیم سازنده امیدوار است که پزشکان در آینده نزدیک بتوانند از گچ ابداعی برای تشخیص مشکلات قلبی عروقی با دقت زیاد استفاده کنند. همچنین از این تکنولوژی می‌توان برای ارزیابی علائم حیاتی درون بدن انسان بهره جست  و امراض دیگر را توسط آن تشخیص داد.

کد خبر 353885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.