کدام گروه خونی در برابر آلزایمر مصون است؟

هر سال در تاریخ ۲۱ سپتامبر در تمام کشورهای جهان به مناسبت روز جهانی آلزایمر، مراسم و همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر بارزترین نوع زوال عقل و یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که طی آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. این بیماری غالبا در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند که در آن ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود، اما به تدریج خاطرات قدیمی نیز آسیب می‌بینند، به گونه‌ای که بیمار پاسخ سوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و دومرتبه همان سؤال را تکرار می کند.

تاریخچه بیماری آلزایمر

در سال ۱۹۰۱، روان‌شناس و عصب‌شناس آلمانی "آلویز آلزایمر" برای نخستین بار این بیماری را در یک زن ۵۰ ساله کشف کرد؛ وی این زن را از زمان بستری شدن در آسایشگاهی در شهر فرانکفورت تا زمان مرگ او در سال ۱۹۰۶ همراهی کرد.

پیشرفت بیماری چگونه است؟

روند پیشرفت آلزایمر در افراد مختلف با توجه به شرایط بیمار، زمان تشخیص بیماری، نوع اقدام‌های مراقبتی و درمانی متفاوت است و گاهی به ۱۰ سال نیز می‌رسد. اما به طور کلی بیماری سه مرحله دارد که در مرحله اول (خفیف)، علایم به‌تدریج آشکار می‌شوند و مشکلاتی را برای بیمار به وجود می‌آورند. در مرحله میانی، تمام نشانه‌های بیماری بروز می‌کنند و بیمار قادر نیست تنها زندگی کند. در مرحله نهایی هم به دلیل درگیر شدن بخش‌های زیادی از مغز، علاوه بر مشکلات ذهنی، مشکلات جسمی زیادی نیز در فرد بیمار به وجود می‌آید و بیمار برای زندگی، کاملا به دیگران وابسته می‌شود. در حال حاضر درمان بیماری آلزایمر بیشتر شامل درمان‌ علائم بیماری، اختلالات رفتاری و داروهای کاهنده سیر پیشرفت بیماری است. 

آیا گروه خونی افراد در ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است؟

گروه خونی نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و ممکن است، خطر بالایی برای ابتلا به زوال شناختی را دنبال داشته باشد. جالب است بدانید که افراد دارای گروه خونی O از ماده خاکستری بیشتری در مغز خود نسبت به گروه‌های خونی A ,B و AB برخوردار هستند که این موضوع به حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک خواهد کرد. همچنین افراد با گروه‌های خونی A و B یا AB دارای حجم کوچکتری از ماده خاکستری در مناطق تمپورال و لیمبیک مغز نظیر هیپوکامپ چپ هستند؛ این قسمت‌ها یکی از نخستین بخش‌هایی از مغز هستند که در اثر آلزایمر، آسیب می‌بیند.

چگونه می‌توان بیماری آلزایمر را تشخیص داد؟

اگر فردی چهار یا پنج نشانه زیر را داشته باشد، باید جهت تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کند:

اختلال حافظه، به طوری که فعالیت‌های روزانه فرد را دچار اشکال ‌کند.

ایجاد مشکل در انجام کارهای عادی، برای مثال فرد فراموش کند غذا درست کند.

ضعف بیان و استفاده از کلمات نامناسب برای صحبت کردن

گم کردن زمان و مکان، برای مثال شب و روز

ایجاد اختلال در تفکرات ذهنی (حساب‌های مالی، ارقام و ...)

تغییر در حالت و رفتار فرد (خنده، گریه، عصبانیت)

از دست دادن انگیزه و بی توجهی

چگونه می‌توان از بیماری آلزایمر پیشگیری کرد؟

تاکنون هیچ روش تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش‌های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می‌داند.

تمرینات فکری

افرادی که به طور مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.

تمرینات بدنی

انجام۳۰  دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه‌ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و....نیز می تواند نوعی ورزش محسوب شده و در پیشگیری از آلزایمر موثر باشند.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی

کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. بنابراین به افراد توصیه میشود جهت پیشگیری از آلزایمر به مقدار کافی مایعات بنوشند و از مصرف نوشیدنیهای الکلی اجتناب کنند.

پیروی از رژیم غذایی سالم

توصیه می شود افراد روزانه حداقل پنج نوع میوه و سبزی تازه بخورند. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید هستند.

 مکمل "فسفاتیدیل سرین" مصرف کنید

فسفاتیدیل سرین (Phosphatidylserine)، یک ماده طبیعی است که در بدن تولید می‌شود و باعث انعطاف پذیری غشای سلول‌ها میشود. بنابراین سلول‌های عصبی می‌توانند به راحتی با هم ارتباط داشته باشند. همچنین این مکمل، سلول‌های مغزی را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ کرده و تولید "استیل کولین" را تحریک می‌کند. اما تولید این ماده بعد از ۴۰ سالگی کم شده و بدن نیاز به مکمل پیدا می کند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که استفاده از این مکمل در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر موثر است، مشکلات مربوط به حافظه را در کسانی که تازه دچار آلزایمر شده اند، بهبود بخشیده و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد.

کد خبر 353878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.