هشدار اروپا به تل‌آویو درباره فلسطین

هشت کشور اروپایی در نشست شورای امنیت از رژیم صهیونیستی لغو تصمیم تخریب روستای «خان‌الاحمر» در کرانه باختری را خواستار شدند، اما نماینده آمریکا در سازمان ملل اصرار داشت ایران باید موضوع این نشست باشد نه فلسطین!

به گزارش ایمنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد جمعه در جلسه‌ای با موضوع بحران‌های غرب آسیا، به بررسی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی پرداخت.

در ابتدای این نشست، هشت کشور اروپایی حاضر در این جلسه، به‌طور رسمی از رژیم صهیونیستی خواستند تصمیمش برای تخریب روستای «خان‌الاحمر» در منطقه کرانه باختری را لغو کند.

در بیانیه مشترک کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد، بلژیک، لهستان و هلند هشدار داده شده است: «(تخریب این روستا) عواقب بسیار جدی را در پی خواهد داشت که این امر خود شدیدا اعتبار راهکار دو دولتی را تهدید و ابعاد صلح را تضعیف می‌کند».

این کشورها با درخواست از رژیم صهیونیستی برای تجدیدنظر فوری در این تصمیم، تاکید کردند: «ما به عنوان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از راهکار دو دولتی و پایتختی قدس برای هر دو طرف، که مورد مذاکره هم قرار گرفته، دست نخواهیم کشید».

«نیکولای ملادنوف» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا سپس به ارائه هفتمین گزارش ارزیابی خود از نحوه اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری پرداخت.

ملادنوف با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی آشکارا فعالیت‌های شهرک‌سازی خود را ادامه داده و ذره‌ای آن را متوقف نکرده است، گفت باید نشان دهیم که چشم‌انداز شجاعانه توافق اسلو و جایگزینی برای خشونت‌های فعلی وجود دارد.

وی درباره وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه نیز توضیح داد: «بحران (کمبود) برق در غزه در حال رسیدن به سطح خطرناکی است، سازمان ملل هم پولی برای تامین سوخت این منطقه ندارد. در تاریخ ۵ سپتامبر، سازمان ملل آخرین محموله سوخت را نیز (به غزه) تحویل داد».

نماینده فرانسه در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی، از تماس «امانوئل ماکرون» رییس جمهور این کشور با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در روز جمعه خبر داد. وی سپس با انتقاد از وضعیت «ناامید کننده‌ای» که در غزه حاکم است، هشدار داد این حالت ممکن است در هر لحظه به یک بحران تمام عیار منجر شود.

نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز با اعلام مجدد تعهد به راهکار دو دولتی، بهترین روش برای توافق بر سر آن را از طریق مذاکرات مستقیم عنوان کرد. وی همچنین نسبت به قطع حمایت‌های آمریکا از آژانس پناهندگان و کار برای فلسطین (آنروا) ابراز نگرانی کرد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، که ریاست دوره‌ای این جلسه شورای امنیت را نیز برعهده داشت، به جای پرداختن به موضوع اصلی جلسه یعنی فلسطین، به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخت.

هیلی با ادعای اینکه ایران در حال بی‌ثبات کردن منطقه (از جمله فلسطین اشغالی) است نه رژیم صهیونیستی، گفت: «ایران حق حاکمیت کشورهای همسایه خود در خاورمیانه را زیر پا گذاشته است».

وی سپس با غیرقانونی دانستن انتقام موشکی ایران از تروریست‌ها در کردستان عراق، مدعی شد: «دخالت ایران در حق حاکمیت عراق باید موضوع بحث شورای امنیت باشد (نه فلسطین و غزه)... ایران می‌خواهد از یک عراق تضعیف‌شده، برای فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کند».

نهایتا این جلسه شورای امنیت، بدون سخنرانی نمایندگان فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین بدون صدور بیانیه‌ای درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری یا وضعیت بحرانی نوار غزه، به پایان رسید.

منبع:فارس

کد خبر 353850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.