فرهنگ غنی عاشورا مملو از الگوهای ماندگار است

لنجان-امام جمعه فولادشهر گفت: قیام اباعبدالله الحسین(ع) دارای درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌هایی است که تا روز قیامت می‌تواند برای ابنای بشر آموزنده، جهت‌دهنده و راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در آیین شام غریبان اباعبدالله الحسین(ع) در جمع مردم فولادشهر اظهار کرد: در روز عاشورا جنایتکاران، بزرگترین جنایت تاریخ را آفریدند و مرتکب بزرگترین گناهان شدند، گرگ صفتان، کنار قتلگاه هلهله کردند، کف زدند، تکبیرگفتند و اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت را بین دو نهر آب با لب تشنه کشتند.

وی افزود: اما نهضت کربلا و عاشورا تمام نشد بلکه قیام اباعبدالله الحسین(ع) که هدف آن بیداری، هوشیاری و ظلم ستیزی بود آغازشد، قیامی که دارای درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌هایی است که تا روز قیامت می‌تواند برای ابنای بشر آموزنده، جهت‌دهنده و راهگشا باشد.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: استکبارستیزی و تن به ذلت ندادن و ایستادگی در برابر ظالم و ستمگر، یکی از پیام‌های اصلی عاشورا است که هموراه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که عاشورا مکتب الهام‌بخشی برای تمامی آزادی‌خواهان است و هر انسان پاک‌سرشتی که با این مکتب آشنا شود، نمی‌تواند استکبار ستیز نباشد، از این جهت، عاشورا تمامی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و جذب خود می‌کند.

سرافراز اضافه کرد: در طول تاریخ، بسیاری از آزادی خواهان حتی غیرمسلمان، حسین‌بن‌علی(ع) را به عنوان الگوی خود برای مبارزه با طاغوت‌های زمان خود برگزیده‌اند، وقتی قیام امام حسین(ع) برای غیر مسلمانان می‌تواند الگو و آموزنده باشد، بدیهی است که شیعیان پیرو مکتب اهل‌بیت(ع) تماماً باید روحیه عاشورایی داشته باشند.

وی عنوان کرد: اباعبدالله‌الحسین(ع) با شعار «هیهات مناالذله» پیام عاشورا و قیام خود را به گوش همگان رساندو خطاب به فریب‌خوردگان در لشکر مقابل فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاد باشید»، این پیام‌ها اختصاص به مکان و زمان خاص ندارد و از همین رو فرمودند: «کُلُّ یَومٍ عاشورا وَ کُلُّ أَرضٍ کربلا» هر روز و هر زمان عاشورا و هر مکان و سرزمینی کربلا است.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: این سخن به آن معناست که استکبارستیزی، ایستادن در برابر ظالم و ستمگر و تن به ذلت ندادن، یک ارزش جاودانه و برای همه دوران‌ها و همه انسان‌ها است.

وی افزود: بزرگترین افتخار ملت ایران، نهادینه‌ سازی روحیه استکبارستیزی است و عاشورا عامل اصلی نهادینه شدن این روحیه در ملت ایران است، و این استکبار ستیزی مصداق بارز جهادکبیر است.

سرافراز یادآور شد: آمریکا سرمدار مستکبران جهان توطئه های بسیاری را علیه ایران اسلامی به راه انداختند، قومیت‌ها را تحریک کردند، کودتا تدارک دیدند، عراق را به حمله ترغیب کردند، به رژیم بعث عراق در جنگ کمک کردند، تحریم را علم کردند، وسایل‌ ارتباط جمعی دنیا را برای مبارزه با نظام اسلامی به کار گرفتند اما موفق نشدند.

وی ادامه داد: آنها در فتنه ۸۸ ضمن حمایت علنی از فتنه گران، شبکه های اجتماعی‌ را در اختیار فتنه‌گران قرار دادند تا به خیال‌ احمقانه و خام خودشان نظام اسلامی را براندازند، اما همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند: اینها ملت ایران را نشناخته‌اند و ایمان و عزم ملت ایران را نشناخته اند، بنابراین ملت عاشورایی، یک ملت استکبارستیز و ظلم ستیز است و استکبارستیزی ملت ایران، نشانه‌ای از عاشورایی بودن آن است.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: خداوند متعال در آیه۱۹سوره حشر میفرماید: وَ لا تَکوُنوا کَالَّذینَ نَسوُا اللهَ فَأَنساهُم أَنفُسَهُم و امام خمینی (ره) در تفسیراین آیه میفرماید: اگرکسی خدا را فراموش کرد، خدا او را به خودش واگذار می کند، و وقتی که انسان به خودش واگذار شد راحت زیر بار شیطان می رود، راحت زیر بار ظلم می رود، به راحتی با امام حسین(ع) می جنگد.

وی اضافه کرد: عاشورا در کربلا محبوس و مدفون نشد؛ چراکه دو پیام‌رسان بزرگ، حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) داشت، دو بزرگی که از ابتدا، هم ناظر حوادث بودند و هم روح بلندی داشتند که می‌دانستند باید عاشورا را در مسیر اسارت با خود ببرند تا اسیری باقی نماند و در آینده، انسانیت را از اسارت آزاد کند.

سرافراز گفت: امامت امام سجاد(ع) و درایت و شجاعت حضرت زینب(س) سبب شد خونِ بر زمین ریختۀ امام حسین(ع) در کربلا و در بستر تاریخ فوران کند و شاخص و الهام‌بخش جوامعی باشد که می‌خواهند آزاد زندگی کنند و به رستگاری برسند.

وی عنوان کرد: امروز شاهد هستیم که همه قدرت‌هایی که در طول تاریخ وجود داشته‌اند از بین رفته‌اند، ولی نام امام حسین(ع) همچنان باقی و درخشان است و عاشورای حسینی موجب حفظ و بقای دین شد.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف به ویژه در عصر اخیر تلاش‌هایی صورت گرفت که فرهنگ عاشورا از بین برود، ولی همه این تلاش‌ها ناکام مانده و هر سال شاهد هستیم که بر عظمت فرهنگ عاشورا افزوده می‌شود.

کد خبر 353843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.