۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
گذری بر شبیه خوانی در شهر کتاب

همزمان با دهه نخست محرم، برنامه‌ای با عنوان "گذری بر شبیه خوانی" با حضور "بهمن نامداری" پیشکسوت شبیه‌خوانی در شهر کتاب اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، در برنامه "گذری بر شبیه خوانی" که با همکاری گروه تئاتر زاوش در شهر کتاب اصفهان برگزار می شود، همه‌ آنچه باید از تعزیه به عنوان مهم‌ترین و کهن‌ترین گونه‌ی نمایش ایرانی بدانیم، با حضور "بهمن نامداری" پیشکسوت شبیه خوانی، کارشناس شورای علمی تعزیه‌ی‌ کشور، محقق و پژوهشگر تعزیه و عضو شورای عالی تعزیه‌ی اصفهان، معرفی و بررسی خواهد شد.

تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعه کربلا به‌دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی، بیشتر درباره شهادت امام حسین و مصائب اهل بیت است. شبیه‌خوانی نیز گونه‌ای از تعزیه است. این آیین نمایشی با الهام از واقعه عاشورا و بر اساس ریشه های غنی فرهنگ ایرانی- اسلامی در طی تحولات آئین های عزاداری امام حسین(ع) پدیدار شد و در گذر زمان از نظر موضوع و مضمون مجالس، دچار تحول و تکامل شد و به سمت تبدیل شدن به یک درام ملی حرکت کرد، اما با ممانعت از اجرای تعزیه در حکومت پهلوی در این روند وقفه پیش آمد و آنچه از آن روزگار برای ما به یادگار مانده بیش از ۴۰۰ موضوع مجلس شبیه خوانی است 

گفتنی است، در ادامه برنامه"گذری بر شبیه خوانی"، اجرای "شمرخوانی" نیز با حضور بهترین نوازندگان تعزیه‌ی کشور در حیاط شهر کتاب اصفهان برگزار می شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این این برنامه می‌توانند سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۹ تا ۲۱ به شهر کتاب اصفهان، واقع در خیابان اردیبهشت جنوبی، روبه‌روی کوچه استاد تاج اصفهانی، نبش کوچه ششم مراجعه کنند.

کد خبر 353604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.