پرونده تعدادی از شکایت‌های کانال تلگرامی اصفهان به مراجع قضایی ارجاع شد

رییس پلیس فتا استان اصفهان در خصوص بررسی فعالیت یکی از کانال‌های فعال در تلگرام که اقدام به انتشار اخبار و اسناد مسئولان و ادارات می‌کند، گفت: در این زمینه ادارات و نهادهای مختلفی شکایت خود را اعلام کرده‌اند که پرونده تعدادی از آنها بررسی و نتایج به دستگاه قضایی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه همه شهروندان در محیط مجازی اجتماع‌های نسبتاً بزرگ را دارند، اظهار کرد: سواد رسانهای در این زمینه دارای اهمیت است، دچار خلاء آموزش سواد رسانه‌ای هستیم و این در حالی است که حجم آسیب پذیری در این زمینه به شدت رو به افزایش است.

وی به رشد ۱۲۴ درصدی جرایم سایبری در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: البته در حوزه کشف نیز حرکت‌های خوبی را داریم اما باید بپذیریم که شهروندان در برخی موارد در دراز مدت با این آسیب رو به رو هستند و این آسیب مادام العمر با آنها میماند.

رییس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه عمده‌ترین جرایم سایبری استان اصفهان در سال جاری برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های شهروندان بود که ۳۲۷ درصد شده داشته است، ادامه داد: ضعف آگاهی کاربران نسبت به تفاوت درگاه الکترونیکی بسیار بالاست و هنوز فرهنگ استفاده از رمزهای یک بار مصرف برای شهروندان جا نیفتاده است.

وی کلاهبرداری‌های رایانهای را دومین جرم با ۱۶۵ درصد افزایش اعلام کرد و گفت: همچنین انتشار فیلم‌های خصوصی با میزان ۹۶ درصد رشد بوده است که این جرم بیشتر با سهل انگاری کاربردان اتفاق میافتد.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه هتک حیثیت به میزان ۱۸ درصد و مزاحمت با ۱۱ درصد افزایش جرم در رده بعدی جرایم سایبری استان اصفهان قرار دارد، اضافه کرد: در حوزه اقتصادی در پنج ماهه امسال ۲۴ درصد افزایش جرم را داشتیم.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان درصد فراوانی جرم نسبت به سایر شهرستان‌های استان بالاتر است، ادامه داد: افزایش نفوذ اینترنت از دلایل این امر است.

افزایش نصب نرم افزار صیغه یاب

رییس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه در بررسی ترفندهای ایجاد جرایم رفتار درونی شهروندان بیشتر مورد توجه است، افزود: برای مثال نصب نرم افزار صیغه‌یاب که ماهیتی جز جاسوسی و سرقت اطلاعات مالی و اعتباری در آن وجود ندارد منجر به کلاهبرداری‌های زیادی در اصفهان شده است.

وی افزود: همچنین کلاهبرداری تحت عنوان گروه‌های خیریه نیز در اصفهان رو به افزایش است که به دنبال آن کاربر را به درگاههای جعلی می برند و سرقت اطلاعات مالی را انجام می‌دهند.

سرهنگ مرتضوی کلاهبرداری هشت میلیارد ریالی سرقت به واسطه فروش اقساطی خودرو، سرقت به واسطه فروش ماهواره جیبی و سرفت به بهانه فروش لاستیک خودرو را نیز از دیگر ترفندهای سارقان اینترنتی استان اصفهان اعلام کرد و گفت: البته باید توجه داشت که رصد این جرایم در فضای مجازی به سرعت انجام می‌شود و شاهد افزایش ۵۹ درصد مقابله با جرایم فضای مجازی در پنج ماه امسال بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش همگانی آموزش ۱۰ هزار نفری شهروندان را انجام داده‌ایم، ادامه داد: در این زمینه ضروری است آموزش در بین همه اقشار جامعه و به ویژه دانش آموزان انجام شود.

رییس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه طرح عملیات مرصاد ۹ در قالب قرارگاه اقدام و عمل اجرایی شد، افزود: با اجرای این طرح در حوزه کنترل ونظارت نت‌سراها رشد ۱۴۹ درصدی را به دست آوردیم.

وی در خصوص بررسی فعالیت یکی از کانال‌های فعال در تلگرام که اقدام به انتشار اخبار و اسناد مسئولان و ادارات میکند، گفت: در این زمینه ادارات و نهادهای مختلفی شکایت خود را اعلام کرده‌اند که پرونده تعدادی از آنها بررسی و نتایج به دستگاه قضایی اعلام شده و پرونده برخی دیگر نیز در دست بررسی است.

وی در خصوص تورهای زیارتی جعلی که در این ایام راه‌اندازی میشود نیز افزود: در این زمینه افراد در حوزه پیش فروش بلیت هواپیما و فروش ارز اقدام می کنند که شهروندان باید نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 353574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.