مصرف لبنیات، سلامت قلب شما را تضمین می‌کند

مهشید دهقان، استاد دانشگاه مک مستر کانادا، به تازگی ارتباط میان مصرف لبنیات و سلامت قلب و عروق را مورد بررسی قرار داده ‌است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزارت کشاورزی و انجمن قلب آمریکا (AHA) هر دو توصیه می‌کنند که بزرگسالان نباید بیش از سه بار در روز، لبنیات کم چرب مصرف کنند. بنا بر اعلام این دو سازمان، محتوای بالای چربی های اشباع شده موجود در محصولات لبنی، ممکن است سطح کلسترول "بد" را افزایش دهد و تهدیدی برای سلامت قلبی و عروق محسوب شود. اما محققان به تازگی این موضوع را به چالش کشیده‌اند.

یک مطالعه جدید که توسط مهشید دهقان، پژوهشگر ایرانی و رهبر گروه تحقیق از دانشگاه "مک مستر" کانادا صورت گرفته است، نشان می‌دهد اسید های چرب موجود در محصولات لبنی چرب، نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دارد. بررسی‌های جدید که در مقیاس بزرگ صورت گرفته و عادات رژیم غذایی بیش از ۱۳۰ هزار فرد را در در ۲۱ کشور و در پنج قاره ارزیابی کرده، نشان می‌دهد تمام لبنیاتی که دارای چربی هستند، میزان مرگ و میر افراد و همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

دکتر مهشید دهقان به اتفاق همکارانش برای گرد آوری داده‌های افراد از پرسشنامه غذایی استفاده کرده و عادات غذایی ۳۸۴ هزار و ۱۳۶ فرد را در طول دوره ۹ ساله مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی افراد مورد نظر ۳۵ تا ۷۰ سال و محصولات لبنی که آن‌ها مصرف می‌کردند شامل شیر، ماست و پنیر بود. در بررسی صورت گرفته، سهم لبنیات شرکت کنندگان شامل یک لیوان شیر ۲۴۴ گرمی، یک فنجان ماست ۲۴۴ گرم، یک برش پنیر ۱۵ گرمی یا یک قاشق چای خوری کره پنج گرمی بود.

بدین ترتیب شرکت کنندگان به چهار گروه افرادی که لبنیات مصرف نمی‌کردند، افرادی که مصرف آن‌ها از یک بار در روز تجاوز نمی‌کرد، افرادی که یک تا دو وعده در روز لبنیات مصرف می‌کردند و شرکت کنندگان پر مصرف که بیش از دو وعده و حدود ۳.۲ بار در روز لبنیات مصرف می‌کردند تقسیم شدند.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد احتمال مرگ و میر به هر علت در افراد پر مصرف کمتر بوده و خطر سکته مغزی و یا ابتلا به بیماری‌های جدی قلبی در آنها کاهش می‌یابد. همچنین محققان دریافتند مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در گروهی که به طور منظم لبنیات چرب مصرف می‌کردند، کمتر است.

یافته های جدید حاکی از این است که مصرف محصولات لبنی برای رهایی یافتن از دامان مرگ و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، به ویژه در  کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط ​که مصرف شیر در آن‌ها بسیار پایین تر از اروپا و آمریکا است، مفید می‌باشد.

کد خبر 353543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.