۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
از کودکان کار خرید نکنید

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: مردم نباید از کودکان کار چیزی خریداری کنند، چون به ازای خرید هزینه بالاتری می‌پردازند و حتی ممکن است بقیه پول خود را پس نگیرند. این موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها بیش از پدر به درآمد کودکانشان تکیه کنند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:مردم نباید از کودکان کار چیزی خریداری کنند، چون به ازای خرید هزینه بالاتری می‌پردازند و حتی ممکن است بقیه پول خود را پس نگیرند. این موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها بیش از پدر به درآمد کودکانشان تکیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است مردم به سازمان ها و موسساتی که حامی کودکان کار هستند و این کودکان و خانوده هایشان را تحت پوشش قرار دادند، کمک کنند، افزود: سازمان بهزیستی استان اصفهان به یک مرکز غیرانتفاعی به نام موسسه سرمد مجوز داده که ۱۵۰ کودکان و خانوده هایشان را تحت پوشش قرار دهد.

معاون  امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: به هر حال مردم با دیدن این کودکان تحت تاثیر قرار می گیرند و به این بچه‌ها کمک می کنند، غافل از این هستند که با این رفتار با این بچه باعث می شوند که این رویه  را به گونه ای تقویت کنند که با هیچ شغل دیگری این بچه نمی تواند این درآمد را به دست بیاورد. این امر باعث می شود، بچه حاضر نشود کارهایی که طبق قوانین کار است را انجام دهد.

ناجی تصریح کرد: البته کودک نباید کار کند و وقتی درآمد یک میلیون و ۱۰۰هزار تومانی که درآمد مصوب قانون اداره کار است را به خانواده این کودک پیشنهاد می کنند، آنها بگویند بچه  ما در طی چند روز این را از مردم می گیرد به جای این که به کارهایی بپردازند که با استاندارد های اداره کار مطابقت داشته باشد.

وی درباره برطرف کردن نیازهای عاطفی این کودکان توسط مردم گفت:  مردم با وضع زندگی این کودکان آشنا نیستند و چون در آنها چهره کودک خود را می بینند با آنها یک نوع همزاد پنداری می کنند. مردم برای تسکین خود و هیجاناتشان به این کودکان کمک می کنند، بهتر است مردم به جای دیدگاه احساسی دیدگاه شناختی داشته باشند که در آن تفکر و تحلیل منطقی محوریت دارد.

معاون  امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مردم باید در مقابل کودکان کار تحلیل منطقی داشته باشند، یعنی فراتر از آنچه در ظاهر به نظر می رسد، فکر کنند، اضافه کرد: در بعضی کلانشهرها ممکن است یک باند پشت این قضیه باشد که  در ساعت مشخصی بچه ها را در یک مکان مشخص پیاده می کند و سر ساعت معینی آنها را سوار می کند. اگر میزان درآمد کودکان از درآمدی که برای این کودکان تعیین شده بالاتر نباشد، آنها را توبیخ می کنند و مورد آزار قرار می دهند که این کودک آزاری است.

ناجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این سوء استفاده گران در اماکن عمومی به ویژه ایستگاه های اتوبوس دیده می شوند اما با آنها برخوردی نمی شود، گفت: سازمان بهزیستی وظیفه اش جمع آوری این کودکان نیست، اما وقتی سازمان هایی که متصدی این امر هستند، بچه ها را جمع آوری می کنند و به سازمان بهزیستی تحویل می دهند. کار سازمان بهزیستی از آن جا شروع می‌شود، یعنی مسئولان  سازمان بهزیستی  نمی‌توانند کودک را که در خیابان می‌بیند تحت پوشش قرار دهند و جذبشان کنند.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان بهزیستی این است که کاری کند تا این کودکان در کانون خانواده خود باسواد شوند، تصریح کرد:  موسسه سرمد کودکان را در زمینه تحصیلی، اقتصادی، درمانی و بهداشتی حمایت می‌کند؛ یعنی بچه‌ای که در خانواده نا به سامان است، ملاحظاتی برای سامان دهی آنها انجام می دهند تا اوضاع خانوادگی بهتری پیدا کند.

معاون  امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد:  همه کارها مثل تامین معیشت بر عهده سازمان نیست، بلکه خیرین هم کمک می کنند و مردم استقبال خوبی در این زمینه دارند.

وی اظهار کرد: اگر کودکی از تحصیل باز مانده و مشکلات پزشکی و بهداشتی و درمانی داشته باشد، پیگیری می کنیم و با آموزش و پرورش و علوم پزشکی رایزنی‌هایی داریم تا کودکان را به مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

ناجی تاکید کرد: اولین وظیفه اصلی سازمان بهزیستی شناسایی خانواده های این کودکان است.  حتی اگر اتباع بیگانه باشند اولین گزینه این است که فرد به سیستم خانواده برگردد و اگر خانواده اصلی کفایت لازم برای سرپرستی را نداشته باشند. در بستگان فرد جست و جو می شود که حضانت را به عهده بگیرند.

کد خبر 353516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.