سازوکار قانونی برای فعالیت شورایاری‌ها وجود ندارد

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان لازمه موفقیت سازمان های مردم نهاد را به رسمیت شناختن مسئولان و شناخت اعضای این سازمان‌ها نسبت به جایگاه خود دانست.

علیرضا نصر اصفهانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئولان باید فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را بپذیرند و از خطاهای احتمالی آنان بگذرند؛ سازمان‌های مردم نهاد نیز باید آداب و نحوه ورود به مباحث را بدانند.

وی افزود: این سازمان‌ها برای شروع فعالیت نیازمند دریافت مجوز از استانداری هستند و پس از آن می‌توانند به مباحث مربوط به حوزه کاری خود وارد شوند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های اجتماعی، زیست محیطی و ورزشی درحال فعالیت هستند، گفت: وظیفه این سازمان‌ها شفاف‌سازی، انتقال مشکلات و مسائل گروه‌ها و طیف‌های مختلف به مسئولان است  بنابراین چنانچه در جایگاه مناسب قرار بگیرند؛ کارکرد بسیار خوبی را برای جامعه دارند.

نصر اصفهانی از تلاش برای تشکیل شورایاری‌ها به عنوان یک سازمان مردم نهاد خبر داد و گفت:  تصمیم بر این بود در ۲۰۰ محله شهر اصفهان شورایارهای محله‌ای تشکیل شود اما متاسفانه ساز و کار قانونی برای تشکیل این شورایارها وجود ندارد.

وی افزود:  فرمانداری باید مجوز برگزاری انتخابات برای تشکیل این شورایاری‌ها را بدهد اما مجوز لازم برای این نهاد نیز جهت برگزاری انتخابات  به صورت رسمی وجود ندارد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برخی از این سازمان‌های مردم نهاد در محله‌ها و به صورت غیر رسمی در حال فعالیت هستند، گفت: این سازمان‌ها در زمینه زیست محیطی ، دوچرخه سواری و اجتماعی هم اکنون در حال فعالیت هستند و در مواردی نیزکمک‌هایی از جانب نهادهای مختلف دریافت می‌کنند.

نصر اصفهانی گفت: یک گروه دوچرخه سواری در قالب چند سازمان مردم نهاد شروع به رکاب زدن تا مسافت معینی کردند که شهرداری نیز برای کمک به آنان اقداماتی را انجام داد.

به گفته وی تعداد اینگونه سازمان‌های مردم نهاد فراوان بوده و به ثبت نیز رسیده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح نحوه فعالیت این گروه‌ها گفت: برخی مسائل و مشکلات درحوزه های کاری مشخص افرادی را برای همفکری به دور یکدیگر جمع می‌کند؛ این افراد در بین خود انتخاباتی را به صورت غیر رسمی انجام می‌دهند سپس افراد یا فرد برگزیده مسائل یا امور مربوط به شهر را رصد و به شهردار منطقه منتقل می‌کنند.

نصر اصفهانی افزود: این گروه‌های غیر رسمی با شهرداری مرتبط می‌شوند و بسیاری از فعالیت‌ها را با همکاری متعامل به انجام می‌رسانند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی از جانب این گروه‌های غیر رسمی انجام می‌گیرد، گفت: به طور مثال یک سازمان مردم نهاد در قالب غیررسمی و به صورت خود جوش در غرب اصفهان تشکیل شده و در حال فعالیت است.

 نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این افراد در ادارات شناخته شده هستند و بسیاری از مسائل و مشکلات محلات را پیگیری و به سر انجام می‌رسانند.

کد خبر 353511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.