دستگاه کارتخوان برای تعیین صحت اظهارنامه مالیاتی استفاده می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: دستگاه کارتخوان از سال آینده برای تعیین صحت اظهارنامه مالیاتی استفاده می شود و قرار نیست به تراکنش های آن مالیاتی تعلق بگیرد.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه قراراست از سال آینده به دستگاه های کارتخوان بانکی مالیات وضع شود، اظهار کرد: تراکنش دستگاه های کارتخوان صحت عملیات مالی شخصی است که داد و ستد انجام می دهد، به خود کارتخوان فی نفس هیچ مالیاتی تعلق نمی گیرد، همه مردم در حال حاضر کارت دارند و برابر کارت خرید و فروش برای امور زندگی روزانه انجام می دهد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه کارتخوان برای کسی است که معامله دارد، بیان داشت: بنابراین این دستگاه به عنوان ابرازی برای شناسایی مالیات ها مورد توجه نظام مالیاتی کشور و به عنوان وسیله ای برای مشخص شدن اینکه فرد همه منافعی که داشته را اظهارکرده است یا خیر، قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: مشاهده شده فردی از طریق تراکنش دستگاه کارتخوان بانکی ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته اما در دفاتر و اظهارات، به درآمد ۱۰ میلیارد تومان اشاره کرده دستگاه کارتخوان روشی است که صحت و سقم گزارش مالی افراد مشخص شود و به خودی خود مالیات ندارد.

مصری درباره احتمال اینکه دارندگان کارتخوان مالیات مذکور را از مردم دریافت کنند، گفت: فروش کالا ضوابطی دارد، بطور طبیعی باید ۹درصد ارزش افزوده بر کالاها دریافت شود اما ممکن است فروشنده ای برای رقابت با فروشنده های دیگر مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکند، در واقع خلاف قانون عمل کرده است، چرا که ارزش افزوده حق دولت است و فروشنده باید آن را بگیرد.

کامل تقوی نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد: با انجام فرآیندهای مربوط به دریافت مالیات از دستگاه‌های کارتخوان بانکی تا پایان سال جاری از اصناف مذکور چهار تا پنج برابر مالیات به حق دریافت خواهد شد و از فرار مالیاتی در این حوزه جلوگیری می‌شود که می‌تواند درآمدهای مالیاتی کشور را به صورت عادلانه افزایش دهد چرا که بسیاری از اصناف درآمدهای کارتخوان خود را اظهار نمی‌کردند و از طرفی دیگر صرفا به صورت نقدی فروش داشتند؛ البته بسیاری از فعالان این اصناف در زمینه مالیات همکاری‌های مناسبی داشتند که نشان از توجه و تعامل مناسب آن‌ها برای کمک به اقتصاد کشور دارد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

کد خبر 353449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.