۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
هشدار محسنیان راد به مسئولان

یک استاد رسانه‌ گفت: سرآمدان حکومت و دولتمردان، به جای اینکه از صبح تا شب از این جلسه به آن جلسه بروند، دیدگاه‌ها و صحبت‌های متخصصان را بشنوند و از تجربیات این کارشناسان استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، مهدی محسنیان راد امروز در اولین گردهمایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در هیچ جای جهان به اندازه ایران، رسانه‌ها مخاطب را نصیحت نمی‌کنند. نصیحت هیچ تغییری در رفتار مردم ایجاد نمی‌کند و با این شیوه ها در این مدت فقط راه خطا رفته ایم.

وی افزود: روابط عمومی یا رسانه نمی‌تواند به مخاطبش آموزش دهد، یا فرهنگ را عوض کند. زمینه و بافت جامعه باید تغییر کند و با تغییر این  بسترها آموزش و تغییر فرهنگ ایجاد شود.

این استاد ارتباطات گفت: روابط عمومی از سال ۱۹۰۹ و در مسیر ایجاد آزادی و استقلال حرفه‌ای مطبوعات و توسعه کمّی مطبوعات اتفاق افتاد.

وی افزود: متاسفانه در ایران وظیفه دیدبانی را از رسانه‌ها گرفته ایم. البته برخی روزنامه نگاران تحصیل کرده، در حوزه های مختلف هم سواد کافی ندارند و اصولا هنگامی که سواد کافی وجود ندارد، نباید در آن عرصه فعالیت کنند.

محسنیان راد ایجاد نشاط، انگیزه و پویایی را وظیفه روابط عمومی‌ها دانست و ادامه داد: علاوه بر این، روابط عمومی‌ها باید با افکار عمومی به تفاهم برسند و اطلاعات و تسهیلات مناسب برای رسانه ها را هم فراهم کنند و افزون بر ارسال پیام‌های صادقانه، دریافت و تحلیل پیام از سوی مخاطبان را نیز مورد توجه قرار دهند. زیرا تجزیه و تحلیل بازتاب پیام در ذهن مردم هم بسیار تاثیر گذار است.

وی با طرح این سوال که آیا تا به حال مسئولان کشور ما به تاثیرات سخنان خود در ذهن مردم ایران و جهان اندیشیده اند، افزود: مسئولان کشور و سازمان‌ها باید به کمک روابط عمومی های شان، سیستم های بازی طراحی کنند و همانطور که خروجی اطلاعات دارند، ورود داده و اطلاعات هم داشته باشند و به دیدگاه ها و بازخوردهای مردم و متخصصان توجه کنند.

محسنیان راد با تاکید بر لزوم‌ فراگیری سواد رسانه ای، چنین گفت: داشتن سواد رسانه ای یک نیاز اساسی برای مسئولان و مردم است، به نحوی که نباید هر خبری که از جانب رسانه های بیگانه هم می آید، باعث تلاطم اقتصادی و اجتماعی در کشور شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: اگر مسئولان حرف متخصصان را نشنوند، مشکلات موجود، بیشتر هم خواهد شد، زیرا دیگر در حال خروج از دهکده جهانی و ورود به عصر بازار پیام هستیم و در این عصر، پیام های رسانه های بزرگی مثل سی ان ان، بی بی سی یا صداوسیما خریدار چندانی ندارد.

کد خبر 353381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.