ماهواره لیزری " ICESat-۲"به فضا پرتاب می‌شود

سازمان فضایی ناسا قرار است روز شنبه ۱۵ دسامبر، یک ماهواره مجهز به لیزر به فضا پرتاب کند که برای مدت سه سال تغییرات یخچال‌های زمین را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان فضایی ناسا قصد دارد روز شنبه ۱۵ دسامبر، ماهواره‌ای به فضا پرتاب کند که هر ثانیه حدود ۱۰ هزار پالس لیزری (laser pulses) به کره زمین می‌فرستد. این پالس‌های لیزری به دانشمندان کمک می‌کنند تا نقشه دقیقی از کره زمین ترسیم کنند. به گفته ناسا، ماهواره (ICESat-۲) روز شنبه در مدار زمین قرار خواهد گرفت و حامل یک لیزر فضایی غول پیکر با نام سیستم ارتفاع سنج توپوگرافی پیشرفته لیزری(Advanced Topographic Laser Altimeter System) خواهد بود.

دستگاه ارتفاع سنج لیزری (ATLAS) ، ناسا را قادر می‌سازد تا تصاویری با جزئیات و بزرگنمایی شده از سیاره زمین ایجاد کند. جالب است بدانید که این دستگاه هر ثانیه، شش پرتو لیزر حدود ۱۰ هزار پالس از فضا به کره زمین ارسال می‌کند که با هر پالس لیزری، ۲۰ تریلیون فوتون (واحد شدت‌ نور وارده‌ به شبکیه‌ چشم‌) ایجاد می‌شود.

بیشتر فوتون‌ها در پرتوهای لیزر از بین می‌روند، اما تعداد اندکی از آن‌ها به ماهواره بازمی‌گردند. سپس ماهواره می‌تواند زمان رفت و برگشت را با دقت نزدیک به میلیاردم ثانیه محاسبه کند. بدین ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود اندازه‌گیری دقیقی از ویژگی‌های سیاره زمین در ارتفاعات داشته باشند. در واقع هدف از ارسال ماهواره ICEsat-۲ اندازه گیری ارتفاع یخچال‌ها، توپوگرافی زمین و بررسی ویژگی‌های پوشش گیاهی است.

این ماهواره می‌تواند ارتفاع یخ را با دقت ۱ اینچ اندازه گیری کند. ماموریت ماهواره جدید ناسا به مدت سه سال برنامه‌ریزی شده است، اگرچه فضاپیما به اندازه کافی سوخت حمل می‌کند تا بیش از ۱۰ سال به ماموریت خود ادامه دهد. به محض اینکه این ماهواره مشاهدات خود را آغاز کند، دانشمندان به اطلاعات جدید و ارزشمندی در مورد صفحات یخی زمین و نحوه تغییر آنها در طول زمان دسترسی خواهند داشت.

تکنولوژی جدید دانشمندان را قادر می‌سازد اندازه گیری دقیقی از یخچال‌های طبیعی، ویژگی‌های زمین، ورقه‌های یخ و یخ‌های دریا به عمل آورند. از آنجا که ماهواره ICESat-۲ چهار بار در سال به دور زمین گردش می‌کند، محققان می‌توانند تشخیص دهند که مناطق مختلف زمین چگونه آماده تغییرات آب و هوایی می‌شوند و همچنین قادر خواهند بود تغییر فصل را در طول سال ردیابی کنند.

ماهواره ICEsat-۲ پس از پرتاب و قبل از شروع گردآوری اطلاعات، به مدت دو ماه آزمایش می‌شود تا اطمینان حاصل شود همه موارد به خوبی پیش می‌رود.

کد خبر 353372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.