۷۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود

رییس اورژانس کشور از اضافه شدن ۷۰۰ دستگاه آمبولانس تا یک‌ماه آینده به ناوگان اورژانس کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، پیرحسین کولیوند در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۵۴ گفت: اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان چهارمین اورژانس پیش بیمارستانی در دنیا در سال ۵۴ در تهران با چهار پایگاه کار خود را شروع کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اورژانس پیش بیمارستانی توسعه خوبی داشته است، گفت: در سال گذشته با همت وزیر بهداشت مرکز فوریت‌های پزشکی به سازمان اورژانس تبدیل شد و امروز شاهد هستیم دو هزار و ۸۰۰ پایگاه زمینی، ۳۹ اورژانس هوایی، ۲۷۰ موتور آمبولانس و چهار هزار و ۸۰۰ آمبولانس در کشور فعال هستند.

رییس اورژانس کشور گفت:‌ از دو سال گذشته دو هزار و ۴۰۰ آمبولانس به ناوگان آمبولانس کشور اضافه شده و ظرف یک ماه آینده نیز ۷۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور توزیع خواهد شد. همچنین به برکت طرح تحول سلامت و حمایت ویژه وزیر بهداشت ۳۹ اورژانس هوایی با بالگردهای مختلف، ۲۲ هزار مصدوم را جابه‌جا کرده‌اند که ۶۵ درصد از این مصدومان مستقیم به اتاق عمل اعزام شده‌اند.

کولیوند با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور علاوه بر انجام فوریت‌های پزشکی در مواقع بحران و بلایا نیز یکی از سازمان‌های فعال است گفت: اقدامات خوبی در ایام محرم و صفر به ویژه ایام اربعین حسینی، ایام نوروز، طرح‌های تابستانه و زمستانه و چهارشنبه آخر سال توسط اورژانس کشور انجام شده و با کمک آموزش به مساجد و مدارس توانستیم ۳۵ درصد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوادث اخیر دو سال گذشته مانند پلاسکو، معدن یورت، و زلزله کرمانشاه یکی از سازمان‌های فعال، سازمان اورژانس کشور بوده و توانسته در زلزله کرمانشاه هفت رکورد جدید را به جا بگذارد و هفت هزار و ۳۵۰ مصدوم را در شرایطی که امکانات فرودگاهی وجود نداشت به مراکز درمانی کشور اعزام کند.

رییس اورژانس کشور با اشاره به فعالیت‌های اورژانس کشور در زلزله کرمانشاه گفت: از آنجا که برای سفر اربعین سال گذشته نیروهای اورژانس در حال آماده‌باش بودند با وقوع زلزله ۶ بیمارستان صحرایی در ظرف کمتر از ۱۵ ساعت راه‌اندازی شد. همچنین حدود هزار و ۹۸۰ عمل جراحی در کمتر از سه روز انجام شد و زلزله کرمانشاه تنها حادثه‌ای بود که در آن با کمبود یک قلم دارو و با کمبود خون مواجه نشدیم همچنین هیچ گونه بیماری واگیرداری در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما در سراسر کشور در خصوص بیمارانی است که دچار سکته حاد قلبی و مغزی شده‌اند. کسانی که دچار سکه حاد قلبی می‌شوند اگر کمتر از ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی اعزام شوند قطعا از مرگ حتمی نجات پیدا خواهند کرد از همین‌رو پرسنل اورژانس با استفاده ازدستگاه نوار قلب تولید داخل که در همه آمبولانس‌ها و موتورلانس‌های کشور موجود است نوار قلب افرادی که احتمال به سکته قلبی دارند گرفته می‌شود و به طور آنلاین برای پزشک ارسال شده و در صورت تشخیص سکته حاد قلبی بیمار فورا به مرکز درمانی منتقل و مراحل پذیرش حذف و به اتاق عمل اعزام می‌شود. همین روند نیز در خصوص بیماران سکته حاد مغزی انجام می‌شود.

کولیوند با اشاره به آموزش‌های صورت گرفته از طریق اورژانس کشور گفت: آموزش‌های مختلفی به اقشار مختلف مردم از جمله دانشگاهیان، رانندگان و... آغاز شده، این آموزش‌ها می‌تواند در بخش خودامدادی و دگرامدادی در بروز حوادث و سوانح بسیار کمک‌کننده باشند. همچنین ستاد حمایت از بیماران یکی دیگر از اقداماتی است که در اورژانس کشور انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اورژانس بانوان گفت:‌ از دیگر اقدامات مهم اورژانس کشور راه‌اندازی اورژانس ویژه بانوان است که امیدواریم با تربیت نیروی انسانی بتوانیم خدمات گسترده‌تری در این زمینه ارائه دهیم. همچنین با شهرداری‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم خطوط زیرزمینی اورژانس را نیز فراهم کنیم. در خصوص اورژانس هوایی در تهران نیز با قرارگاه ثارالله، نیروی انتظامی و شهرداری تهران هماهنگی‌های خوبی انجام شده است.

رییس اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور با ۱۷ هزار پرسنل در خدمت مردم است تا با آمادگی کامل بتواند در موقع آسیب‌ها خدمات‌رسانی داشته باشد.

کد خبر 353356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.