مانورهای نظامی از جنوب تا شمال

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما نشست تهران، بزرگترین مانور نظامی روسیه و متحدان شرقی، مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس و ادامه نقض حقوق بشر در عربستان، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

گل کردن طبع شعر اردوغان در نشست تهران

روز جمعه-۱۶ شهریور- سومین نشست سه جانبه کشورهای ایران، روسیه و ترکیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برگزار شد.
در این نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درباره تازه ترین تحولات میدانی و سیاسی سوریه به ویژه تحولات شهر ادلب گفت و گو کردند.

رییس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری بعد از نشست تهران شعری از سعدی خواند: «تو کز محنت دیگران بی غمی  نشاید که نامت نهند آدمی»

انتقاد مقامات ترک از نشست تهران

«اونال شفیق اوز»، معاون رییس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه نشست تهران که هفتم سپتامبر جاری با مشارکت رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین، و نیز حسن روحانی،‌ برگزار شد را برای پایان دادن به نگرانی‌های ترکیه درباره ادلب ناکافی دانست و اظهار کرد: بیانیه پایانی نشست سران تهران شامل تضمین‌هایی برای ادامه آتش‌بس در ادلب نبود.

قلیچداراوغلو رهبر اپوزیسیون ترکیه نیز گفته است: ترکیه باید از دشمنی با اسد دست برداشته و درباره بحران به وجود آمده با او رایزنی کند. کل جهان از جمله آمریکا با دولت سوریه ارتباط دارند پس چه مانعی وجود دارد که ترکیه با دمشق رایزنی کند؟ تمامیت ارضی سوریه برای ترکیه بسیار اهمیت دارد.این رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه تاکید کرد: آنکارا باید حجم فاجعه‌ای که کشور ما در صورت آغاز موج جدیدی از پناهندگی با آن مواجه می‌شود را به مسؤولان روسیه، ایران و آمریکا ابلاغ کند.

بزرگترین مانورنظامی  روسیه یا شرق-۲۰۱۸

روز سه شنبه ۲۰ شهریورماه، مصادف با ۱۱ سپتامبر مانور نظامی روسیه در حالی برگزار شد؛ که کارشناسان و مقامات روسیه آن را بزرگتر از مانور نظامی روسیه در سال ۱۹۸۱ قلمداد کرده و ناتو آن را به عنوان تمرینی برای یک درگیری بزرگ و وسیع، محکوم کرده است.

این مانور نظامی گسترده در شرایطی برگزار شد که تنش‌ها میان مسکو و غرب به خاطر اتهام مداخله روسیه در امور غرب و درگیری‌های کنونی در اوکراین و سوریه افزایش یافته است. با این حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «مانور شرق - ۲۰۱۸ بسیار دورتر از حوزه استحفاظی ناتو برگزار می‌شود و هیچ تاثیری بر امنیت کشورهای عضو این ائتلاف ندارد.»

ارتش روسیه در جریان این مانورها از جدیدترین تجهیزات خود از جمله موشک‌های «اسکندر» که حامل کلاهک‌های اتمی هستند، تانک‌های T-۸۰ و T-۹۰ و جنگنده‌های سوخو ۳۴ و سوخوی ۳۵ پرده برداری کرد. در دریا نیز ناوگان روسیه چندین ناوچه مجهز به موشک‌های «کالیبر» را که در سوریه استفاده شده‌اند، مستقر کرد. مانور نظامی قبلی روسیه در این منطقه تحت عنوان «شرق-۲۰۱۴» از نظر وسعت نصف مانور «شرق– ۲۰۱۸» بود.

رییس‌جمهور روسیه هنگام حضور در محل برگزاری مانور گفت: نیروهای مسلح روسیه بیش از پیش تقویت خواهند شد و از جدیدترین نسل تجهیزات و تسلیحات برخوردار می شوند. همکاری نظامی نیز بیش از پیش توسعه خواهد یافت.در مانورهای وستک – ۲۰۱۸ ؛ ۳۰۰ هزار نیرو، ۳۶ هزار وسیله نظامی، ۱۰۰۰ هواپیما و ۸۰ ناو جنگی شرکت کرده‌اند و این مانور بزرگترین مانور نظامی روسیه از زمان مانورهای زاپاد در سال ۱۹۸۱ محسوب می‌شود. در این مانور نیروهای دریایی، هوایی و زمینی روسیه و همچنین نیروهایی از چین و مغولستان شرکت داشته‌اند.

پاسخ آمریکا به تهدیدات روحانی در مورد تنگه هرمز و باب المندب

روز دوشنبه-۱۹ شهریور- در میانه تنش ها میان مقامات ایرانی و آمریکایی بر سر تنگه هرمز، نیروی دریایی آمریکا نیز «برای حصول اطمینان از آمادگی اش برای تضمین آزادی حمل و نقل در خلیج فارس و دریای سرخ» اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در آبهای خلیج فارس کرد. یک فرمانده ارتش آمریکا در این رابطه گفت: با این که این مانورها در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی درباره تنگه هرمز و خلیج فارس نیست، اما متحدان آمریکا باید برای پاسخگویی به هر آنچه منافع ما یا کشتی هایمان را تهدید می کند، آماده باشند.

فرمانده نیروهای دریایی مرکزی آمریکا تاکید کرد نمی‌خواهد در مورد آنچه در صورت کنترل نظامی ایران بر تنگه هرمز پس از تحریم‌های نفتی ایالات متحده ممکن است رخ دهد، صحبت کند.

وی افزود: ما رزمایش‌هایی نظامی را در پایان ماه میلادی جاری برگزار می‌کنیم. همچنین رزمایش پرتاب موشک زمین به زمین به اهداف خواهیم داشت. هدف از رزمایش‌هایی که در خلیج عدن در ساحل جیبوتی آغاز شده ارتقای آمادگی نیروهای آمریکایی برای تضمین آزادی تردد از طریق باب المندب است.

داعش همچنان در افغانستان می تازد

روز یکشنبه- ۱۸ شهریور- حمله انتحاری در نزدیکی مراسم بزرگداشت شاه مسعود در کابل، دست کم هفت تن کشته و ۲۵ تن زخمی داشت. مسئولیت این حمله انتحاری را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است.  «حشمت استانکزی»، سخنگوی پلیس کابل اعلام کرد؛ یک مهاجم سوار بر موتورسیکلت خود را به کاروانی از خودروهای سوگوران احمد شاه مسعود در شمال کابل کوبیده است.

البته ساعتی پیش از این حمله، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد، از یک حمله انتحاری در کابل که قرار بود سوگواران شهید را هدف قرار دهد، جلوگیری کرده و نیروهای امنیتی، مهاجم را پیش از منفجر کردن بمب هدف قرار داده‌اند.

داعش هنوز شواهدی در ارتباط با ادعای خود مبنی بر پذیرفتن این حمله انتحاری ارائه نکرده است.

اعلام آمادگی اهل سنت عراق برای  ریاست پارلمان

بر اساس تقسیم سهمیه سنتی، سمت ریاست پارلمان عراق به اهل تسنن، سمت نخست وزیری برای گروه‌های شیعه و ریاست جمهوری برای کردها؛ هشت تن از اعضای سنی پارلمان جدید عراق با ارائه درخواست‌شان به محمد علی زینی، مسن‌ترین عضو و رییس موقت این پارلمان، برای ریاست آن در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲ کاندیدا شدند.

درخواست قطر از تحریم کنندگانش

المنصوری، نماینده دائم قطر در سازمان ملل روز چهارشنبه-۲۱ شهریور- گفت کشورهای محاصره‌کننده قطر باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر بر سر میز مذاکرات بنشینند؛ چرا که در چارچوب بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تعداد زیادی از افراد و خانواده‌ها متضرر شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود به نقض‌ حقوق بشری که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مرتکب شده‌اند و محاصره تحمیلی قطر از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ بپردازد.

عربستان مادر همه جنایت‌های یک قرن گذشته در منطقه

روز چهارشنبه-۲۱ شهریور- یک فعال حقوق بشر یمنی و برنده جایزه صلح نوبل بار دیگر عربستان را به دلیل راه انداختن «کشتار جمعی در یمن» به باد انتقاد گرفت. توکل کرمان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: عربستانی که جنگ و کشتار جمعی در کشور من به راه انداخته، مرا به نقض قوانین متهم می‌کند. عربستان «مادر همه جنایت‌ها در منطقه» از یک قرن پیش بوده است. عربستان ریشه همه خطاها و بلاهاست و آن وقت مرا به نقض قوانین متهم می‌کند. کرمان پیشتر هم گفته بود، مسؤولان جنایت‌های جنگی در کشورش و در راس آنها ولیعهدهای عربستان و ابوظبی را از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی مورد پیگرد قرار می‌دهد.

حمله نیروهای آل سعود به عزاداران حسینی در القطیف

با آغاز ماه محرم و برگزاری مراسم‌های سوگواری برای امام حسین (ع) مسؤولان عربستانی آزادی‌های مذهبی در منطقه شرق عربستان را نقض کرده و به موکب‌ها و هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) در القطیف حمله کردند. روز سه‌شنبه-۲۰ شهریور- نیروهای عربستانی با سلاح و خودروهای زرهی به هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) در منطقه القدیح در استان شیعی‌نشین القطیف حمله کردند.

دیدار حکیم با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رهنمودهای مرجعیت

صبح امروز پنجشنبه-۲۲ شهریور- سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی در دیدار با «یان کوبیس»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق با تأکید بر اهمیت تشکیل دولت مقتدر و خدمتگزار اظهار کرد: رهنمودهای مرجعیت نقشه راه مرحله پیش رو  در این جلسه، آخرین تحولات سیاسی عراق و پرونده تشکیل دولت آتی از جمله محورهای تبادل نظر میان طرفین بود.

رهبر جریان حکمت ملی در پایان از فراکسیون‌های سیاسی خواست منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم بشمارند و به زمانبندی‌های مشخص شده در قانون اساسی پایبند باشند.

گردآوری و تنظیم از پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 353287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.