۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
هنگام عصبانیت نخوابید

استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان گفت: غذای تند و پر انرژی عصبانیت را افزایش می‌دهد. ضروری است غذاهایی که محرک پرخاشگری است را در برنامه غذایی کاهش دهیم.

محمدباقر کجباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عصبانیت یکی از رفتارهای آسیب زننده، روانی و رفتاری هر انسانی است که جنبه‌های مثبت و منفی دارد، اظهار کرد: جنبه مثبت مواقعی است که فرد از حق خود دفاع کرده اما در روابط خانوادگی باید عصبانیت کنترل شود.

وی با بیان اینکه افراد باید اهداف خود را در زندگی تعیین کنند، افزود: یکی از عوامل عصبانیت که جنبه روانی و رفتاری دارد انتظارات از یکدیگر است؛ برای کنترل و کاهش عصبانیت باید نیازهای عاطفی، روانی، اجتماعی، معنوی، امنیت و عزت نفس افراد شناسایی و بر اساس آن به نیاز افراد پاسخ داده شود.

استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به فرضیه ناکامی و پرخشگری که گاهی عامل عصبانیت در افراد است، ادامه داد: نرسیدن به هدف موجب عصبانیت می‌شود اما گاهی عصبانیت نیز عامل پیشرفت افراد به شمار می‌رود.

هنگام عصبانیت دوش بگیرید

وی با بیان اینکه هنگام عصبانیت گرمای بدن انسان افزایش می‌یابد و آب درمانی یکی از راهکارهای کنترل عصبانیت است، اضافه کرد: آب، دمای بدن را در هنگام عصبانیت کاهش می‌دهد و یکی از منابع کاهش استرس است. دوش گرفتن، استخر رفتن، دست و پا را حداقل یک دقیقه در آب سرد گذاشتن، با وضو بودن، نوشیدن آب سرد از روش‌های آب درمانی است.

کجباف با بیان اینکه رفتارهای حرکتی عصبانیت را کاهش می‌دهد، افزود: هر نوع ورزشی که فعالیت حرکتی بدن را افزایش دهد در کاهش عصبانیت موثر است مانند پیاده روی روزانه، والیبال، فوتبال و... که این ورزش‌ها باید حداقل دو بار در هفته تکرار شود.

وی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی در بروز عصبانیت موثر است، گفت: غذایی تند و پر انرژی عصبانیت را افزایش می دهد و باید غذاهایی که محرک پرخاشگری است را در برنامه غذایی کاهش دهیم.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه راهکارهای روانی، زیستی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی و تعامل با یکدیگر عصبانیت را کاهش می‌دهد، ادامه داد: افراد باید هنگام بروز عصبانیت احساسات خود را کنترل کنند؛ راه‌حل برای رفع مسئله را مشخص و اطلاعات را جمع آوری کنند و  برای تخلیه هیجانی مشکلات خود را با مشاور متخصص در میان بگذارند.

صحبت نکنید عصبی‌تر می‌شوید

وی اضافه کرد: مهم‌ترین راهکار برای کنترل عصبانیت نحوه صحیح  ارتباط با یکدیگر است؛ اختلالات ارتباطی مانند صحبت نکردن، گوش نکردن به صحبت‌های یکدیگر و تفهیم نکردن نیازها به یکدیگر از عوامل عصبانیت است.

کجباف با بیان اینکه خوابیدن در هنگام عصبانیت آرامش دهنده  و یک راهکار مثبت است اما برای افرادی که به شدت عصبانی می‌شوند و همیشه از حالت نرمال خارج می‌شوند، توصیه نمی‌شود، ادامه داد: اما در افرادی که گاهی عصبانی می‌شوند و میزان عصبانیت  شدت ندارد، خوابیدن آرامبخش و تسکین دهنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه احترام گذاشتن و حفظ ارزش‌های اجتماعی، حفظ حریم و حقوق دیگران جز رفتارهایی است که فرد از خانواده می‌آموزد، افزود: زمانیکه پدر و مادر به فرزند سلام می‌کنند او نیز این کار را می‌آموزد و  احترام گذاشتن و قدردانی از محبت‌های یکدیگر جز ارزش‌هایی است که فرد از خانواده دریافت می‌کند.

روانشناس خانواده با بیان اینکه اختلالات رفتاری جنبه ژنتیک و وراثتی  دارد و در برخی از نظریه‌ها از آن به‌عنوان غریزه یاد شده اما نحوه بروزعصبانیت جنبه محیطی و اکتسابی دارد، افزود: در بروز عصبانیت وراثت تاثیر گذار است اما کنترل اعصاب در یک محیط نتیجه اکتسابی دارد.

کد خبر 353252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.