در رزمایش قدرت‌های جهانی چه پیامهایی رد و بدل شد؟

یک تحلیل‌گر مسایل بین المللی گفت: در رزمایش های اخیر آمریکا و انگلیس از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر که به فاصله اندکی از هم برگزار شد، دو طرف به دیگری پیغام دادند که توانایی مقابله و رویارویی را دارند.

 احمد بخشایش اردستانی در رابطه با رزمایش‌های اخیر قدرت‌های جهانی که در روزهای گذشته برگزار شد، به خبرنگار ایمنا گفت: هدف روسیه از برگزاری رزمایش بلافاصله یک روز بعد از رزمایش آمریکا و انگلیس در خلیج فارس، پاسخ به نمایش قدرت انگلیس و آمریکا است، در واقع روسیه آرایش نظامی خود را در سوریه و دریای مدیترانه پیدا کرده است.

وی افزود: طبق شواهد و گزارش‌های میدانی، ادلب آخرین منطقه ای است که در آن تروریست ها هم با دولت سوریه و هم با سایر تروریست‌ها در جنگ هستند؛ در این میان برخی از  تروریستها دل در گرو آمریکا، ترکیه و یا اسرائیل دارند و به حمایت آنها دل بسته اند.

این تحلیلگر روابط بین الملل خاطر نشان کرد: از آنجا که ادلب آخرین منطقه تحت کنترل تروریستها است، دولت سوریه قصد دارد به این منطقه حمله و کشور را برای همیشه از شر تروریستها پاکسازی کند و به این جریان پایان دهد، دولت سوریه معتقد است که شورشیان حاضر در ادلب یا باید سلاح خود را تحویل و به جنگیدن خاتمه دهند و یا از سوریه خارج شوند که این با منافع دولت آمریکا مغایرت دارد.

این استاد دانشگاه افزود: بعضی از تروریست‌های حاضر در سوریه از کشورهای  غربی هستند و باید به کشورهای خود برگردند، اما این مسأله ممکن است اروپا و کشورهای اروپایی را دچار مشکل و چالش کند، بنابراین دولت آمریکا ظاهرا مخالف تروریسم است،  اما در باطن از ادامه حضور آنها در سوریه حمایت می کند.

بخشایش اردستانی گفت: تجارب تاریخی نشان می دهد هر وقت که دولت سوریه تلاش کرده حرکتی را ضد تروریست ها انجام دهد، بلافاصله آمریکایی ها واکنش نشان داده و به هر بهانه ای خود را به این منطقه می رسانند و حضور خود را توجیه می‌کنند؛ مثلا با بهانه اینکه دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده  به سوریه حمله می کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هر چند هدف ظاهری آمریکا مخالفت با دولت سوریه است، اما برای این که نشان دهد همیشه در منطقه حاضر است این رزمایش را برگزار کرد، دولت ترامپ کوشید به ایران و روسیه بفهماند اگر دولت سوریه به ادلب حمله کند و تروریست‌ها را تحت فشار شدید قرار دهد، آمریکا هم جواب آن را خواهد داد و با دولتهای حامی سوریه مقابله خواهد کرد.

وی افزود: البته دولت روسیه نیز بلافاصله در پاسخ  و برای نمایش قدرت، ماشین جنگی خود را به همراه چین به راه انداخت. به نظر می رسد پیام روسیه این بود که اگرشما ائتلاف غربی بر ضد سوریه و یا جاهای دیگر را در سر می پرورانید، ما هم دارای چنین قدرتی هستیم.

این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: از سوی دیگر، رزمایش انگلیس و آمریکا در دریای عمان و خلیج فارس پاسخی به ایران بود، دولت آمریکا کوشید به ایران سیگنال بدهد که این کار در جواب به حرفهای رییس جمهور ایران است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در چند ماه گذشته رییس جمهوری ایران تهدید کرده بود که اگر دولت آمریکا اجازه ندهد ایران نفت خود را صادر کند، هم در باب المندب و هم در خلیج فارس محدودیت‌هایی ایجاد می کند و از جمله تنگه هرمز را خواهد بست، از این رو رزمایش آمریکا حاوی این پیام بود که آمریکا اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

کد خبر 353245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.