نشانه‌های ابتلا به سرطان حنجره چیست؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خش صدا، تنگی نفس‌های شبانه و حین کار، خلط خونی، سرفه‌های طولانی و همراه با خون از نشانه‌های ابتلا به سرطان حنجره است.

سعید سهیلی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عوامل ابتلا به سرطان حنجره اظهار کرد: از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این  بیماری  مصرف طولانی مدت و مستمر سیگار و الکل است ضمن اینکه باید توجه داشت که تنها مصرف کنندگان سیگار بلکه در افرادیکه در معرض این دود قرار می‌گیرند نیز احتمال بروز سرطان خنجره وجود دارد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه سرطان حنجره در بسیاری از موارد در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود، اضافه کرد: گفتاراین دسته از افراد در دچار اختلال می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه در این نوع از سرطان طناب‌های صوتی و خود حنجره بیشتر درگیر می‌شوند، اظهار کرد: برای درمان این بیماری در نخستین گام باید درمان‌های طبی، بهداشتی و درمان‌هایی نظیر جراحی‌های معمول و لیزرتراپی را انجام داد.

وی تاکید کرد: سرطان حنجره با درمان‌هایی از جمله  جراحی، رادیوتراپی و لیزرتراپی کنترل و درمان قطعی صورت می‌گیرد.

سهیلی‌پور با بیان اینکه سرطان حنجره عمدتاً تکلم و گفتار بیمار را دچار مشکل می‌کند، ادامه داد:این مشکلات حتی بعد از عمل  و سایر درمان‌ها نیز وجود دارد. از جمله حمایت‌های توان بخشی که بعد از عمل برای این افراد انجام می گیرد، گفتار درمانی و استفاده از دستگاهی به اسم حنجره الکتریکی است که تکلم افراد را تا حدی به آنها باز می‌گرداند، اما صحبت کردن بیماران مبتلا به این سرطان دیگر به حالت اولیه و طبیعی خود نخواهد بود.

سهیلی پور در ارتباط با علائم و نشانه‌های سرطان حنجره گفت: شایع‌ترین و پر رنگ‌ترین علامت این بیماری گرفتگی و خش در صداست که اگر بیشتر از سه هفته ادامه یابد و به درمان‌های معمول جواب ندهد، نیاز است با مراجعه به متخصص مشکل بررسی شود تا با عکسبرداری از حنجره درمان آغاز شود.

 وی ادامه داد: از دیگر نشانه‌های این بیماری می توان به تنگی نفس‌های شبانه و حین کار، خلط خونی، سرفه‌های طولانی و همراه با خون اشاره کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد شغل‌هایی که با "آزبست" و موارد این چنینی سر و کار دارند، بیان کرد: این افراد بیشتر مبتلا به سرطان‌های حلق و قسمت‌های بالای حنجره می‌شوند.

وی اضافه کرد: حنجره که همان طناب‌های صوتی است بیشتر با دود قلیان و سیگار تحریک می‌شود، البته این افراد از درگیر شدن حلق و قسمت‌های بالای حنجره در امان نیستند و تنها با ترک سیگار، قلیان و الکل می‌توانند از ابتلا به این بیماری در امان باشند.

وی استفاده از غذاهای ارگانیک و سالم را نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری‌ها به ویژه انواع سرطان‌ها دانست و گفت: برای تحقق این امر در گام نخست باید سبک زندگی افراد را تغییر داد.

کد خبر 353184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.