۴۲هزار اتباع خارجی زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرکل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی گفت: ۴۲ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و از خدمات این چتر بیمه‌ای بهره مند می‌شوند.

به گزارش ایمنا،  احمدرضا خزاعی اظهار کرد: یک میلیون و ۷۹۰ هزار تبعه خارجی بر اساس سرشماری سال ۹۵ در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنان شامل یک میلیون و ۵۸۰ هزار نفر را افراد تبعه افغان تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی کشور دارای اقامت قانونی هستند و به عنوان جامعه هدف خدمات دهی سازمان تامین اجتماعی محسوب می شوند.

مدیرکل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ۳۵ هزار تبعه کشورهای خارجی مقیم ایران تا پایان سال گذشته پوشش بیمه ای داشته اند و امسال نیز هفت هزار تبعه خارجی زیر چتر بیمه ای تامین اجتماعی قرار گرفته اند که با احتساب افراد تحت تکفل بالغ بر ۷۸ هزار نفر می شوند.

خزاعی گفت: اتباع عراقی، ترکیه ای، پاکستانی، آمریکایی و کانادایی حدود ۱۰ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی را شامل می شوند.

وی ادامه داد: ۳۴ هزار و ۸۷۸ نفر معادل ۸۲ درصد از مجموع اتباع تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را مردان و هفت هزار و ۱۲۲ نفر معادل ۱۸ درصد را زنان تشکیل داده است.

مدیرکل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی اظهارکرد: ۲ هزار و ۵۸۱ نفر مستمری بگیر اتباع خارجی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد که یکهزار و ۳۰۰ نفر تبعه عراقی و ۹۰۳ نفر تبعه افغانستانی هستند.

خزاعی یادآور شد: اتباع خارجی به ۲ روش شامل برخورداری از گذرنامه های خانوادگی و انفرادی و یا کارت آمایش اقامت می توانند به صورت قانونی در داخل ایران فعالیت های اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

وی ادامه داد: اتباع خارجی که در داخل کشور اشتغال قانونی دارند بر اساس ماده ۵ قانون تامین اجتماعی همانند شهروندان جمهوری اسلامی به غیر از بیمه بیکاری می توانند از سایر خدمات بیمه این سازمان بهره مند شوند.

مدیر کل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی، ناآگاهی اتباع خارجی برای بهره مندی از خدمات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: توزیع اقلام اطلاع رسانی و بهره گیری از مطبوعات از برنامه های اولویت دار این سازمان برای ارائه خدمات بیمه ای به این افراد است.

خزاعی پیشنهاد برای اصلاح قانون پوشش بیمه ای اتباع خارجی را از برنامه های سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: با اصلاح این قانون کارفرمایان ملزم می شوند حق بیمه و مالیات کارگران خارجی را پرداخت کنند و این افراد نیز باید عوارض حضور و کار خود را در کشور پرداخت کنند.

وی ادامه داد: پرداخت حق بیمه و مالیات اتباع خارجی هزینه بهره گیری از این افراد را در چرخه کار افزایش می دهد و با افزایش رقابت پذیری زمینه جایگزینی نیروی کار ایرانی در مشاغل بهتر مهیا می شود.

مدیرکل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: کارفرمایانی که از پرداخت حق بیمه و مالیات به کارگیری اتباع خارجی خودداری کنند،مشمول قانون ۱۸۱ شده و ما به ازای به کارگیری هر یک روز کارگر غیر مجاز خارجی باید معادل پنج روز جریمه بپردازند.

وی افزود: خبرنگاران خارجی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران فعالیت خبری دارند می توانند بر اساس ماده ۵ قانون تامین اجتماعی با پرداخت هفت درصد حق بیمه از خدمات بیمه ای این سازمان بهره مند شوند.

مدیرکل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲۱ دفتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی در کشورهایی از جمله آمریکا کانادا، اروپا، قطر، عمارات، ترکیه، استرالیا، هندوستان، چین و آذربایجان و عراق دایر است که ایرانیان مقیم این کشورها می توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

خزاعی افزود: ۳۱۰ هزار ایرانی خارج از کشور شامل ۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی، حدود ۸۰ هزار نفر بیمه شده تبعی و ۸۵ هزار نفر مستمری بگیر از خدمات بیمه این سازمان بهره مند هستند.

کد خبر 353158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.