صرفه جویی در انرژی با هوشمندسازی شهر

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: با واحدهای ذخیره انرژی می‌توان انرژی را در ساعت کم باری مصرف، ذخیره کرد و انرژی ذخیره شده را در ساعات اوج مصرف در اختیار مصرف کننده قرار داد و از بروز مشکلاتی نظیر خاموشی‌ها و یا بالا رفتن هزینه‌های مصرفی انرژی جلوگیری کرد.

محمد کارگر در گفت و گو با ایمنا با اشاره به اهمیت موضوع مصرف بهینه انرژی در اصفهان، اظهار کرد: شروع طرح‌های هوشمندسازی شهر می‌تواند در زمینه‌های مدیریت مصرف انرژی در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و آمارهای موجود حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های انرژی یک شهر مربوط به ساختمان‌های اداری و مراکز تجاری آن شهر است. این مراکز با مصرف حجم زیادی از انرژی، نه تنها هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوند؛ بلکه سبب تقلیل منابع انرژی همچون برق و آب و گاز در بلندمدت می‌شوند. در واقع هم خود این مراکز از نظر اقتصادی دچار ضرر مالی می‌شوند و هم سرانه مصرف انرژی را در شهر و کشور بالا می‌برند.

عضو هیئت علمی کنترل برق دانشگاه آزاد نجف آباد ادامه داد: این درحالی است که این مراکز و ادارات به راحتی و با هزینه‌ای کم می‌توانند با هوشمندسازی، سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی و الکتریکی خود درصد قابل توجهی از هزینه‌های مصرفی خود را کاهش دهند و همچنین نقش قابل توجهی در تقلیل مصرف انرژی شهری ایفا کنند.

کارگر گفت: کارشناسان حوزه هوشمندسازی شهر به راحتی می‌توانند، با برآورد هزینه‌های مصرفی واحدهای تجاری و اداری و همچنین نصب سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی هوشمند به این مراکز کمک کنند.

وی با اشاره به عملکرد سیستم‌های هوشمند، گفت: این سیستم‌ها در واقع واحدهای ذخیره انرژی هستند و انرژی را در ساعت کم باری مصرف، ذخیره می‌کنند و انرژی ذخیره شده را در ساعات اوج مصرف در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند و از بروز مشکلاتی نظیر خاموشی‌ها و یا بالا رفتن هزینه‌ها مصرفی انرژی جلوگیری می‌کنند.

کارگر تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که امروزه در شهرهای هوشمند جهان در دست انجام است، موظف کردن مراکز تجاری و اداری بزرگ به هوشمند ساختن و در واقع بهینه ساختن مجموعه‌هایشان است.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز می‌تواند با اعمال ضوابط و قوانین لازم در راستای هوشمندسازی شهر و همچنین مدیریت کنترل مصرف، مراکز تجاری بزرگ شهر و حتی واحدهای اداری بزرگ را موظف به استفاده از طرح‌های هوشمند سازی کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: متاسفانه حمایت چندانی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوشمندسازی شهر نمی‌شود و این مراکز عمدتاً با مشکل کمبود بودجه و نبود حامی مالی رو به رو هستند. این مراکز آماده انجام هرگونه همکاری در قسمت‌های مختلف هوشمندسازی شهر هستند و طرح‌های به روز فراوانی در جهت انجام پروژه‌های هوشمند سازی در دست دارند که تنها نیازمند سرمایه گذاری چه به صورت دولتی و چه خصوصی است.

کارگر ادامه داد: خوشبختانه سطح آگاهی و آشنایی مردم در رابطه با پروژه‌های هوشمندسازی واحدهای مسکونی نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته است و امروزه در سطح شهر اصفهان به ویژه درمناطقی همچون مرداویج، آپادانا و عباس آباد شاهد ساخت ساختمان‌های مجهز به سیستم‌های هوشمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این درصد از هوشمندسازی کافی نیست و ما هنوز مسیری طولانی در جهت هوشمندسازی شهر اصفهان پیش رو داریم که نیازمند همت بیش از پیش مسئولا ن است.

کد خبر 353104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.