دانشجویان چینی رقیب تورگردانان ایرانی شدند

عضو جامعه تورگردانان ایران گفت: دانشجویان چینی در ایران با ویزای توریستی هم درس می خوانند و هم به عنوان لیدر مستقلا تور وارد کرده و آنها را بدون هماهنگی با آژانسها در ایران می گردانند.

به گزارش ایمنا،  مصطفی شفیعی شکیب عضو جامعه تورگردانان ایران گفت: چینی هایی که در ایران تحصیل می کنند و یا در آموزشگاهها زبان فارسی یاد می گیرند با ویزای توریستی وارد ایران می شوند و به راحتی به عنوان راهنما فعالیت می کنند و تور گردشگری راه می اندازند حتی تور آژانسهای گردشگری را نیز جذب می کنند. تنها به این دلیل که زبان چینی و فارسی می دانند. آنها بدون اینکه هماهنگی های لازم را برای اجرای این تورها انجام دهند، تور وارد کشور کرده و ماشین و هتل اجاره می کنند.

این فعال در عرصه تورهای ورودی به کشور بیان کرد: خوب است که چینی ها به ایران بیایند چون بخش زیادی از توریست های جهان را تشکیل می دهند اما به شرط آنکه سفرشان به ایران سودی به حال ما داشته باشد نه اینکه خودشان برنامه سفرشان را تنظیم کنند و بروند مگر زمانی که ایرانی ها به چین می روند نباید در قالب گروه سفر کنند و آژانس چینی نیز در جریان باشد و حتی راهنما داشته باشند پس چرا ما این سخت گیری ها را برای آنها انجام نمی دهیم.

وی افزود: اکنون پیله وران و عراقی هایی که به شهرهای جنوبی می روند تنها برای گرفتن ماهی به خرمشهر می آیند و شب برمی گردند چون قیمت ماهی در ایران برای آنها ارزان تر از عراق است.   اما همین افراد جزو آمار گردشگران ورودی ما قرار می گیرد درحالی که گردشگر کسی است که حداقل ۲۴ ساعت در یک اقامتگاه رسمی دور از وطن خود اقامت داشته باشد اما در ایران عراقی ها در حسینیه و خانه مسافر و یا خانه اقوام اقامت می کنند و پیله وران نیز در مغازه های آشنایان خود. تعدادی هم گدایانی هستند که از پاکستان و افغانستان می آیند اما چون مهر ورود می خورند به عنوان توریست محسوب شده و جزو آمار ایران قرار می گیرند. اینها مسائلی است که چون سیستم آمارگیری مناسبی نداریم باعث می شود اعلام کنیم که ۵ میلیون گردشگر خارجی داشته ایم درحالی که به جرات می توان گفت ۳۰۰ هزار نفر هم گردشگر واقعی نداریم.

شفیعی شکیب با بیان اینکه امسال ۴۵ تا ۵۰ درصد با ریزش توریست ورودی به کشور مواجه بوده ایم گفت: روزی نیست که گروههای آمریکایی و اروپایی حتی آسیایی درخواست لغو تور را ندهند ما در ایران امنیت داریم اما جو ایجاد شده برای ایران مناسب نیست آنها اخبار را می خوانند و از اینکه به ایران بیایند دلهره دارند. همین موجب شده تا روز به روز تعداد توریست های ما کم شود. سال پیش از فرانسه گردشگران زیاد می آمدند اگر دولت فرانسه به مردمش درباره سفر به ایران توصیه کند دیگر حتی یک نفر هم نمی آید.

وی ادامه داد: از چین نزدیک به ۱۳۰ میلیون گردشگر خرید به کشورهای دیگر سفر می کنند در مجموع شاید از این تعداد صد هزار نفر هم به ایران نیایند  چون گردشگران پولدار چینی به اروپا می روند و به ایران نمی آیند. شاید چون امکانات لازم برای حضور آنها وجود ندارد و یا اینکه سفارت خانه ها ما آنقدر فعال نیستند که بتوانند آنها را جذب کنند. درحالی که در کشورهای دیگر هر برنامه ای گذاشته می شود تا جاذبه های کشور مقابل معرفی شود اما این برنامه ها درباره ایران و معرفی جاذبه هایش وجود ندارد و یا خیلی کم است. این درحالی است که ما ۵ کنسولگری و دو سفارت خانه در چین داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 353076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.