۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
امید در انتظار یک سقف

کودکان سرمایه‌های بی پایان هر جامعه هستند، آنها به دنیا می آیند، تربیت و ساخته می شوند تا زندگی را ادامه دهند و فردا را متفاوت تر و بهتر از امروز بسازند، اما امروزه متاسفانه جامعه با معضلی بزرگی به نام کودکان بدسرپرست و یا کودکان بی سرپرست روبه رو است و باید گفت این مهم یک واقعیت تلخ به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، قطعا دوری از مهر و محبت پدر و مادر تاثیرات بسیاری را بر روی کودکان بدسرپرست و بی سرپرست دارد، چون آن ها از بزرگ ترین دریای محبت بی بهره اند و جبران این کمبود بسیار دشوار بوده، حتی تصورش هم سخت است که چگونه دست تقدیر، حوادث، بیماری های سخت، اعتیاد و یا خودخواهی های نفسانی آنها که در نهایت به طلاق انجامیده این کودکان را قربانی تزلزل بنیان خانواده کرده و آنها را به چنین روزی انداخته است.

دیدن حس کودکان و نوجوانی که نیازمند یک سر پناه و حامی و حتی آغوش گرم و پر مهر مادر و نوازش های ارزشمند پدر هستند، احساسات آدمی را جریحه دار می کند، چراکه این کودکان گاهی در حسرت یک اخم و دعوای پدر و مادر نیز مانده اند.

تنها حضور در خانه های کودک می تواند یک احساس خوب و ناب را در گوشه ای از قلب آدمی ماندگار کند، یک خانه و چندین و چند کودک و نوجوان، البته به دور از مهر و محبت والدین که در اوج شکیبایی و رفتارهای صادقانه با میهمانان خود برخورد می کنند و...

دل دریایی و چهره‌های خندان این کودکان معصوم و قدرت و همت بی‌نظیرشان در مواجه با مشکلات و کمبودها، هر انسان سلیم النفسی را به اعجاب و تحسین وا می‌دارد، البته آنان نمی خواهند مردم به آنها از روی ترحم محبت کنند، همین که به آنها همانند یک انسان عادی نگاه و به آنها احترام بگذارند، کافی است. زندگی به دور از تشویش، نگرانی، اضطراب و ترس تنها خواسته ای است، که در مقابل نسل جدیدی که توقعات رنگارنگ آن ها امان پدر و مادران را بریده، دل آدمی را به درد می آورد.

«اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی همواره نگاه ویژه ای به محرومان جامعه داشته تا مسلمانان نیازمندان جامعه را زیر چتر حمایت خود قرار دهند و در این بین ایتام بیشتر از سایر محرومان مورد عطوفت قرار گرفته اند» این قسمتی از صحبت های مهدی صفرخانلو فرماندار شهرستان لنجان در جمع کودکان ساکن در خانه کودک فرشته زرین شهر است. او معتقد است: «دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیینی و بهتر از هر مؤسسه رفاهی و اجتماعی غربی رهنمودهای سازنده جهت بهبودی شرایط زندگی ایتام و کاهش مشکلات آن ها دارد بر همین اساس شاهد هستیم انسان های باکرامت و بزرگوار فراوانی مصرانه و در عین گمنامی و فقط برای رضای خالق خود به زیباترین شکلی برای خدمت به نیازمندان تلاش می کنند.»

فرماندار شهرستان لنجان فعالیت در خانه کودک فرشته زرین شهر را بسیار ارزشمند می داند و می گوید: مردان و زنان بزرگی در میهن اسلامی و شهرستان لنجان وجود دارند که در لباس مددکار و حتی یک دوست سعی دارند در تامین نیازهای عاطفی و مادی کودکان بی سرپرست مشارکت کنند و این خود نکته ای مهم و قابل توجه است.

وی می افزاید: کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ناخواسته والدین خود را از دست داده اند و از این نعمت خدادادی محروم هستند، اما خوشبختانه عده ای از انسان های نوع دوست وجود دارند که مایل هستند سرپرستی موقت و یا دایم این کودکان را برعهده بگیرند و آنها را به خانه خود ببرند و همچون فرزندان خود از انان نگهداری کنند و یا افراد دیگری که از داشتن نعمت فرزند محروم هستند آنها را به فرزند خواندگی قبول کنند.

صفرخانلو اضافه می کند: کودکانی که در خانه های کودک نگهداری می شوند باید مورد توجه مسئولان قرار گیرند تا همچون دیگر فرزندان تحت آموزش قرار گرفته و آینده ای درخشان در انتظار انها باشد و بتوانند برای جامعه خود مفید واقع شوند و در این راستا هر کمکی انجام خواهیم داد تا غم این کودکان را کاهش دهیم.

خانه کودک فرشته، چشم انتظار همت عاطفه‌ها؛

محمد حسین صادقی رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان در این باره به ایمنا می گوید: هر کودک یتیمی، بی سرپرست نیست، همین که در خانه پدری یا مادری و یا نزد مادربزرگ و پدر بزرگ یا حتی فامیل های نسبی زندگی می کنند بسیار ارزشمند است چراکه کودکان بی سرپرست هیچ جا و مکانی و یا کسی را برای زندگی ندارند و تنها هستند و این تنهایی را با کودکان همانند خود در خانه های کودک بهزیستی می گذرانند.

وی می افزاید: خانه های کودک مسئولیت مراقبت شبانه روزی همه کودکانی را به عهده دارد که به صورت دایم یا موقت سرپرست قانونی خود را از دست داده اند و براساس حکم مراجع حقوقی و قضایی مسئولیت حضانت، نگهداری و تعیین تکلیف وضعیت آنها به سازمان بهزیستی خانواده سپرده شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان ادامه می دهد: در قسمت حوزه امور اجتماعی بهزیستی شهرستان لنجان واحدی تحت عنوان زنان و کودکان بی سرپرست فعالیت است، البته کودکان بی سرپرست به دو قسمت بی سرپرست و یا بد سرپرست تقسیم می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

صادقی اظهار می کند: کودکان بی سرپرست کسانی هستند که پدر و مادر و حتی جد پدری خود را از دست داده اند و در قید حیات نیستند و یا اینکه پدر و مادر و جد پدری آنها در قید حیات هستند، اما براساس مصادیق مندرج در قانون صلاحیت نگهداری فرزند خود را برای مدت زمان مشخص از دست دادند.

وی یادآور می شود: کودکانی که به واسطه فوت و یا حکم قضایی از خانواده جدا شدند در صورتی که بستگان درجه یک نداشته باشند سعی می شود در خانواده های بستگان درجه دو و سه جایگزین شوند که مستمری بالغ بر ۳۵۰ هزار تومان نیز برای نگهداری این افراد به سرپرست انها پرداخت می شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان می گوید: کودکانی نیز هستند که بستگانی موثر و مفیدی برای سرپرستی ندارند که از آنها نگهداری کنند بر همین اساس بهزیستی از این افراد را در خانه های کودک و نوجوان نگهداری می کند و در قسمت حوزه امور اجتماعی بهزیستی شهرستان لنجان واحدی تحت عنوان زنان و کودکان بی سرپرست مشغول به فعالیت هستند که این مسایل را مدیریت می کنند.

وی ادامه می دهد: در استان اصفهان ۳۹ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست وجود دارد که حدود ۴۶۰ نفر را در خود جای داده و بر اساس سن و جنس در قالب زیر سه سال، سه تا هفت سال، هفت تا ۱۲ سال و ۱۲ تا حدود ۲۱ سال که مرحله ترخیص به واسطه ازدواج و یا اشتغال از حمایت این خانه ها خارج می شوند.

صادقی عنوان می کند: خدمات خانه های کودک و نوجوان بهزیستی بهن صورت شبانه روزی خدماتی همچون مددکاری، روانشناسی، تعلیم، تربیت و نگهداری در این مراکز به کودکان تحت حمایت ارایه می کند، البته قبلا این اماکن به صورت اردوگاهی بود، اما به دلیل ایجاد حس تعلق این مراکز در قالب خانه های مسکونی اجرایی شد تا این کودکان فضایی شبیه خانه های خود را لمس کنند.

وی خاطرنشان می کند: در خانه کودک فرشته زرین شهر ۱۱ نفر کودک دختر نگهداری می شود که برای این افراد ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان به هیئت مدیره این مجموعه خیریه کریم اهل بیت پرداخت شده، اما باید توجه داشت این مبلغ کافی نبوده و مابقی هزینه این کودکان توسط خیران تامین می شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان با اشاره به وجود ۴۰ کودک بی سرپرست و یا بد سرپرست در لنجان، می افزاید: مجموعا کودکانی که اصالتا لنجانی بوده و در مراکز خانه های کودک استان اصفهان نگهداری می شوند ۱۷ نفر هستند البته ۲۳ کودک نیز در منازل بستگان خود نگهداری می شوند.

وی می گوید: با تلاش و ارتباط با خیران هزینه های این مجموعه تامین می شود، اما با توجه به استیجاره ای بودن مکان خانه کودک فرشته زرین شهر نیاز است خیران به میدان آمده تا مکانی برای نگهداری این کودکان خریداری شود تا دغدغه مکان از این مجموعه مرتفع شود.

کد خبر 353068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.