نظارت دامپزشکی بر ذبح قربانی در تاسوعا و عاشورای حسینی

لنجان-رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان از تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی این شهرستان بر دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

فرهاد طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اظهار کرد :در ایام محرم و در آستانه فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی برای تأمین رفاه حال شهروندان، تعیین و آماده‌سازی محل‌های عرضه دام زنده هم‌چون سال‌های گذشته در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که ذبح دام در خارج کشتارگاه علاوه‌بر خطر شیوع بیماری‌های مشترک، برخی مشکلات زیست محیطی را ایجاد می‌کند، افزود: در راستای صیانت از بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام به مردم شهرستان لنجان توصیه می شود  در ایام محرم و صفر خصوصا روز تاسوعا و عاشورای حسینی از کشتاردام در معابر عمومی و محل سکونت خود داری کرده تا رفاه حال دیگر شهروندان حاصل و از سوی دیگر از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیر شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان با بیان اینکه امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل، سیاه ‌زخم و...  از طریق ذبح در اماکن عمومی وجود دارد، تصریح کرد: شبکه دامپزشکی لنجان همچون سال‌های گذشته آمادگی لازم برای ارایه خدمت در روزهای تاسوعا و عاشورا را به ‌منظور حفظ سلامتی شهروندان و تأمین بهداشت ‌عمومی آنان دارد و تیم‌های ویژه بازرسی بهداشتی شبکه دامپزشکی برای حضور در سراسر شهرستان تشکیل شده و آماده خدمت رسانی به مردم است.

وی ادامه داد: در همین راستا اکیپهای ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی و همچنین کشتارگاه‌های دام در سراسر شهرستان روزهای تاسوعا و عاشورا آماده خدماترسانی به عموم مردم خواهند بود.

طاهری اضافه کرد: این اکیپهای در قالب چهار اکیپ ثابت، دو اکیپ سیار، چهار نفر دامپزشک، پنج بازرس نظارت بهداشتی و دو ناظر ذبح شرعی بوده که با حضور در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان فعالیت خود را انجام خواهند داد تا نظارت کامل بر روند ذبح دام‌های قربانی انجام شده صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود شهروندان لنجانی به دلیل اهمیت حفظ سلامت خود و دیگر عزاداران حسینی برای اجرای سنت حسنه نذری از جایگاه‌های تعیین شده، دام خریداری کنند، عنوان کرد: با توجه به اجرای سنت قربانی در مسیر دسته های عزاداری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای عزاداران حسینی، تقاضا می شود به منظور حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف کنندگان و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک، دام مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی تهیه و ترجیحاً در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی کشتار کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجانمتذکر شد: در راستای جلوگیری از انتشار بیماری‌های خطرناک مشترک انسان و دام هیئت های مذهبی، تکایا و مردم حتماً به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی و شبکه بهداشت توجه داشته باشند و بهترین پیشنهاد برای حفظ سلامتی مردم ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز شهرستان یا در محله‌های است که شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان مشخص کرده اند.
وی ذبح غیربهداشتی دام در کوچه و خیابان را تهدیدی علیه سلامت شهروندان و تخریب سیمای شهر دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین وجه اجرای طرح ساماندهی کشتار دام نذری در ایام محرم و صفر در شهرستان لنجان حفظ و رعایت بهداشت عمومی بوده و این طرح نه تنها ماهیت زیست محیطی دارد بلکه از لحاظ بهداشت و منظر شهری نیز حایز اهمیت است و از طرفی این طرح به نظافت شهر کمک می کند تا رضایتمندی بیشتر شهروندان حاصل شود.

طاهری با بیان اینکه نیروهای شبکه دامپزشکی آماده پاسخگویی به سوالات و گزارشات مردم شهرستان لنجان هستن، تاکید کرد: به شهروندان توصیه می کنیم که قبل از انجام اقدامات ذبح و یا بعد از ذبح دام در خصوص حضور ناظر اداره دامپزشکی با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

کد خبر 353004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.