ساماندهی میدان شش راه در گرو صدور مصوبات بالادستی

«شش راه» میدانی کوچک، اما حادثه خیز و بسیار پر تردد است که روزانه ارابه‌های آهنین و کامیون‌های غول پیکر زیادی از طریق آن به سمت جاده خاتون‌آبادی، پل تمدن، قهجاورستان و حصه حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالهاست که میدان «شش راه» شاهد تصادفات بسیاری بوده، از چپ شدن کامیون‌ها تا مرگ موتورسواران و افراد زیادی که قربانی این میدان کوچک، اما خطرناک شده‌اند.

مردم طی این سالها منتظر رفع مشکلات میدان شش راه هستند، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان این میدان را میدانی شاهراهی و فرامنطقه‌ای می داند و می گوید: نقشه خوبی برای انجام پروژه ساماندهی میدان شش راه طراحی شده، اما با توجه به اینکه میدان شش راه و زمین‌های اطراف آن کاربری کشاورزی دارد، برای آزادسازی نیاز به مصوبات بالادستی داریم.

درباره وضعیت این میدان و اطلاعاتی در خصوص ساماندهی پرنده فروشان خیابان عطار نیشابوری، بازآفرینی بافت فرسوده، آبیاری فضای سبز منطقه علیرغم مشکلات کم‌آبی، روند اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی این منطقه همچنین اقداماتی که در آستانه بازگشایی مدارس انجام می‌شود، گفت و گویی با «عبدالرسول امامی» مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که در ذیل می خوانید:

تردد خودروهای سبک و سنگین در «میدان شش راه» تاکنون باعث تصادفات زیادی شده است، برای ساماندهی این میدان چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

میدان شش راه، در ابتدای خیابان آیت الله خاتون آبادی و انتهای بلوار شهید عبدالله خزایی یک میدان شاهراهی و فرامنطقه‌ای است که ساماندهی آن رضایتمندی زیادی را به همراه خواهد داشت و باعث روان‌سازی ترافیک می‌شود، در این راستا ساماندهی این میدان کوچک و در عین حال پر تردد شهری در دستور کار قرار گرفته و در بودجه امسال نیز اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است.

نقشه خوبی برای انجام پروژه ساماندهی میدان شش راه طراحی شده، اما با توجه به اینکه میدان شش راه و زمین‌های اطراف آن کاربری کشاورزی دارد، برای آزادسازی نیاز به مصوبات بالادستی داریم؛ البته مصوبات شورای ترافیک استان دریافت شده است. اگر مصوبات مورد نیاز از سوی مراجع بالادست صادر شود، در نیمه دوم سال‌جاری آزادسازی‌ها را آغاز و ساماندهی شش راه را تا دو سال آینده به اتمام می‌رسانیم.

آیا با توجه به شرایط کم آبی خسارتی به درختان منطقه وارد شده است؟

بله، خساراتی بر جای گذاشته، اما نه به شدتی که در برخی نقاط دیگر شاهد بوده‌ایم. در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان سعی کردیم خسارت ناشی از کم آبی را با اجاره تانکر سه هزار لیتری و اجاره چاه‌های در اختیار افراد حقیقی به حداقل برسانیم.

همچنین در حال حاضر اجرای کلکتور آب با ۲۳ میلیارد ریال هزینه در دست انجام است و مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، این کلکتور باعث می‌شود مدیریت آب در منطقه و جمع‌آوری آب در مخازن اتفاق افتد. اجرای دو منبع آب در ابتدای شهرک گل نرگس و پایگاه هشتم شکاری نیز برای مدیریت آب انجام شده است. اجرای آبیاری تحت فشار به جای آبیاری غرقابی برای مقابله با بحران کم‌آبی انجام شده است تا خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

برای رفع مشکل کم آبی سال آینده چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

احداث منبع و کلکتورهای آب برای سال‌های آینده نیز کارایی دارد و مثمر ثمر خواهد بود، البته باید تعداد حلقه چاه‌هایی که امسال از بخش خصوصی اجاره شد را خریداری کنیم تا آب به صورت پایدار در منطقه برقرار باشد.

ساماندهی پرنده‌فروشان خیابان عطار نیشابوری به کجا رسید؟

یکی از چالش‌های منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان فعالیت پرنده فروشان است که بیشتر در خیابان عطار نیشابوری تجمع کرده‌اند. ساماندهی پرنده فروشان با انتقال به محل دیگری اتفاق می‌افتد، از این رو باید زیرساخت های اجرای طرح فراهم و سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در این راستا ورود پیدا کند. تاکنون چند قطعه زمین برای محل ساماندهی پرنده‌فروشان مد نظر قرار گرفته و بازدید شده، اما موافقت‌های لازم در این راستا انجام نشده است. اکنون برای ساماندهی پرنده‌فروشان خیابان عطار نیشابوری اقدامات خوبی انجام شده، به طوری که موارد مربوط به ذبح نشدن پرندگان و سد معبر آنها را متذکر شده و ممانعت کرده‌ایم و در بسیاری از مغازه‌ها بیشتر پرندگان تزیینی در معرض فروش قرار گرفته‌ است.

با توجه به اینکه فعالیت پرنده‌فروشان با اعتراضات مردمی رو به رو شده، به تعدادی از آنها اخطارهایی دادیم و حتی در برخی موارد پلمب مغازه پرنده‌فروشی انجام شده، اما اقدام اساسی انتقال آنها به مکان مناسب است. پرنده‌فروشان باید برای ساماندهی در محل مناسب انگیزه داشته باشند، سازمان ساماندهی مشاغل شهری باید ورود پیدا کند و شهرداری منطقه ۱۰ نیز همکاری لازم را داشته باشد، بی‌شک با هماهنگی این سه ضلع می‌توان نتایج خوبی در ساماندهی پرنده فروشان گرفت.

پروژه‌های سال‌جاری منطقه ۱۰  در چه وضعیتی از پیشرفت و عملیاتی شدن است؟

منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با ۲۲۰۰ هکتار مساحت و ۱۷ محله، دومین منطقه پر جمعیت شهر اصفهان به شمار می‌رود و حدود ۲۲۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و پروژه‌های زیادی در آن تعریف شده است. برخی پروژه‌ها که در بودجه ۹۷ قرار گرفته به سرانجام رسیده، تعدادی در حال اتمام و برخی دیگر نیز به زودی آغاز می شود.

از جمله پروژه‌های این منطقه می‌توان به تملک بخشی از رینگ چهارم به طول یک کیلومتر و تقاطع غیرهمسطح شهید اردستانی به صورت مشترک با منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اشاره کرد. برای اجرای بخشی از رینگ که در محدوده منطقه ۱۰ واقع شده، اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

مشارکت در احداث پارکینگ بیمارستان عسکریه با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان و ترافیک خیابان عسکریه یکی از پروژه‌های مؤثر در سطح منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان است، همچنین توافق ابتدایی مشارکت در احداث پارکینگ مقابل درمانگاه خیریه ام‌البنین نیز در حال انجام است.

مشارکت در ساخت پروژه شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان در مجاورت پل آزادگان، تکمیل تملک خیابان عسکریه دوم حدفاصل خیابان پروین تا خیابان سپیده کاشانی، تکمیل آزادسازی و تملک حریم چشمه مرغاب حدفاصل میدان شهید فهمیده تا چهارراه فرسان، تملک میدان شش راه، تملک و احداث خیابان هفت تیر که آزادسازی آن تکمیل شده و در شش ماهه دوم سال مباحث عمرانی آن انجام می‌شود، از دیگر پروژه های منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در سال ۹۷ است.

احداث خیابان مصلی حدفاصل میدان شهید فهمیده تا چهارراه فرسان، ساماندهی ورودی تشریفات از سمت بزرگراه شهید اردستانی، پیاده رو سازی تعدادی از خیابان‌های سطح منطقه، آسفالت معابر اصلی و فرعی منطقه، تکمیل احداث میدان خواجه عمید، احداث ایستگاه آتش نشانی در شهرک میلاد، احداث منبع آب پایگاه هشتم شکاری، ساماندهی خیابان امامزاده ابراهیم که در شش ماهه دوم سال اجرایی می‌شود، همچنین ساماندهی خیابان شهید حیدری، بهینه‌سازی تالار هنر، ساماندهی پارک شهری لاله و چند پارک محلی دیگر و روشنایی پارک‌ها همچنین اصلاح هندسی تقاطع جی خواجه عمید در آینده نزدیک جزء پروژه های سال جاری این منطقه به شمار می‌رود.

اجرای کلکتور شرقی غربی و منبع آب دو هزار متر مکعبی خیابان سردار خزائی در حال انجام است تا با توجه به شرایط کم آبی و اینکه بیشترین فضاهای سبز محلی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان قرار دارد، آب مورد نیاز برای آبیاری درختان و فضاهای سبز منطقه فراهم باشد.

پیشرفت فیزیکی فرهنگسراهای منطقه چه میزان بوده است؟

پروژه‌های فرهنگی بیشتر در محله های کم‌برخوردار اجرا می‌شود، به طوری که در حال حاضر فرهنگسرای استاد همایی در خیابان معراج و فرهنگسرای حصه در حال ساخت است. فرهنگسرای حصه تاکنون حدود ۶۰ درصد و فرهنگسرای استاد همایی نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در کنار پروژه های عمرانی فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی زیادی نیز در سطح منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی و اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جشنواره بازی و سرگرمی «اتل متل سه نقطه» و «پنجشنبه بازی» که روزهای پنجشنبه هر هفته در یکی از محله‌های منطقه برگزار شد، اشاره کرد.

یکی از مباحث مهم ارتباط با تشکل‌ها است که بتوانند اهداف منطقه را محقق کنند؛ با همکاری تشکل‌های فعال منطقه، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده و مکانی در اختیار آنها قرار داده‌ایم تا مشغول فعالیت شوند؛ این اقدام بسیار مورد تقدیر قرار گرفت و بازخوردهای فراوانی داشت. البته درصدد هستیم با همکاری تشکل‌ها در خصوص آسیبهای اجتماعی نیز گام هایی برداشته شود.

در محله‌های کمتر برخوردار منطقه چه پروژه‌هایی اجرا می‌شود؟

سعی کردیم پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی را در محله‌های مختلف منطقه ۱۰ توزیع کنیم، به طوری که بیشتر خیابان سازی‌ها در نقاط کمتر برخوردار اجرا شده و از جمله می‌توان به دو پروژه در حال احداث فرهنگی در حصه و خیابان معراج اشاره کرد. بیشتر برنامه‌های فرهنگی شهرداری نیز در محله‌های کم برخوردار اجرا شده و مورد استقبال کم نظیر مردم قرار گرفته است.

در آستانه بازگشایی مدارس چه اقداماتی در این منطقه انجام شده است؟

هر سال قبل از بازگشایی مدارس انجام برخی اقدامات در دستور کار قرار می‌گیرد، امسال نیز همچون سال‌های گذشته از تمام مدارس منطقه بازدید و مواردی که مدارس اعلام نیاز کردند را در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر تکمیل تابلوها و علایم ترافیکی، اصلاح پل‌های عابر پیاده، نصب سرعت گیرها، ساماندهی فضای سبز اطراف مدارس، خط‌کشی تعدادی از خیابان‌های منطقه در حال انجام است. اصلاح هندسی برخی معابر و ساماندهی ترافیک پل آزادگان که چند سال بود به صورت کامل از ظرفیت این پل استفاده می‌شد، در دست انجام است تا در شرایط عادی مورد استفاده قرار گیرد. اصلاح هندسی ایستگاه‌های BRT میادین قدس و احمدآباد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برای بازآفرینی بافت فرسوده چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

برای احیای بافت فرسوده تسهیلاتی که قبلاً توسط شهرداری در نظر گرفته شده بود، همچنان برقرار است، به طوری که هنگام صدور پروانه، مالکان پلاک‌های واقع شده در بافت فرسوده ۵۰ درصد تخفیف عوارض و تراکم دریافت می‌کنند، ضمن اینکه دولت نیز تسهیلاتی از طریق بانک‌ها به پلاک‌های قرار گرفته در بافت فرسوده اختصاص می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان این است که منطقه‌ای در حال توسعه و مستعد برای سرمایه‌گذاری است. در این منطقه زمین‌های زیادی وجود دارد که این یکی از پتانسیل‌های خوب منطقه برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.

کد خبر 352999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    2 0
    چقدر توی دو سه ماه اخیر تاکنون جاده و میدانی که محل عبور خودروهای سبک و سنگین هستش و به قتلگاهی برای مردم تبدیل شده را شناختیم. حتما مسوولان هم خوانده و عکس هاشو دیدند. برنامه های بلندمدتی که خیلی هاشون نشدنی هستند به درد نمی خوره. تو رو خدا برای کاهش تصادفات و کشته شدن مردم به لحظه فکر و عمل کنید.