توسعه درون‌زا در اصفهان مورد توجه قرار گیرد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ضروری است با توجه به شرایط اقتصادی و کالبدی شهر اصفهان توسعه درون زا در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  امیر احمد زندآور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق  خود در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص  مفهوم توسعه شهری، اظهار کرد: توسعه شهری بسیج بالقوه اجتماعی، اقتصادی و کالبدی برای بالا بردن کیفیت محیط زیست شهری،  برقراری توازن در کمیت و کیفیت زندگی شهرنشینان است.

وی با بیان اینکه در این نوع توسعه، آموزش، خدمات بهداشتی، مسایل فرهنگی و کیفیت سکونت مطابق با افزایش جمعیت موورد توجه قرار می‌گیرد، افزود:  اصطلاحاتی مانند رشد شهری، توسعه شهری، گسترش فیزیکی، کالبدی، شهری، مکانی در توسعه محدوده های شهری دخیل است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه  توسعه فیزیکی وکالبدی، رشد شهری و محدوده‌های شهری مفهوم متفاوت و کاربردهای مختلفی از آن استنباط می‌شود، ادامه داد:  منظور از توسعه و  مفهوم گسترش در شهرسازی رشد مکانی و فیزیکی است.

وی با بیان اینکه سیمای شهر از یک سو، عملکردها و پویایی شهر از سوی دیگر سازنده حیات کالبدی آن هستند، افزود:  تعریف توسعه کالبدی یک شهر و گسترش فیزیکی آن با افزایش کمی و کیفی کاربری‌ها و فضاهای کالبدی مانند فضاهای مسکونی ، تجاری، مذهبی، ارتباطی و.. در ابعاد افقی و عمودی در طول زمان انجام شده است. 

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه فیزیکی شهر به خودی خود بد یا خوب  نمی‌شود، ادامه داد: کسی توانایی این را ندارد که  از توسعه شهرها جلوگیری کند  زیرا که شهر همچون موجود زنده به وجود آمده و و رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی نظیر رشد جمعیت و مهاجرت توسعه فیزیکی را تسریع می‌کند، اضافه کرد: ماهیت شهرها، مکان‌های  جمعیتی و مجتمع‌های زیستی باید توسعه یابد. توسعه شهری محکوم به فنا نیست بلکه این توسعه باید روند منطقی و کنترل شده ای را به خود بگیرد و برنامه‌های توسعه باید از پیش تعیین شده باشد.

زندآور با بیان اینکه توسعه شهری به دو صورت مطرح می‌شود که  توسعه از پیش تدوین شده و مقدارمشخص شده است، اضافه کرد: زمین بایر براساس برنامه‌ریزی و طراحی قبلی به‌صورت برنامه ریزی دولتی، ارشادی و با کمک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  به طرح خانه سازی، احداث معابر، ایجاد واحدهای خدماتی و رفاهی محقق می شود.این زمین‌ها معمولاً باید به اندازه کافی بزرگ باشد که حداقل جمعیت بیش از ده هزار نفر را در خود جای دهد.

وی با بیان اینکه در توسعه بر پایه جمعیت عواملی مانند عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است، افزود: با رشد جمعیت توسعه شهر به صورت عمودی اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد اقشار محروم جامعه خلاف سازی‌هایی را انجام می دهند و ضوابط شهرسازی را تحت تاثیر قرار می دهند.

زندآوربا بیان اینکه رعایت ضوابط  دربرگیرنده طرح جامع بوده و وقتی فشارهای جمعیتی، فشارهای بازدارنده اقتصادی اجتماعی درون شهر زیاد باشد معمولاً توسعه حاشیه ای خارج از ضابطه و بدون برنامه انجام می‌گیرد، گفت: طرح‌های جامع شهری باید  در برگیرنده بیشترین نگرش به واقعیت‌های موجود باشد. طرح‌ تفصیلی برای همه نواحی شهر اجرا می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان باید در راستای برنامه راهبردی ۱۴۰۰ در قالب برنامه پنج ساله سیاست توسعه درون زا را با توجه به رشد روز افزون جمعیت در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: این امر می تواند با به‌کارگیری تمام توان و ظرفیت‌های موجود شهر را بیش از پیش برجسته سازد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه لازم است  تا به جای توسعه و رشد بی رویه شهر به صورت افقی به توسعه درون زا شهری اصرار کنیم، گفت: توسعه درون زا از طریق پرکردن بافت موجود شهر، افزایش متعادل تراکم، تغییر کاربری بناهای قدیمی و آلوده کننده به رشد و توسعه پایدار شهر کمک می کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید با اتخاذ سیاست‌های موجود تا سالیان زیادی پاسخگوی بسیاری از نیازها از جمله اسکان جمعیت شهری و ارتقاء سرانه های خدمات شهری باشد، ادامه داد: باید تا حد ممکن از درون شهر جهت تأمین نیازهای توسعه ای بهره بگیرد.

زندآور با بیان اینکه  توسعه درون زا نوعی توسعه  که برخلاف سایر سیاست‌های توسعه شهری در بستر شهر موجود و با حضور ساکنان و واحدهای همسایگی صورت پذیرد، اضافه کرد: شهر باید عمودی گسترش یابد. بافت های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری، احیاء، بهسازی و نوسازی شود.

وی تصریح کرد: همچنین اراضی بایر و رها شده شهری به کار گرفته و از این طریق کاربری‌های نامناسب و نامتناسب با زندگی امروز شهری نظیر زندان ها، پادگان های نظامی، کارخانه ها و صنایع مزاحم در درون شهر اصلاح شود، سطح معابر و شبکه های دسترسی، سطح فضای سبز و غیره به استانداردهای شهرسازی نزدیک و در نهایت با استفاده از فرصت های کالبدی درون شهری کیفیت محیط شهری ارتقاء یابد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه درون زا مراکز اقتصادی داخل شهر را احیاء و  در هزینه های توسعه زیرساخت ها جدید صرفه جویی می کند، اضافه کرد: حیات اجتماعی  درون محلات شهر تجدید و از رشد پراکنده شهر جلوگیری می‌کند.  از اراضی سبز حفاظت ، در هزینه های سفر درون شهری صرفه جویی  و زمان سفر را کاهش می‌دهد و  فرصت های جدید را در بخش مسکن ایجاد می‌کند.

کد خبر 352940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.